Sida 1 av 1

Coleman prototyp

InläggPostat: 24 nov 2016, 23:15
av Per Thomson
Forskningsprojekt från slutet 60 talet, saknar 5:te hjulet som vändskiva heter på US engelska.
Intressant läsning:
http://www.bigmacktrucks.com/topic/37694-american-coleman-space-star/

Coleman.jpg
Coleman.jpg (37.93 KiB) Visad 21977 gånger

Re: Coleman prototyp

InläggPostat: 25 nov 2016, 08:27
av kilowatt
Är det någon som vet varför det kallades "chineese six" med denna axelkonfiguration? Exempelvis MB LP333.

Re: Coleman prototyp

InläggPostat: 26 nov 2016, 23:16
av S-V L44
I begynnelsen (läs på 20- och 30-talet) kallades alla boggiebilar för "sexhjulingar", även så i Sverige.
Det vanligaste var då att även den drivande axeln och stödaxeln var enkelhjul, därav namnet.
Men även en bit in på 1930-talet kallades en del boggibilar för "sexhjulingar" oavsett om de hade 6, 8 eller 10 hjul, men när sedan tvillinghjulen och det utökade hjulantalet blev allt vanligare försvann beteckningen då den ju inte riktigt stämde längre.
Scania var lite avvikande under 1930-talets första hälft då deras egentliga boggiebilar hade vad vi nu kallar pusher-utförande med den drivande axeln sist.
En del andra Scania-chassin såg ut som boggibilar med den drivande axeln som 2:a axel, men dessa hade en speciell släpvagn tillkopplad som bar upp hela flaket och lastbilschassit var då egentligen bara tvåaxlat.

Uppenbarligen betyder "chinese six" fritt översatt ungefär "omvänd boggie".
Läs mer om uttrycket här http://www.trucknetuk.com/phpBB/viewtopic.php?p=368205

// Kjell N

Re: Coleman prototyp

InläggPostat: 27 nov 2016, 00:15
av kilowatt
S-V L44 skrev:I begynnelsen (läs på 20- och 30-talet) kallades alla boggiebilar för "sexhjulingar", även så i Sverige.
Det vanligaste var då att även den drivande axeln och stödaxeln var enkelhjul, därav namnet.
Men även en bit in på 1930-talet kallades en del boggibilar för "sexhjulingar" oavsett om de hade 6, 8 eller 10 hjul, men när sedan tvillinghjulen och det utökade hjulantalet blev allt vanligare försvann beteckningen då den ju inte riktigt stämde längre.
Scania var lite avvikande under 1930-talets första hälft då deras egentliga boggiebilar hade vad vi nu kallar pusher-utförande med den drivande axeln sist.
En del andra Scania-chassin såg ut som boggibilar med den drivande axeln som 2:a axel, men dessa hade en speciell släpvagn tillkopplad som bar upp hela flaket och lastbilschassit var då egentligen bara tvåaxlat.

Uppenbarligen betyder "chinese six" fritt översatt ungefär "omvänd boggie".
Läs mer om uttrycket här http://www.trucknetuk.com/phpBB/viewtopic.php?p=368205

// Kjell N

tack för info, trevlig brittisk länk med många bilder på de senare sidorna

Re: Coleman prototyp

InläggPostat: 27 nov 2016, 11:20
av Per Thomson
Anledningen till Scanias placering av stödaxeln framför drivaxeln skulle kunna ha varit att det har funnits ett patent inlämnat ett danskt företag på den typ av boggi som senare kom att bli standard i Scandinavien och Finland. Den danska boggin, eller var det företaget bakom den, kallades Longframe. Volvo hade tidigt det vi menar med en normal boggi och jag misstänker att Volvo tecknade ett licensavtal med det danska företaget medan Scania hittade på en sin egen lösning för att kringgå patentet. Tyvärr finns inga personer kvar varken på Scania eller Volvo som kan intyga detta. När så patenttiden hade löpt ut införde Scania den konventionella boggin då "pusherlösningen" var katastrofal i vinterväglag. Det var väl vid den här tiden man började "snickra" på lösningar till boggilyfter, även den konventionella boggin var problematisk.

Kjell N har ett nummer av MHS-tidskriften Motor en förträfflig artikel om Scania och boggier, Malte E har också skrivit mycket intressanta artiklar i två nummer av Tunga Magasinet som tidigare gavs ut av MHS

I övriga världen förekommer än idag inget annat än tandemdrivna boggier. I det påståendet undantar jag dagens pusherbilar som jag inte klassar som boggibilar.

Re: Coleman prototyp

InläggPostat: 27 nov 2016, 13:28
av S-V L44
Lite OT avseende rubriken.
Förutom Volvo så kallade även Ford sina treaxlade bilar för Longframe, medan övriga amerikanska märken inte använde denna beteckning.
Sett ur Skånes perspektiv så fanns det endast en handfull treaxlade lastbilar med tillverkningsår från 1920-talet.
Antalet var närmare bestämt 8 stycken i M-län, och den äldsta var en 1926-års Scania-Vabis som levererades till Ramlösa Hälsobrunn. Bilen slutade sedan sina dagar i ett stenbrott i Gylsboda i Örknereds socken i L-län omkring 1941. De övriga bilarna från 1920-talet var av tillverkade av Scania-Vabis, Audi, Reo, GMC och Tidaholm.
Antalet treaxlade bilar i M-län steg sedan ganska snabbt.
Antalet bilar med tillverkningsår mellan 1930-34 var ett 60-tal och mellan 1935-39 var det minst 166 stycken.

// Kjell N

Re: Coleman prototyp

InläggPostat: 27 nov 2016, 20:20
av Per Thomson
Ja Kjell lite OT blir det allt som oftast på detta forum, i detta fall bidrog jag kanske mest till det, men då ingen hängde på något om Coleman-bilen så blev det ändå en intressant vinkling för att hänga på lie transporthistoria.

Din statistikforskning du bedriver belyser i hög grad den intensiva transportutveckling som kom till stånd under 1930-talet i och med utvecklingen mot allt större lastbilar. Detta gällde inte bara Skåne utan hela landet. Denna utveckling medförde nedläggningar av en stor mängd olönsamma smalspåriga järnvägslinjer, många av dessa inlösta av staten i sin iver att få monopol på transporter.

Re: Coleman prototyp

InläggPostat: 27 nov 2016, 20:32
av herrstina-
AUDI lastbil har jag aldrig hört talas om, har vi koll på när dom höll på med det?

Stina.

Re: Coleman prototyp

InläggPostat: 28 nov 2016, 15:07
av S-V L44
Stina skrev :
AUDI lastbil har jag aldrig hört talas om, har vi koll på när dom höll på med det?

Det är inte så lätt att finna information om Audis lastbilsproduktion, men man kan anta att den började strax före 1:a världskriget och upphörde i mitten av 1920-talet.
En av få bilder på nätet, dock inte någon som fanns i Sverige.

Audi LKW - 1914 - 704x396_1914_lkw.jpg
Audi LKW - 1914 - 704x396_1914_lkw.jpg (110.24 KiB) Visad 21845 gånger

I Malmöhus län har det bara funnits fyra dokumenterade tunga Audilastbilar, plus några mindre lättare lastbilar av samma fabrikat (samt naturligtvis en rad personbilar som var tillverkade före 1940, dock inte så många).
De tunga lastbilarna var av årgång 1915, 1919, 1926 och 1928. Årgångsangivelsen på äldre fordon bland registreringshandlingarna kan i vissa fall vara lite tvivelaktig då det kan vara svårt att följa fordonets fullständiga historik.
Bilen från 1915 hade en totalvikt på 3780 kg, varav en maxlastvikt på 1500 kg, så den var t.ex i klass med en Ford TT. Bilen ägdes av Takpapps- och Asfaltfabriken Ewers i Helsingborg.
Bilen från 1919 var aningen större med en maxlastvikt på 2000 kg. Bilen verkade hos tre olika affärsidkare i Viken och Helsingborg.
Bilen från 1926 var ursprungligen en buss verksam i Kristianstad. 1927 bytte den ägare till en åkare i Oxie som ändrade om den till lastbil med en maximal lastvikt av 2400 kg. Bilen förstördes genom en eldsvåda några månader senare.
Bilen från 1928 var försedd med tre hjulaxlar och hade en maximal lastvikt på 3000 kg. Bilen ägdes av en Grosshandlare Håkan Svensson i Malmö, och man kan anta att bilen egentligen var äldre än årsmodell 1928 och förmodligen med en eftermonterad tredje axel. Just Håkan Svensson i Malmö men boende i Limhamn verkade ha ett finger med i spelet kring en hel rad av tunga lastbilar i länet under 1920- och 1930-talet och har under perioden ägt minst ett drygt 30-tal tunga lastbilar. Dessa lastbilar var ofta av udda fabrikat (t.ex. NAG, Bergmann, Rex Simplex, Audi, Adler, Benz, Dansk Scania-Vabis, Duty, Daimler, Faun, Stoewer, Dux, Horch, Komnick, Union Truck, m.fl.) och många av lastbilarna hamnade slutligen hos de olika stenbrotten i och kring Dalby.

Om man Googlar på Audi LKW så finner man bl.a. denna film på Youtube som visar en tämligen futuristisk designstudie av en elektrifierad trailerdragare.

https://www.youtube.com/watch?v=3byzwpIqeVg

Audi LKW - maxresdefault rättvänd.jpg
Audi LKW - maxresdefault rättvänd.jpg (150.02 KiB) Visad 21836 gånger

Kanske blir det så att vi återigen kan komma att se en del Audi-lastbilar på vägarna i framtiden? Kanske Scania eller MAN försvinner och ersätts av Audi?

Nu blev det egentligen lite fel med väldigt mycket tyskt bland kategorin Amerikanska lastbilar, men så blir det ibland i forum.

// Kjell N