Malmö Stads gatukontor

Malmö Stads gatukontor

Inläggav Anders Roger Larsson » 13 okt 2013, 10:52

Bilden visar IH-lastbilar från Malmö Stads gatukontor.

Nr. 10: KB-6 eller 8, från 1947-49.

Nr. 11: R-150 eller R-160 från 1953-55.

Nr. 12-14: S-150 eller S-160 från 1956.

Nr. 15-18: AC-150 eller AC-160 från 1957-58.

Foto: Claus Cristensen.

Bilden finns i större format här: http://www.tow.se/oldcarlvuppst/uppstlv-000-s560003big.JPG

uppstlv-000-s560003big.JPG
uppstlv-000-s560003big.JPG (64.73 KiB) Visad 14813 gånger
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Malmö Stads gatukontor

Inläggav Lars-Gunnar » 13 okt 2013, 16:54

Mycket intressant Roger. Är det international Harvester allihopa?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Malmö Stads gatukontor

Inläggav Anders Roger Larsson » 13 okt 2013, 17:15

Lars-Gunnar skrev:Mycket intressant Roger. Är det international Harvester allihopa?

Lars-Gunnar :)


Jepp, det skall det vara.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Malmö Stads gatukontor

Inläggav S-V L44 » 31 jan 2017, 14:46

Bara för att klargöra exakt vilka fordon som syns på den finfina bilden.
Från vänster till höger visas följande fordon, samtliga tillverkade av International Harvester och troligen sammansatta vid deras fabrik i Malmö (eller möjligen Norrköping) :

M7784 - International KB-6 HA 269-158 - årsmodell 1946 - Tippbil med totalvikt 8300 kg (varav maxlast 4710 kg) – Hamnade via Verdexa (Volvoåterförsäljaren) i Malmö hos en skrotfirma i Malmö i februari 1962, men avregistrerades i september 1965.

M12577 - International R174 98C - årsmodell 1955 - Tippbil med totalvikt 9800 kg (varav maxlast 5690 kg) - Hamnade via Verdexa (Volvoåterförsäljaren) i Malmö hos skroten i Klågerup i december 1963.

M6870 - International S174 C99 - årsmodell 1956 – Tippbil med totalvikt 9970 kg (varav maxlast 5810 kg) - Hamnade via Verdexa (Volvoåterförsäljaren) i Malmö hos skroten i Klågerup i december 1963, men fördes över till en annan skrot i Linderöd i januari 1964.

M3661 - International S174 C99 - årsmodell 1956 – Tippbil med totalvikt 9975 kg (varav maxlast 5815 kg) - Hamnade via Verdexa (Volvoåterförsäljaren) i Malmö hos skroten i Klågerup i december 1963.

M11721 - International S174 C99 - årsmodell 1956 – Tippbil med totalvikt 9970 kg (varav maxlast 5320 kg) – Bilen var försedd med en lastapparat av märket Foco - Skrotades i september 1963.

M4822 - International AC182-167 - årsmodell 1958 – Tippbil med totalvikt 11000 kg (varav maxlast 6650 kg) - Hamnade via Verdexa (Volvoåterförsäljaren) i Malmö i maj 1965 i Åled (Hallands län) var den troligen skrotades.

M4818 - International AC182-167 - årsmodell 1958 – Tippbil med totalvikt 11000 kg (varav maxlast 6740 kg) - Hamnade via Verdexa (Volvoåterförsäljaren) i Malmö hos skroten i Klågerup i december 1964.

M4826 - International AC182-167 - årsmodell 1958 – Tippbil med totalvikt 11000 kg (varav maxlast 6740 kg) - Hamnade via Verdexa (Volvoåterförsäljaren) i Malmö hos skroten i Klågerup i oktober 1964.

M3131 - International AC180 4x4 - årsmodell 1958 - Tippbil med totalvikt 10400 kg (varav maxlast 5190 kg) - Bilen var försedd med en lastkran av märket Foco. Hamnade via Verdexa (Volvoåterförsäljaren) i Malmö hos en skrotfirma i Malmö i september 1964, men avregistrerades i oktober 1967.

Det skall också poängteras att samtliga bilar var försedda med bensinmotorer.
Notera också att flera av bilarna var försedda med Trilex-hjul.
Bilden visar endast några av det ganska stora antalet lastbilar av märket International som Malmö Stad ägde en gång i tiden.

Om man slår samman lite olika betraktelser av detaljer som framgår av bilden, t.ex. däckskonditionen på de yngsta bilarna, husens tv-antenner (med olika antenn för svensk och dansk television), inget lövverk på busken/trädet bakom garaget samt tidpunkt då bilarna avyttrades från gatukontoret, så kan man konstatera att fotografiet bör vara taget någon gång mellan vintern/våren 1959 och våren 1963.

Jag antar att du redan fått kopior av samtliga reghandlingar rörande dessa fordon, Roger?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2273
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Amerikanska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst