GMC tillverkade före 1951

GMC tillverkade före 1951

Inläggav S-V L44 » 26 jan 2013, 21:00

Enligt erhållen lista från Transportstyrelsen finns idag (10 januari 2013) 110 stycken GMC-fordon tillverkade före 1951 och registrerade som tunga lastbilar kvar i bilregistret.
OBS. Det gäller TUNGA fordon med totalvikt 3500 kg och däröver. De lätta lastbilarna finns inte med i denna statistik, ej heller bilar med fordonsår efter 1950.

Fördelningen ser ut som följer:
GMC CCKW352, CCKW353, DUKW353, FE353, FCE353, "2 1/2 ton" och motsvarande f.d. militärbilar - 100 fordon
Fordon som bara registrerats som "GMC" men troligen faller in i kategorin ovan - 6 fordon
Övriga GMC - 4 fordon

Dessutom känner jag till ytterligare 4 stycken CCKW som förregistrerats men inte vägts och/eller tagits i trafik. Dessa var inte med i Transportstyrelsen lista.

Notera att listan bara omfattar registrerade fordon. Det finns säkert en del oregistrerade mer eller mindre renoveringsbara objekt, främst då med militärs förflutet, kvar i bygderna.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: GMC tillverkade före 1951

Inläggav magirus » 27 jan 2013, 01:11

Många av "krigarna" är importer från Norge, så även den sista GMCn som jag hade. (saknar den :? )
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: GMC tillverkade före 1951

Inläggav Anders Ason » 27 jan 2013, 10:20

GMC bilarna var operativa i det svenska försvaret (Flygvapnet) som längst fram till slutet av -80 talet och i form av bärande chassier för radarstationen PJ-21. Den sista skrotades ut 1990. Själv började jag i Flygvapnet 1964 på F2 Hägernäs och från dess till 1976 jobbade jag bl a med dessa radarstationer (mest de första åren), d v s både fasta anläggningar och de som var baserade på GMC. Antennerna var utvecklade på FOA/FOA3 där jag började jobba i slutet av -76. FOA bytte sedan namn till FOI efter en sammanläggning med FFA (Flygtekniska Försöksanstalten).

Vid drift av radarn lyftes denna upp av egna ben och bilen kördes undan, en föregångare till växelflaken.

Här en länk där det framgår hur dessa bilar som jag då körde en del under de åren, användes:
http://www.fht.nu/Dokument/Flygvapnet/f ... n_pj21.pdf


pj21packad.jpg
Klar för transport. Antennen utvecklad av FOA.
pj21packad.jpg (10.6 KiB) Visad 15172 gånger


pj_21drift.jpg
I driftläge. Här syns tydligt de utfällda benen med domkrafterna som ben.
pj_21drift.jpg (45.28 KiB) Visad 15172 gånger


Några stationer finns bevarade och jag tror mig om att fortfarande kunna få igång dem, både bilar och radar!

Lite kuriosa: vi fick hem ett radarfordon av en annan typ som kom från strider i Sahara vilket innehöll både sand, kulhål och en sandal!

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Amerikanska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster