Faun V12 skrev:
Trevlig bil, säkert en gammal Sellbergs , se "ovanliga lastbilar som varit i trafik i Norden".
Är det verkligen samma bil? Det är inte så att fler än en bil byggts om på ett liknande sätt?
Det finns många likheter, men även en del olikheter mellan bilarna, bl.a. solskärm, takräcke, positionslampor, kran, .......
Bilen ovan hade vid registreringsbesiktningen i december 1963 registreringsnumret A1432, och erhöll efter 1972 det nya numret BMH942 då detta också är antecknat på det gamla regbeviset.
Sellbergsbilen som nämns i länken ovan ovan har registreringsnumret A6804 eller A6004, det är lite svårt att se p.g.a. bildens upplösning.
De enda anledningarna till att bilen (om det nu är samma bil) skulle ha annorlunda A-registreringsnummer är ju om den antingen lämnat länet vid något tillfälle innan december 1963 eller t.ex. om den tidigare varit Epa-registrerad.
När kan Sellbergs ha ägt en sådan ombyggd bil? Det bör ju ha varit före december 1963 om det skulle vara samma bil, annars skulle den inte besitta det regnummer som syns på den bilden.
Vem har egentligen utfört ombyggnaden? Bilen på bilden ovan registreringsbesiktigades i Norrköping (trots sitt A-regnummer), så denna ort måste ha haft ett finger med i spelet.
Det verkar finnas en Scania drivlina i bilen, men detta är svårt att riktigt utläsa från registreringshandlingarna. En diesel på 220 SAE hk är det i alla fall. En Diamond från 1940-talet borde väl ha en bensinmotor, eller..?
// Kjell N