Mack

Re: Mack

Inläggav Lasse Hsand » 03 dec 2011, 23:24

Byggdes inget annat känns som ett smalt område att bara bygga specialbilar?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Mack

Inläggav Stellan » 03 dec 2011, 23:30

De byggde även andra mindre specialbilar, som den här F7:an på ett foto från 1987. När de bygger nere i Europa så kör de med lastbilarna i leran på byggena innan de bygger en väg, så "månghjulsdrift" är nästan en förutsättning där.

70 cm lasthöjd på en lastbil måste väl anses som helt ok? :P
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Mack

Inläggav Anders » 03 dec 2011, 23:38

Lasse Hsand skrev:Byggdes inget annat känns som ett smalt område att bara bygga specialbilar?


Jag vet inte allt som Terberg gör, men bla. terminaltraktorer är de stora på.

Det var en ett ovanligt bygge! Har aldrig sett något liknande faktiskt! Det är en otrolig skattgömma du sitter på Stellan! :D
För övrigt ser det ut som att F7;an har en modern P-boggie :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Mack

Inläggav Stellan » 03 dec 2011, 23:52

Kul att det uppskattas, det gör ju ingen glad om det bara ligger i kartonger. :D

F7:an måste väl nästan vara framhjulsdriven, eller går det att få till en så liten bakaxel med drivning... och 130 kubik är ju vad man lastade på en semitrailer förr, och då har han ju ett släp efter som lastar nästan lika mycket. Ett ganska udda och kul ekipage att titta på i vart fall, det kan inte ha varit roligt att köra på vintern förmodligen.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Mack

Inläggav Anders » 03 dec 2011, 23:57

Har suttit och kikat en stund, och nog ser det väl ut att vara en vanlig framaxel på den?
Och som tur är blir ju inte vintrarna i holland speciellt hårda, här hade väl ekipaget varit en mardröm i januari :lol:

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Mack

Inläggav Stellan » 04 dec 2011, 00:28

Jag tycker också att det ser ut som en vanlig framaxel, men hur tusan har de klarat av att få till en så liten bakaxel... och få den att hålla :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Mack

Inläggav Anders » 04 dec 2011, 00:45

Jag tänkte i mitt stilla sinne att ekipaget var tandemdrivet?
Men det kanske inte löser så mycket?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Mack

Inläggav Stellan » 04 dec 2011, 00:50

Det är klart att om fördelar drivkraften till två småaxlar så skulle det nog hålla, men det verkar för en icke-mekaniker som ett krångligt system. Skumma prylar :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Mack

Inläggav Lars-Gunnar » 04 dec 2011, 01:04

Ja, macken var en Renualt Mid-Lum som fick ett Mack-märke i fronten och hytten var ju ett samarbete mellan 4-klubben och Terberg har inget med denna bil att göra annat än att de bara gjorde stora lastbilar och använde Volvos FH-hytt och drivlina? Om Volvo har varit involverad i beslutet att skeppa över bilen vet jag inte för det verkar som att MACK sköter sig själv. När Volvo köpte Renualt och MACK talades det om stordriftsfördelar och jag undrar vad det skulle bestå i? MACK har en motor på 600 hk men det är nog en Volvomotor eller ursprungen ur en sådan. Sedan Renault som verkar vara för sig själv. Varför säljer inte Volvo MACK, Renault och Volvo sida vid sisa? Någon timmeråkare som skulle vilja ha en MACK med egen drivlina eller en Renault Kerax. Kan man tänka sig att Volvo har sagt att vi säljer Volvo här och ni får sälja era lastbilar var ni vill? Ibland har Volvo tänkt åt helvete. De Där Volvo VT800 som de tog fram blev ju ett fiasko. Först hade de den på sin USA-hemsida sedan försvann den och det har inte Volvo sagt ett ord om så vitt jag vet.

Lars-Gunnar :)
Senast redigerad av Lars-Gunnar 04 dec 2011, 01:19, redigerad totalt 1 gång.
Lars-Gunnar
 

Re: Mack

Inläggav Anders » 04 dec 2011, 01:15

Lars-Gunnar skrev:Terberg har inget med denna bil att göra annat än att de bara gjorde stora lastbilar och använde Volvos FH-hytt och drivlina?

Lars-Gunnar :)


Nej, Terberg togs upp bara som en passus här. De har använt Volvo-komponenter sedan tidigt 70-tal, främst motorer och hytter, resten specialbyggt.
Första bilarna som använde Volvo-komponenter hade samma hytt som F85/86
I boken "Volvolastbilarna 60 år" behandlas Terberg lite smått.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Mack

Inläggav Stellan » 04 dec 2011, 01:25

Vi kan komma tillbaka till ämnet genom att visa ett fotografi på en svensk Mack. Visserligen en buss, men ändå... :mrgreen:

Bussen ska enligt uppgift finnas i Värmland, och vara under renovering :D
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Mack

Inläggav Lars-Gunnar » 04 dec 2011, 01:31

Ja den legendariska Capitolen med Amerikansk kaross som gick 1964 då jag hamnade i Stockholm.

Bussen gick bra. Den hade nog Scaniamotor 8-cyl.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Mack

Inläggav Anders » 04 dec 2011, 01:38

Stellan skrev:Vi kan komma tillbaka till ämnet genom att visa ett fotografi på en svensk Mack. Visserligen en buss, men ändå... :mrgreen:

Bussen ska enligt uppgift finnas i Värmland, och vara under renovering :D

/Stellan


Var detta bussen som blev förebild till Metropolen? :)
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Mack

Inläggav Lars-Gunnar » 04 dec 2011, 03:40

Ja, tror jag. Tänker du på den som var lite modernare i snittet och hade en kort vändradie med stort hjulutslag?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Mack

Inläggav Fredrik Klint » 04 dec 2011, 12:08

Det här är väl lill-Macken? Mycket trevlig bild Stellan!
Den kom efter "stor-Macken" som blev förebilden till Scanias Metropol. Den på bilden inspirerade till Scanias mindre modell Capitol.

Det byggdes 200 Metropoler varav 199 hamnade i Stockholm, den sista levererades till Jönköping.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

FöregåendeNästa

Återgå till Amerikanska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster