Sida 1 av 1

Eisenhauer.

InläggPostat: 24 nov 2014, 10:43
av herrstina-
Jag hittade en rolig grej på ett annat ställe, jag tycker den platsar här.

http://theoldmotor.com/?p=130391


Stina.

Re: Eisenhauer.

InläggPostat: 24 nov 2014, 17:07
av S-V L44
Verkligen en intressant konstruktion på 1940-talet.
Dubbla motorer, drivning på den sista axeln, som dessutom var styrd.

Eisenhauer är byggd på komponenter från GM (Chevrolet) direkt efter 2:a världskriget, men jag tror att Ford också jobbade med någon prototyp med dubbla motorer under 2:a världskriget.

// Kjell N

Re: Eisenhauer.

InläggPostat: 24 nov 2014, 19:56
av Bo Norvinge
Må undra vem som tänkt återuppfinna detta här?

Re: Eisenhauer.

InläggPostat: 24 nov 2014, 20:48
av herrstina-
Jag rotade runt efter mer info om den här bilen, det är tunnsått kan man säga. Under letandet såg jag någonstans om Fords övningar på samma tema så det lär stämma.
Även Henschel har haft liknande idéer, fast dom hade en drivlina på var sida i bilen och drivning på varsitt drivhjul. Minns jag rätt kom den bilen i serieproduktion.

Stina.

Re: Eisenhauer.

InläggPostat: 24 nov 2014, 21:55
av Kjell T
Vad Ford beträffar var det inte enbart Ford I USA som gjort bilar med dubbla motorer. Även i Ford D-serie från GB gjordes prov med dubbla motorer.

Re: Eisenhauer.

InläggPostat: 24 nov 2014, 23:06
av magirus
På 30-talet gjorde Tempo Vidal en 4x4 (Tempo Vidal Geländewagen G1200) med en motor fram och en bak samt med 4-hjulsstyrning. Fanns även i Svenska Armén som Terrängbil m/39.

http://www.ipmsstockholm.se/home/tempo- ... angbil-m39

Re: Eisenhauer.

InläggPostat: 24 nov 2014, 23:18
av Anders Ason
Lite kuriosa: Renault tillverkade en liten bil i FWD utförande, R4 kallad skrytbilen där lösningen blev en motor fram och en bak. Vid test klagades det på att det fanns så lite plats för bagage.

Re: Eisenhauer.

InläggPostat: 24 nov 2014, 23:57
av herrstina-
Hade den två paraply för växlingen?

Stina.

Re: Eisenhauer.

InläggPostat: 25 nov 2014, 11:31
av Kjell T
Dubbla motorer har använts i många bilar. Citroen 2CV i SAHARA utförande hade två motorer , en fram och en bak. VW experimenterade med tvåmotorig Jetta rallybil på åttiotalet.
Ford D bilen med dubbla sexor finns på www.commercialmotor.com/big-lorry-blog/ ... ease-to-be

Re: Eisenhauer.

InläggPostat: 25 nov 2014, 12:03
av gunnilse
Undrar vad baktanken med dessa var?

Någon som hittat information om varför dessa byggdes.

Re: Eisenhauer.

InläggPostat: 25 nov 2014, 20:14
av Lars-Gunnar
Från samma hemsida:

http://theoldmotor.com/?p=133084

Visar Valters snöfighter och det är intressant. Videor från före 1940 bl.a. Tror inte vi is Sverige hade något liknande. Vi använde nog bandtraktorer istället.

Med vänlig hälsning. Lars-Gunnar

Re: Eisenhauer.

InläggPostat: 25 nov 2014, 22:18
av Z 1578
I Jämtland byggde man en sån här och åkte runt med, då behövdes ingen plog :D
http://www.laxvikensmuseum.com/motorslade.html

Lite OT men ändå... Förvisso amerikansk i grunden och gammal nog.

Men tillbaka till ämnet. Hur gjorde man med växling och gas när det var dubbla uppsättningar av allt? Det måste ha varit svårt att synka.

Re: Eisenhauer.

InläggPostat: 26 nov 2014, 08:21
av herrstina-
Jag skulle tro att det var just det man gjorde, synkade så gott det gick. Det var möjligen också en bidragande orsak till att konstruktionerna inte blev så framgångsrika?

Stina.

Re: Eisenhauer.

InläggPostat: 26 nov 2014, 21:41
av magirus
I Tempon finns 2 växelspakar alldeles intill varann, vid "4x4" kopplades dessa ihop med en spärr. Vid 4x2 körde man på bakmotorn. Jag har åkt i den och med 4hjulsstyrningen inkopplad blir det en lite underlig känsla av att bakändan är ute på egna äventyr.. :lol: