Sida 2 av 2

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 22 jul 2011, 22:38
av faun v12
För den som vill se en Diamont T på film så kan jag rekomendera Yuotube = "Wynns Diamont T". mvhKH.

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 30 okt 2011, 18:09
av Reid Hulting
Var och tittade på bilen för ngn vecka sedan och skulle knäppa några bilder. Då visade det sig att minneskortet i kameran var fullt. Men jag lyckades klura ut hur jag kunde fota med telefonen, så här kommer några bilder med sämre kvalitet.
Telefonbilder 007 (Medium).jpg
Telefonbilder 007 (Medium).jpg (104.87 KiB) Visad 33302 gånger
Telefonbilder 006 (Medium).jpg
Telefonbilder 006 (Medium).jpg (99.95 KiB) Visad 33302 gånger
Telefonbilder 005 (Medium).jpg
Telefonbilder 005 (Medium).jpg (112.24 KiB) Visad 33302 gånger
Telefonbilder 004 (Medium).jpg
Telefonbilder 004 (Medium).jpg (106.34 KiB) Visad 33302 gånger

Reid.

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 30 okt 2011, 19:39
av Lasse Hsand
Vad har användnings området varit för denna skvader?

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 30 okt 2011, 20:11
av Reid Hulting
Se tråden Sellbergs Tungtransport under ovanliga fordon, där finns en likadan.
Reid.

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 30 okt 2011, 22:31
av magirus
Enligt "The Observers Fighting Vehicles Directory, World War 2/Bart H. Vanderveen"
"The Diamond T 12-ton prime mover, M20, was originally designed to meet the British requirements for tank transporting and recovery. It was introduced in 1940/41 and first saw active service with theBritish Army in North Africa. Later it was also used by the US Army. It featured a 20-ton winch and a ballast body behind the cab. From August, 1943, these vehicles were fitted with an open-type cab (liknar den öppna hytten på bl.a GMC CCKW fast större. min anmärkning) and provision for AA mg ring mount, M36.
There were two models: 980 and 98. The 980 had a 300-ft winch cable and two winch-cable roller sheaves at rear; the 981had a 500-ft winch cable, three cable sheaves at rear and a roller assembly in the front bumper, allowing the winch cable to be paid out from the front of the vehicle."

Vehicle: Truck, 12-ton, 6x4, Prime Mover, M20
Engine: Hercules DFXE, 6 cyl, diesel, in-line, valves in head, water-cooled, front mounted, 895cu in, 185 bhp @ 1600 rpm.
Transmission: 4F1Rx3
Brakes: Air
Tyres: 12.00-20 (4DT)
Wheelbase: 179 1/4 inch, BC(Bogie Centres) 52 in
Overall LxWxH: 280x101x101 in
Weight: 26,650 lb
MAx towed load: 115,000 lb
M20 was used in conjunction with "Trailer, 45-ton, 12-wheel, M9 (Rodgers) (measured 360x114x62in. and had 24 8.25-15 tyres.

Det fanns en Open Cab, 981 körbar på Militärfordonsmuséet i MAlmköping förut.
Det är en mäktig pjäs!!!

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 31 okt 2011, 16:54
av Lasse Hsand
En ulv i fårakläder!! :?

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 31 okt 2011, 22:03
av magirus
Väldigt skön sång i den motorn, överträffas endast av Pacificen med 18 liters 440 HAll&Scott bensinsexa!!! 8)

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 31 okt 2011, 22:28
av S-V L44
På dessa nya bilder ser jag på rostfläckar och övriga skråmor att det är samma bil jag har på en annan bild tagen på Arlanda flygplats.
Huvudmotivet på den bilden var en skön LS71 med sandningsaggregat ägd av Luftfartsverket, men Diamond T med Scania-karossen hade råkat hamna i bakgrunden..

// Kjell N

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 31 okt 2011, 22:32
av faun v12
Fina bilder trots tele-kamera,verkar vara bra skick på bilen hoppas en affär är möjlig. mvh KH. :)

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 31 okt 2011, 22:36
av faun v12
Kan flygplats-bilden möjligen vara tagen på Bromma ? Där gick nämligen Regenten med sand-aggregat, Arlanda hde en LT 75. MVH KH.

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 03 nov 2011, 00:54
av Lars-Gunnar
Hur kunde Scania-Vabisens motorhuv, skärmar och hytt passa så bra eller är det en synvilla? Finns det lite glipor här och där?
Är motorn standard och växellåda och bakaxel med?

När man ser Diamond T 980 ses i sin ursprungliga skepnad har den en väldig lång motorhuv. Var det mycket luft där då motorn bara var 6-cylindrig? Intressant är att den hade en Herkulesmotor. Det fabrikatet och BUDA var nog vanliga i USA före och under kriget. Tror att FAGEOL körde med Buda.

Lars-Gunnar :?

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 19 feb 2016, 15:49
av bullriken
Kan berätta en del om Scania Diamont-t som visas på en sv/v bild och tre färgbilder. Tre st schassin köptes från V-Tyskland 1963. Det var Vattenfall som tog hit dom. Här
kläddes dom med Scania hytt motorhuv, skärmar och motor. Den på bild gick direkt över till Stockholms Elverk. Det finns foton där den drar hundratonstransformatorer, och
en bil som knuffar på baktill. Jag kom in i bilden 1980 och då hette avd. Tungtransporter och tillhörde MFO inom Stockholms kommun.Bilen användes mestadels till att spela
ut transformatorerna ur facken, några gånger per år körde vi portabla verkstäder för Sthlms Energi. Endast en gång fick jag dra en tung transformator. Bilen var bullrig hög-
ljud och en gaspedal som var tungtrampad. Det var med sorg jag såg bilens skick när jag hittade den på nätet. Den stod garagerad i det vi kallade Skanstull i ett av otaliga skjul
på området. Det fanns också en Ward La France, men den användes aldrig under åttiotalet Båda bilarna avyttrades i slutet av åttiotalet Allt detta med data har jag fått mig till
livs av den som jobbat med bilen från 63. Bilen var ett arbetsredskap, men det var med sorg vi såg den försvinna, den var nog mera en symbol för en svunnen tid. Enligt våran
äldste så skrotade Vattenfall sina bilar efter ett par år. Någon som vet var den finns nu!.

Scan_20160217 (12).jpg
La Francen bakom en ny Scania 83. 1983.
Scan_20160217 (12).jpg (144.42 KiB) Visad 29849 gånger

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 19 feb 2016, 16:44
av Reid Hulting
Vet var den finns och försöker komma över den till tungdragarsamlingen.

Reid.

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 19 feb 2016, 19:00
av Per Thomson
Tack för den intressanta redogörelsen "Bullriken"!
Och till Reid: Hoppas du lyckas och jag ser fram mot en inbjudan till provkörning 8)