Thornton Boggie

Thornton boggin var en speciell bakaxelkonstruktion för tandemdrift som oftast användes av Ford men ibland även av Chevrolet och möjligen andra amerikanska lastbilstillverkare. Men Thornton boggin var generellt sett ganska ovanlig.
Jag träffade nyligen på handlingarna för en Ford 798T från 1947 med en sådan bakaxel.
Lastbilar med tandemdrift var vid denna tid väldigt ovanliga i Sverige. Möjligen kom en och annan in i landet via militära surpluslager (vanligast var kanske GMC CCKW), men just Ford-bilen med regnummer M4816 verkar ha sålts som nybil här i landet.
Bilen gick som tankbil med varm asfalt, först hos RederiAB Nordstjernan och sedan hos Nynäs Petroleum i Malmö, och hade en totalvikt på 13 ton.
Bilen överflyttades sedan till Stockholms län hösten 1954 och fick regnumret B1696.
Jag har tyvärr än så länge inte funnit någon bild på den svenska bilen, men vid mitt besök hos Bill Richardsons Truck Museum på Nya Zeeland fann jag en liknande bil också från 1947 samt en något nyare bil från 1951 med samma typ av tandemdriven boggi.
// Kjell N
Jag träffade nyligen på handlingarna för en Ford 798T från 1947 med en sådan bakaxel.
Lastbilar med tandemdrift var vid denna tid väldigt ovanliga i Sverige. Möjligen kom en och annan in i landet via militära surpluslager (vanligast var kanske GMC CCKW), men just Ford-bilen med regnummer M4816 verkar ha sålts som nybil här i landet.
Bilen gick som tankbil med varm asfalt, först hos RederiAB Nordstjernan och sedan hos Nynäs Petroleum i Malmö, och hade en totalvikt på 13 ton.
Bilen överflyttades sedan till Stockholms län hösten 1954 och fick regnumret B1696.
Jag har tyvärr än så länge inte funnit någon bild på den svenska bilen, men vid mitt besök hos Bill Richardsons Truck Museum på Nya Zeeland fann jag en liknande bil också från 1947 samt en något nyare bil från 1951 med samma typ av tandemdriven boggi.
// Kjell N