LoDaL

LoDaL

Inläggav Stellan » 30 nov 2011, 23:22

Detta är visserligen ingen lastbil, men det är ändå en amerikansk påbyggnad... som kanske inte skulle vara riktigt tillåten här i Sverige, men som tydligen fortfarande är i produktion "over there" :mrgreen:

http://www.lodal.com/bucketloader.html

Jag har skrivit i mina anteckningar att broschyren är från 1961 räknat på femton år från starten 1946, kan det stämma om man tittar på fordonen som lastaggregatet är monterat på?

Bild

Bild

Glöm inte att vika in backspegeln... och glöm inte att dra in huvudet innan det tippas på flaket :lol:
Bild

Bild

Kommentarer, åsikter, synpunkter och andra inlägg i ämnet mottages med största tacksamhet :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: LoDaL

Inläggav gunnilse » 01 dec 2011, 01:28

Tja man bör ha gott fika med sig om de nu havererar vid själva tipp läget så sitter man liksom kvar :mrgreen:

Tror de lever på sina sop binge aggregat..
gunnilse
 

Re: LoDaL

Inläggav Lars-Gunnar » 01 dec 2011, 03:54

Det där ser ju bara klumpigt ut och vad väger aggregatet? Olja måste till så den kan lyfta kolvarna. Tror det går fortare med en baklastare. Tror inte den har någon större nisch men jag kan ju ha fel.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: LoDaL

Inläggav Stellan » 01 dec 2011, 14:54

Det som är allra mest fantastiskt är ju att de tydligen fortfarade tillverkar sådan fordon och använder dem än idag. :shock:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: LoDaL

Inläggav Anders » 01 dec 2011, 18:57

Stellan skrev:Det som är allra mest fantastiskt är ju att de tydligen fortfarade tillverkar sådan fordon och använder dem än idag. :shock:

/Stellan


Vill minnas att jag sett en bil med sådant aggregat stående vid nån motsvarighet till "vägverksgarage"(heter det trafikverksgarage idag? :lol: ) en vinter i norra Pennsylvania. Man ställde sig undrade till hur pass smidig den var att använda?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: LoDaL

Inläggav Stellan » 01 dec 2011, 19:42

Egentligen så är den nog inte så mycket mer annorlunda att använda än en hjullastare, även om skopan ser lite knepig ut. Det jag funderar mest på är hur mycket som stannade kvar i skopan i rörelsen när den gick över hytten, det måste ju ha kommit en del vid sidan om... och hur det är med arbetssäkerheten när armen passerar hytten kan man ju bara ana :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: LoDaL

Inläggav S-V L44 » 02 dec 2011, 01:35

Stellan skrev:
Jag har skrivit i mina anteckningar att broschyren är från 1961 räknat på femton år från starten 1946, kan det stämma om man tittar på fordonen som lastaggregatet är monterat på?


IH Loadstar som återfinns på broschyrens framsida lär ha lanserats först 1962. (Jag är lite osäker på om modellåret 1962 fanns för Loadstar eller om modellen kom som 1963-års modell - detta gäller i alla fall i Sverige.)
Men jag tror nog att 1961 ändå är åtminstone ett år för tidigt än om jänkarna tidvis gärna ville släppa t.ex. sina personbilsmodeller ett och ett halvt år tidigare än det angivna modellåret. Om denna "marknadsföringsteknik" även gäller lastbilarna känner jag inte till.
De andra bilmodellerna inne i broschyren fanns före 1962.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: LoDaL

Inläggav Stellan » 02 dec 2011, 20:03

Då kanske min datering av broschyren håller? Annars så verkar ju stilen på den vara av det lite äldre snittet också... när man tittar på den idag :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: LoDaL

Inläggav Lasse Hsand » 02 dec 2011, 20:10

Det måste väl slita ganska mycket på kopplingen innan man fyllt skopan. Skulle väl gissa att den går ganska fort på lägsta växeln?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: LoDaL

Inläggav Stellan » 02 dec 2011, 20:13

Kan de ha haft automatlådor på bilarna, eller är det för tidigt för de här modellerna?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: LoDaL

Inläggav Lasse Hsand » 02 dec 2011, 20:18

Det är ju amerikaner så det är väl inte otroligt! Jänkarna hade ju automat tidigt i personbilar.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: LoDaL

Inläggav Anders » 02 dec 2011, 20:43

Lasse Hsand skrev:Det måste väl slita ganska mycket på kopplingen innan man fyllt skopan. Skulle väl gissa att den går ganska fort på lägsta växeln?


Undrar hur pass länge en koppling höll om man körde mycket med skopan? :?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: LoDaL

Inläggav gunnilse » 02 dec 2011, 21:27

Ettan på en Loadstar då händer inte mycket ändå e min bakaxel låst på hög någon har knyckt min elväxel eller lånat kanske?
gunnilse
 


Återgå till Amerikanska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster