Dodge - Fargo - Plymouth tillverkade före 1951

Dodge - Fargo - Plymouth tillverkade före 1951

Inläggav S-V L44 » 26 jan 2013, 12:17

Enligt erhållen lista från Transportstyrelsen finns idag (10 januari 2013) följande fordon av märkena Dodge, Dodge-Fargo, Fargo och Plymouth-Fargo tillverkade före 1951 och registrerade som tunga lastbilar kvar i bilregistret.
OBS. Det gäller TUNGA fordon med totalvikt 3500 kg och däröver. De lätta lastbilarna finns inte med i denna statistik, ej heller bilar med fordonsår efter 1950.

Det totala antalet fordon av ovannämnda fabrikat som faller in under denna kategori är 243 fordon.

Eftersom det verkar som om det generella intresset för andra bilmärken än Volvo och Scania-Vabis är ganska svalt i forumet så bryter jag inte ned siffrorna i respektive modell utan nöjer mig med att konstatera att fördelningen ser ut som följer:
Dodge-fordon tillverkade 1940 och tidigare - 14 fordon
Dodge-fordon tillverkade mellan 1941 och 1950 - 202 fordon
Fargo - 17 fordon
Plymouth-Fargo - 10 fordon

Det övervägande antalet fordon av alla dessa (nästan 200 stycken) är Weapon Carriers, Command Cars, etc., dvs f.d. militärfordon.

Notera att listan bara omfattar registrerade fordon. Det finns säkert en hel del oregistrerade, och mer eller mindre renoveringsbara objekt kvar i bygderna. Sedan skall man inte glömma bort de som är lätta lastbilar.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Dodge - Fargo - Plymouth tillverkade före 1951

Inläggav Lars-Gunnar » 27 jan 2013, 01:04

Min far körde en Fargo från 1947 - 1954. Han sa själv Ford Fargo men jag vet inte om det var rätt. Det var en rätt stor bil som han körde timmer med. Och säkert var det en surplusbil som lackerades i mörkgrönt med svarta skärmar och säkert röda fälgar. Minns att den Amerikanska hytten satt på den.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Amerikanska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster