Ford framtidskoncept 1964

Ford framtidskoncept 1964

Inläggav Per Thomson » 11 okt 2017, 06:53

Gasturbin 600 US-kusar (SAE) http://www.livetrucking.com/big-red-future-of-trucking-in-1964/?src=usa
Kolla videon mot slutet!
Från FB.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ford framtidskoncept 1964

Inläggav herrstina- » 11 okt 2017, 09:35

Det fanns även Europeiska koncept på samma tema, det slog inte väl ut här heller...

https://www.youtube.com/watch?v=d5aYenmaP9E


https://www.google.se/search?q=leyland+ ... 9&dpr=1.25

På 70-talet pratade utlandschaufförerna om en Transkontinental med gasturbin som for fram på kontinenten, inte heller den fick någon fortsättning.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Ford framtidskoncept 1964

Inläggav Per Thomson » 11 okt 2017, 18:48

Vad var de tänkta fördelarna med gasturbin-konceptet egentligen. Om jag minns rätt var det inte bränsleeffektivitet, kanske var hela idèn mindre baserad på energiåtgång på grund av de låga bränslepriserna i dåtidens USA, utan istället på andra kalkylerade fördelar.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ford framtidskoncept 1964

Inläggav herrstina- » 11 okt 2017, 21:12

Ingen aning! Men man kan ju alltid spekulera. En fördel borde vara att man kunde använda lite olika bränslen beroende på tillgång och efterfrågan, möjligen efter diverse omspecifikation eller olika startprocedurer.När den väl var igång gick den nog på det mesta.

Nästa fördel borde vara prestanda i förhållande till vikten, turbinen i Fåården gav 600 hästar och ett vridmoment på max 2200nm, vilket var långt mer än man hade i bilarna på den tiden, turbinen vägde ca 670 kg. Till det här hade man en femväxlad automatlåda.

Volvos D12 motor som satt i dom första FH modellerna väger ungefär 1175 kg.

Formatet var mycket mindre så rimligen borde turbinen vara lättare att placera.

På 50, 60 och 70-talen experimenterades det friskt med turbiner i det mesta, inklusive racerbilar. Jag gissar att alla kom fram till samma slutsats, nämligen att ingen hade råd att tanka dom här apparaterna.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Ford framtidskoncept 1964

Inläggav Kjell T » 12 okt 2017, 07:04

Många ansåg att kolvmotorer var primitiva manicker som hade sitt upphov ifrån ångmaskinerna. Felix Wankel var en som också försökte vara annorlunda. Men kolvmotorerna är ännu inte utslagna. Delvis beroende på att till ytan utbredda förbränningsrum ger högre bränsleförbrukning än koncentrerade förbränningsrum.
Gasturbindrivna bilar som tillverkarna experimenterade med hade förutom hög förbrukning hög ljudnivå och hög avgastemperatur.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Ford framtidskoncept 1964

Inläggav herrstina- » 12 okt 2017, 08:48

Kjell T skrev:Många ansåg att kolvmotorer var primitiva manicker som hade sitt upphov ifrån ångmaskinerna. Felix Wankel var en som också försökte vara annorlunda. Men kolvmotorerna är ännu inte utslagna. Delvis beroende på att till ytan utbredda förbränningsrum ger högre bränsleförbrukning än koncentrerade förbränningsrum.
Gasturbindrivna bilar som tillverkarna experimenterade med hade förutom hög förbrukning hög ljudnivå och hög avgastemperatur.


Jag har läst någonstans om avgastemp på 6-700 grader, det har ju en ganska direkt koppling till verkningsgraden...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Ford framtidskoncept 1964

Inläggav Per Thomson » 12 okt 2017, 12:14

Kjell T skrev:Många ansåg att kolvmotorer var primitiva manicker som hade sitt upphov ifrån ångmaskinerna. Felix Wankel var en som också försökte vara annorlunda. Men kolvmotorerna är ännu inte utslagna. Delvis beroende på att till ytan utbredda förbränningsrum ger högre bränsleförbrukning än koncentrerade förbränningsrum.
Gasturbindrivna bilar som tillverkarna experimenterade med hade förutom hög förbrukning hög ljudnivå och hög avgastemperatur.

Per Gillbrant gav vid en ÅHS träff i Borlänge en intressant föreläsning om motorutveckling. Lite humoristiskt försvarade han kolvmotorn med hur fåglar flyger, dvs med upp och nergående vingrörelser, sen ställde han frågan med anspelning på Wankelmotorn: Har ni sett en fågel som tar sig fram genom att snurra runt? :lol:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20161201/per-gillbrand-motorkonstruktor-pa-saab-och-volvo-har-avlidit-82-ar
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ford framtidskoncept 1964

Inläggav S-V L44 » 12 okt 2017, 13:35

En av mina bilar, en Mazda RX7 - f.ö. nybliven veteranbil, har Wankelmotor.
Det är en underbar motor. Helt vibrationsfri och mycket varvvillig. Min bil har gått cirka 20000 mil, men det kändes som dags för tätningsbyten i motorn när jag ställde av den för flera år sedan p.g.a. lite övrigt renoveringsbehov. Startar den då och då i garaget. Det är kanske dags att damma av den. Wankelbilarna börjar numera bli ganska sällsynta.
Motorn är väl inte direkt bränslesnål (än mindre med dagens mått mätt), men 1.1 till 1.2 liter/mil är väl OK med tanke på den höga "nöjesfaktorn". Lätt bil, relativt mycket effekt ur en liten motor, bra viktfördelning (växellådan vid bakaxeln), osv..
Tyvärr fick Wankelmotorn dåligt rykte då NSU Ro80- motorn krävde tätningsbyten redan efter 3000-4000 mil. Mazda lyckades bättre, men det var nog försent.
Jag tror inte att Wankelmotorn hamnade i några lastbilar, men den fanns i så många andra sammanhang.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Ford framtidskoncept 1964

Inläggav Malte. E » 12 okt 2017, 21:06

Gasturbin.
Ovanstående inläggen fick mig att med ett skevt leende erinra mig en journalfilm, jag tror rentav det var 1950-tal.
Gasturbinen antogs bli framtidens kraftkälla. I Storbritannien Hade man provat gasturbin i ett tankfartyg samt i en Rover
personbil. Och i USA i en Kenworth lastbil. Filmen visar hur en donna klättrat upp på ramen bakom hytten och håller handen
över skorstenen. Den strålande minen ville tydligen säga= "Titta, inte bränner jag mig"!
Hälsningar
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Ford framtidskoncept 1964

Inläggav herrstina- » 12 okt 2017, 22:02

Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Ford framtidskoncept 1964

Inläggav Per Thomson » 13 okt 2017, 16:36


Festlig bildsvit, tack för den sammanställningen! Du är en fena på sökbegrepp Stina.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Ford framtidskoncept 1964

Inläggav Malte. E » 13 okt 2017, 21:32

Det var då illustrationer så man formligen häpnar.
T.o.m. Rovern hade kommit med !
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Ford framtidskoncept 1964

Inläggav fredrik123 » 08 nov 2017, 00:21

Första bilen med luftfjädrad hytt kanske? :P Häftig skapelse tycker jag och förarmiljön ser ju lyxig ut.
Mvh Fredrik
fredrik123
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 01 maj 2014, 21:04


Återgå till Amerikanska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster