Verkligen en intressant konstruktion på 1940-talet. Dubbla motorer, drivning på den sista axeln, som dessutom var styrd.
Eisenhauer är byggd på komponenter från GM (Chevrolet) direkt efter 2:a världskriget, men jag tror att Ford också jobbade med någon prototyp med dubbla motorer under 2:a världskriget.
Jag rotade runt efter mer info om den här bilen, det är tunnsått kan man säga. Under letandet såg jag någonstans om Fords övningar på samma tema så det lär stämma. Även Henschel har haft liknande idéer, fast dom hade en drivlina på var sida i bilen och drivning på varsitt drivhjul. Minns jag rätt kom den bilen i serieproduktion.
På 30-talet gjorde Tempo Vidal en 4x4 (Tempo Vidal Geländewagen G1200) med en motor fram och en bak samt med 4-hjulsstyrning. Fanns även i Svenska Armén som Terrängbil m/39.
Lite kuriosa: Renault tillverkade en liten bil i FWD utförande, R4 kallad skrytbilen där lösningen blev en motor fram och en bak. Vid test klagades det på att det fanns så lite plats för bagage.
Hälsningar Anders Ason __________________________________________ Jag tillhör också den yngre generationen, men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Dubbla motorer har använts i många bilar. Citroen 2CV i SAHARA utförande hade två motorer , en fram och en bak. VW experimenterade med tvåmotorig Jetta rallybil på åttiotalet. Ford D bilen med dubbla sexor finns på www.commercialmotor.com/big-lorry-blog/ ... ease-to-be
Visar Valters snöfighter och det är intressant. Videor från före 1940 bl.a. Tror inte vi is Sverige hade något liknande. Vi använde nog bandtraktorer istället.
Jag skulle tro att det var just det man gjorde, synkade så gott det gick. Det var möjligen också en bidragande orsak till att konstruktionerna inte blev så framgångsrika?
I Tempon finns 2 växelspakar alldeles intill varann, vid "4x4" kopplades dessa ihop med en spärr. Vid 4x2 körde man på bakmotorn. Jag har åkt i den och med 4hjulsstyrningen inkopplad blir det en lite underlig känsla av att bakändan är ute på egna äventyr..