Fageol Cargo Liner

Fageol Cargo Liner

Inläggav Dieselsven » 15 mar 2018, 07:47

Fageol 1950 TC Cargoliner.jpg
Fageol 1950 TC Cargoliner.jpg (98.27 KiB) Visad 20648 gånger


Joo jag vet inte om ni har haft med det här märkliga fordonet förut. Måste ha haft en intressant styrning :D

Här är mer om historien bakom:

http://theoldmotor.com/?p=138179
Användarvisningsbild
Dieselsven
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 jul 2017, 08:12

Re: Fageol Cargo Liner

Inläggav Anders Ason » 15 mar 2018, 10:07

Aldrig sett tidigare. Intressant design och konstruktion. Med dåtidens säkerhetstänkande, eller brist på, skulle det inte förvåna om om lastutrymmet var avskilt från hytten enbart med en enkel plywoodskiva. Växellådan mycket långt bak och motorn under golvet.

fa4-1024x598 (Custom).jpg
fa4-1024x598 (Custom).jpg (63.73 KiB) Visad 20630 gånger


Fordonet är nog ungefär samtida med GM Futurliner och har nog förmodligen samma lösning när det gäller att minska friktionen på hjulen när man svänger. D v s de båda hjulen fram har var sin separata lagring och kan rotera fritt från varandra. Vid fullt rattutslag blir det ju stor skillnad på rullsträckan.

futurefram_700.jpg
futurefram_700.jpg (122.47 KiB) Visad 20631 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Fageol Cargo Liner

Inläggav StefanM » 15 mar 2018, 12:47

Amerikansk formgivning när den är som bäst........ :)
StefanM
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 19 jul 2011, 15:22

Re: Fageol Cargo Liner

Inläggav Per Thomson » 15 mar 2018, 13:28

Verkligen intressant! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Fageol Cargo Liner

Inläggav herrstina- » 15 mar 2018, 16:17

Är Futurelinerns framhjul verkligen individuellt lagrade??? Fiffigt i så fall, finns det någon skiss eller ritning så man kan se hur dom löste det?

På den här skapelsen lär det inte vara så, jag har läst om den här tidigare och det fanns andra fordon med liknande koncept.
På den här är framaxeln lagrad i en vändkrans, ungefär som på en släpvagn. I det här fallet kan inte hjulen rotera fritt, på bilderna syns att trilexhjulen sitter hopspända på vanligt vis.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Fageol Cargo Liner

Inläggav Anders Ason » 15 mar 2018, 20:01

herrstina- skrev:Är Futurelinerns framhjul verkligen individuellt lagrade??? Fiffigt i så fall, finns det någon skiss eller ritning så man kan se hur dom löste det?

På den här skapelsen lär det inte vara så, jag har läst om den här tidigare och det fanns andra fordon med liknande koncept.
På den här är framaxeln lagrad i en vändkrans, ungefär som på en släpvagn. I det här fallet kan inte hjulen rotera fritt, på bilderna syns att trilexhjulen sitter hopspända på vanligt vis.

Stina.


    Har nu tittat ordentligt på länken och visst har du rätt Stina (som vanligt!).
    framvagn (Custom).jpg
    framvagn (Custom).jpg (84.3 KiB) Visad 20590 gånger


    Så här ser navet ut på Futurlinernens(?) framhjul. Pratade med ägaren till den svenska bilen på någon träff om det.
    Vetesjutton hur de gjorde med bromsarna? Yttre däcket mindre?

    03_5_615.jpg
    03_5_615.jpg (42.02 KiB) Visad 20590 gånger




Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Fageol Cargo Liner

Inläggav herrstina- » 15 mar 2018, 23:23

Visst är det märkligt, vissa lär sig aldrig. Jag har ju alltid rätt, i alla fall nästan, för det mesta...

Jag ser inget problem med bromsarna, dom ser ut att enbart verka på innerhjulet, ytterhjulet är sannolikt obromsat. Annars bör det vara fråga om kapslade skivbromsar som på min limo och dubbla axlar till ytterhjulet. Det verkar inte troligt i det här fallet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Fageol Cargo Liner

Inläggav Kjell T » 16 mar 2018, 08:56

Även GMC CCKW (Studebaker) kunde i vissa fall vara utrustade med dubbla framhjul.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Fageol Cargo Liner

Inläggav magirus » 16 mar 2018, 21:52

Kjell T skrev:Även GMC CCKW (Studebaker) kunde i vissa fall vara utrustade med dubbla framhjul.

Jupp, och jisses va tungstyrt de är!! :!:
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Fageol Cargo Liner

Inläggav Malte. E » 17 mar 2018, 09:11

Individuellt lagrade hjul.
Man behövde nog inte fara över Atlanten för att hitta något sådant.
På en mässa i Stockholm under sent 1950-tal visade Kässbohrer upp
en släpvagn med denna "finess". Man hade hissat upp ett hörn av
vagnen där den som ville kunde snurra hjulen motroterande av
hjärtans lust. Om båda hjulen bromsades? Minns ej. Försäljningsargument= Det rullar lättare och däckslitaget minskas !
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Fageol Cargo Liner

Inläggav herrstina- » 17 mar 2018, 12:38

Jag tvivlar på att det rullade lättare, där blir mer roterande massa som ska drivas runt och dubbel uppsättning lager, så det borde bli tvärtom. Däremot borde däckslitaget minska radikalt, i princip all form av radering försvinner med den här lösningen.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Fageol Cargo Liner

Inläggav Per Thomson » 19 mar 2018, 10:12

Det är just vid kurvtagning det rullar lättare, vid kurvtagning har hjulen olika radier och därmed olika sträckor att avverka.
Man kan översätta detta till dagens supersingle på styrdäck, däckens ytterkanter får bromsning/radering åt motsatta håll kringdäckets mittpunkt.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Fageol Cargo Liner

Inläggav herrstina- » 19 mar 2018, 10:39

Så är det naturligtvis, men det är ytterst tveksamt om man får igen kostnaden för konstruktion och underhåll av komplicerade konstruktioner för att kompensera merslitaget det handlar om.

Det är samma fråga som ska ställas när det handlar om styrbar boggie, i de allra flesta fall är det en merkostnad som aldrig kommer tillbaka. Den styrbara boggien kan vara avgörande för om upplägget över huvud taget är möjligt, men i många, eller rentav de flesta fallen vore det billigare att byta dom där däcken extra.

Jag har haft ett antal bilar med styrbar boggie, och det är inga billiga grejor...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Fageol Cargo Liner

Inläggav Per Thomson » 19 mar 2018, 10:42

Jag delar dina åsikter fullt.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Amerikanska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst