Sida 1 av 1

Mack MB-serie med Scania-Vabis motor

InläggPostat: 02 dec 2017, 09:59
av S-V L44
I Scania-Vabis kundtidskrift MIL nummer 3, 1963 så nämns det att man tecknat avtal med Mack om leveranser av dieselmotorer till Macks nya lastbilsmodell kallad MB-series.

Scania-Vabis Kundtidskrift MIL Nr 3 1963 - LLR.jpg
Scania-Vabis Kundtidskrift MIL Nr 3 1963 - LLR.jpg (8.77 KiB) Visad 17987 gånger

Mack MB300 med Scania-Vabis D8 motor - Hela Artikeln.JPG
Mack MB300 med Scania-Vabis D8 motor - Hela Artikeln.JPG (133.09 KiB) Visad 17987 gånger

Mack-Scania-Vabis D8 motor.JPG
Mack-Scania-Vabis D8 motor.JPG (212.47 KiB) Visad 17987 gånger

Mack MB300 med Scania-Vabis D8 motor.JPG
Mack MB300 med Scania-Vabis D8 motor.JPG (143.3 KiB) Visad 17987 gånger

Bilarna såldes endast på några få marknader på den amerikanska kontinenten.
De första motorleveranserna från Scania-Vabis omfattade D8-motorn med 140 hk, men 1969 kom bilmodellen även med en 190 hk överladdad DS8 motor från Scania.
De senare Mack MB-series fanns även som 6x4 chassin.

// Kjell N

Re: Mack MB-serie med Scania-Vabis motor

InläggPostat: 02 dec 2017, 11:27
av Anders Ason
Ful som stryk, ser ut att ha vänt hytten bakofram!
Bilen var nog inte bäddad för någon försäljningssuccé.

Men... ett intressant inlägg varför man i USA med sina stora inhemska motormarknader valde en svensk motor från en så långt bort tillverkare?
Fanns det någon särskild anledning tro?

Re: Mack MB-serie med Scania-Vabis motor

InläggPostat: 03 dec 2017, 18:08
av Per Thomson
Man hade sedan länge ett etablerat samarbete mellan S-V och Mack; Metropolbussen till S-V och rak 8:an till Mack. Direktinsprutning var något nytt på 50-talet, tyska märken körde något decennium efter ännu med förkammardiesel. I USA förekom tvåtaktsdieslar men mest bensin, bränsleffektivitet var ju ännu inte så viktigt "over there".
Även om yenkarna skulle vid tidpunkten för den här bilen kunnat ha tagit fram en egen liten mellanklassdiesel så var de mer business-inriktade än européer och fann det mest lönsamt att använda S-V:s motor.
S-V hade även ett gott rykte när det gäller marina dieslar i USA.

Lite ot:
1953 behövde S-V en kraftigare bakväxel än den so L60 serien hade (samma som L12). Flera efterlyste tandemdrift då inte bakväxlarna höll för de laster som blev allt vanligare i Sverige. Vår medlem Malte E här på forumet har skrivit fler artiklar om den problematiken i Tunga Magasinet.
Mack hade en kraftigare och beprövad transmission, S-V Mack samarbetet ledde till att Mack's lösning skulle införas på nästa S-V modell, Regenten. Tyvärr bar det sig inte bättre än att konstruktören som skulle konvertera ritningarna från tum till millimeter införde ett beräkningsfel på en decimal. De första testprototyperna skar efter bara någon veckas användning (STORA, Leif Svärd och Wallenbergs jubileumsbok). Tabben uppdagades och det är samma bakväxel (enkelväxel) som kom att användas till och med modell L/LS 76 innan det år 1967 infördes en ny banjo med större spårvidd.

Re: Mack MB-serie med Scania-Vabis motor

InläggPostat: 22 dec 2017, 02:16
av Gerlof
Great article! Could someone tell me if these engines, with the Mack name on it (as on the picture) were produced in Sweden? Does the article say anything about selling these Mack in Europe. Sorry to ask, but the Swedish language is a little difficult for me :D
Gerlof

Re: Mack MB-serie med Scania-Vabis motor

InläggPostat: 22 dec 2017, 02:34
av S-V L44
Yes, these Scania-Vabis D8 and DS8 engines were produced by Scania-Vabis and Scania in Södertälje, Sweden.

The Mack MB-series trucks were only sold in the USA, Canada, Puerto Rico and Mexico, and as far as I can understand they were just marketed between 1963-1969.

// Kjell N

Re: Mack MB-serie med Scania-Vabis motor

InläggPostat: 22 dec 2017, 11:47
av Gerlof
Hi Kjell,
Thank you so much for your quick response. Does the article also mention why Mack choose the Scania engines? I guess this was part of the deal between Mack and Scania in exchange for the Mack bus, that was produced by Scania under license of Mack? Do you know the difference between the D8 and DS8 engines?
Regards,
Gerlof

Re: Mack MB-serie med Scania-Vabis motor

InläggPostat: 22 dec 2017, 19:06
av herrstina-
D8 is naturally aspirated, DS8 turbocharged. Both is eight litre.

Stina.

Re: Mack MB-serie med Scania-Vabis motor

InläggPostat: 22 dec 2017, 19:24
av Per Thomson
Yes Gerlof, the old cooperation is mentioned in the text. But also that they have tested some other brands also.

Re: Mack MB-serie med Scania-Vabis motor

InläggPostat: 23 dec 2017, 13:35
av Gerlof
Hi Per, thanks for explaining! I wonder if the MB model Macks that were in Belgium in the 70's also had Scania engines. I saw 3 of these trucks in the 80's on a junkyard, but could not get a good look at the engine. These trucks are already scrapped. I think the MB models in France had a Mack engine, just like in Portugal.
Gerlof

Re: Mack MB-serie med Scania-Vabis motor

InläggPostat: 23 dec 2017, 13:50
av S-V L44
Gerlof,
I didn't know that these were exported to Europe as well.
I don't know if you have already done so, but you can purchase Mack MB brochures on Ebay.
If you don't want to spend the money to buy such literature you can visit the sites and download the brochures page by page as JPG files anyway.
In these you can read the selection of engines these trucks were offered. You could get the trucks with e.g. V8 petrol, 6-cyl Mack Thermodyne diesel, 6 cyl Scania-Mack diesel.

// Kjell N

Re: Mack MB-serie med Scania-Vabis motor

InläggPostat: 06 jul 2018, 06:48
av peterhummel
Jag läste någonstans, att man använde Scaniamotorn för att den klarade de nya avgasregler som började komma in lite varstans i Amerika