Cummins Diesel!

Cummins Diesel!

Inläggav Lasse Hsand » 28 apr 2012, 09:38

Man undrar vilken temperatur som råder. Det ser inte så kallt ut. Men det är inte som att starta en gammal Scania. Eller är det vanligt på dessa bilar? http://www.youtube.com/watch?v=VDFyoTbU ... ntext-vrec
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Cummins Diesel!

Inläggav Lars-Gunnar » 29 apr 2012, 04:03

Jag tyckte att det verkade vara nära noll då snön föll av personbilen bredvid. Vad som förvånar mig är att de kan plåga batteriet konstant utan att det urladdas. Normalt brukar man väl starta och låta startmotorn gå runt ett tag för att sedan slå av tändningen så att batteriet kan återhämta sig lite.

På 50-talet måste min far bogseras ut ur garaget då inte bilen ville starta. Han hade ingen motorvärmare då garaget var en annans som inte hade ström där. De som kom och drog ut honom hade Scania-Vabisar i eget garage med motorvärmare. Han startade bilen vid bogseringen och då behövde han inte 10 meter ens innan motorn gick igång. En gång var det så kallt att han tog lös de två astunga batterierna och tog in dem i värmen så han hade mer energi i dem på måndagen. Jag vet inte om man idag har så stora batterier som för 60 år sedan eller om de har blivit mindre och lättare med bättre energiinnehåll.

Jag vet inte hur det är att starta en Volvo eller Scania idag?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Amerikanska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron