Sida 1 av 2

Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 19 jul 2011, 21:16
av Anders Roger Larsson
Bild

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 19 jul 2011, 21:51
av faun v12
Trevlig bil, säkert en gammal Sellbergs , se "ovanliga lastbilar som varit i trafik i Norden". Skulle tro att Stockholms stad ägde den vid foto-tillfället. mvh KH.

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 19 jul 2011, 22:05
av Stellan
Den finns fortfarande kvar i registret :shock: Jag kollade för skojs skull på vägverkets hemsida, och där stod under "fordonsstatus" att den var i trafik så sent som 2003-07-09...helt otroligt. :shock:

/Stellan

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 19 jul 2011, 22:06
av Anders Roger Larsson
faun v12 skrev:Trevlig bil, säkert en gammal Sellbergs , se "ovanliga lastbilar som varit i trafik i Norden". Skulle tro att Stockholms stad ägde den vid foto-tillfället. mvh KH.


Visste väl att jag sett den förut. Jo, det var Stockholms Stad som ägde bilen då (reg 1963).

Varför kostade man på denna gamla bil denna ombyggnation tro. Kanske det hade varit en krigare utan eller med enkel hytt?

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 19 jul 2011, 22:58
av S-V L44
Det var Stockholms Elverk som ägde bilen.
Bilen är i grunden en Diamond T 981. Jag vet inte om dessa var 6x6 i original, men bastarden ovan är i alla fall "bara" 6x4.

// Kjell N

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 19 jul 2011, 23:06
av Lasse Hsand
Vadär det för påbyggnad på den?

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 19 jul 2011, 23:13
av S-V L44
Enligt det gamla regbeviset från 1963 så är det "En godslåda av järn" samt "ett 18 tons spel, enkel part bakom förarhytten".

// Kjell N

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 19 jul 2011, 23:23
av Lasse Hsand
Ett rejält kastblock så får man löst det mesta!!! :D :D

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 19 jul 2011, 23:33
av S-V L44
Faun V12 skrev:
Trevlig bil, säkert en gammal Sellbergs , se "ovanliga lastbilar som varit i trafik i Norden".


Är det verkligen samma bil? Det är inte så att fler än en bil byggts om på ett liknande sätt?
Det finns många likheter, men även en del olikheter mellan bilarna, bl.a. solskärm, takräcke, positionslampor, kran, .......

Bilen ovan hade vid registreringsbesiktningen i december 1963 registreringsnumret A1432, och erhöll efter 1972 det nya numret BMH942 då detta också är antecknat på det gamla regbeviset.
Sellbergsbilen som nämns i länken ovan ovan har registreringsnumret A6804 eller A6004, det är lite svårt att se p.g.a. bildens upplösning.

De enda anledningarna till att bilen (om det nu är samma bil) skulle ha annorlunda A-registreringsnummer är ju om den antingen lämnat länet vid något tillfälle innan december 1963 eller t.ex. om den tidigare varit Epa-registrerad.

När kan Sellbergs ha ägt en sådan ombyggd bil? Det bör ju ha varit före december 1963 om det skulle vara samma bil, annars skulle den inte besitta det regnummer som syns på den bilden.

Vem har egentligen utfört ombyggnaden? Bilen på bilden ovan registreringsbesiktigades i Norrköping (trots sitt A-regnummer), så denna ort måste ha haft ett finger med i spelet.

Det verkar finnas en Scania drivlina i bilen, men detta är svårt att riktigt utläsa från registreringshandlingarna. En diesel på 220 SAE hk är det i alla fall. En Diamond från 1940-talet borde väl ha en bensinmotor, eller..?

// Kjell N

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 20 jul 2011, 01:40
av Reid Hulting
Finns det någon som vet något mer om de här tydligen två stycken Diamond/Scania-bilarna? Vad sitter det för tandemboggie på dom, finns det ngn bild på boggien? Kan det här ha varit nån sorts förlagor till Scanias LT75-76:or då, vad jag vet, boggierna på Scanias LT-bilar var licenstillverkade USA-boggier? Så var det fram till 1969 då Scania kom med en egen tandem-boggie till årsmodell 1970.
Bilen på bilden ÄR i trafik sedan 2003-07-09 och finns enl. uppgift i Carl Larssons Sundborn.
Reid.

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 20 jul 2011, 10:26
av faun v12
Det behöver inte vara exakt samma bil, Sellbergs hade minst 20 tungdragare i mitten på 60 talet då hade Bloms i Linköping köpts in så den kan mycket väl ha gått där. mvhKH.

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 20 jul 2011, 12:38
av Reid Hulting
Har talat med nuvarande ägaren och skall få bilder på bilen och boggien, som verkar vara av samma konstruktion som på Scania-Vabis LT75-76:or. Återkommer med bilderna.
Eftersom bilen fortfarande har utväxlingen efter bensinmotorn kvar, så går den inte fortare än 35-40 km/tim.
Reid.

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 20 jul 2011, 15:26
av S-V L44
Avståndet mellan andra och tredje axeln är 1350 mm. På LT75/LT76 är avståndet 1320 mm.
Skillnaden låter inte mycket men det var detta lite längre avstånd som gjorde att jag först reagerade på bilen (eller om det är en tredje likadan bil som gick på Arlanda flygplats, jag har ett foto av den bilen också men vill kolla med upphovsrättsinnehavaren innan jag lägger ut den bilden här) att bilen inte kunde vara en "äkta" Scania-Vabis.

// Kjell N

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 20 jul 2011, 16:05
av Reid Hulting
Jo, men framför allt ser man ju på framhjulet på bilden att det är ngt som inte stämmer. Centrumhålet ser väl mer ut att passa på en Volvo-axel!
Reid.

Re: Diamont T -43 i Scania Vabiskostym

InläggPostat: 22 jul 2011, 11:04
av faun v12
Stockholms stads elverk ägde även en Ward La France kran bil på 50-60 talet, kanske denna Diamont T ersatte den bilen? Någon som vet mer om Elverkets bil-park? mvhKH.