Chevrolet -41/-47 Atlas Diesel

Chevrolet -41/-47 Atlas Diesel

Inläggav Anders Roger Larsson » 17 jul 2011, 15:44

Bild

"Stöttorna" som utgör "sidolämmarna"? Vad kan de vara till?

Man ser ett par kugghjul bak under flaket - kan det vara en vinsch?

Kan hela härligheten vara någon form av lyftanordning/kran?
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Chevrolet -41/-47 Atlas Diesel

Inläggav Reid Hulting » 17 jul 2011, 15:57

"Lämmar" med det här utseendet var ofta stålskodda och med hakar i framänden. Man hakade fast dom i bakkanten på flaket och fick på så sätt två ramper att dra upp stora tunga saker på. Kugghjulen kan ju vara nån form av spel för att kunna dra upp godset på flaket, och så sitter det så långt bak att det går att dra godset bakåt också när det skall lossas.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Chevrolet -41/-47 Atlas Diesel

Inläggav Anders Roger Larsson » 17 jul 2011, 16:06

Reid Hulting skrev:"Lämmar" med det här utseendet var ofta stålskodda och med hakar i framänden. Man hakade fast dom i bakkanten på flaket och fick på så sätt två ramper att dra upp stora tunga saker på. Kugghjulen kan ju vara nån form av spel för att kunna dra upp godset på flaket, och så sitter det så långt bak att det går att dra godset bakåt också när det skall lossas.
Reid.


Jaha, det var så enkelt... kunde man väl ha räknat ut med bara... :roll: Hakarna syns väl på originalfotot.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Chevrolet -41/-47 Atlas Diesel

Inläggav Anders Ason » 17 jul 2011, 17:15

Har noterat att dessa "sidolämmar" var vanliga på 20-30 talet och fanns kvar långt fram i tiden, d v s 50-60 talet. Mycket gods rullades på och av förr i tiden. Det var ekfat, oljefat, bensinfat och alla möjliga rullbara emballage. Inte ovanligt heller att ett tomt uttjänt lastbilsdäck var med på flaket som kunde användas på flera olika sätt. Som stopp för lasten, vid lossning genom att "dumpa" faten på däcket eller som stopp när man rullade av faten på sidolämmarna. I regel var man ju två man (kvinns på lastbil fanns inte ens i sinnevärlden) på en lastbil där "massäcken" då tillsamman med däcket fick agera stopp.

Många produkter levererade i säck och inte ovanligt i 100 kg sådana och då räckte också bra med dessa sidolämmar som stöd. Har själv varit med att lasta och lossa 100 kg säckar till stadens tändsticksfabrik vilka skulle långt in i ett magasin med en brant uppåtlandgång och sättas två högt. Helt otänkbart i dag och jag fattar inte själv hur jag orkade?

En 20 kg cementsäck är tung numera men konstigt nog hade jag aldrig problem med de 25-flaskiga ölbackarna, vad det nu berodde på?


ps bilen på bilden är märkt AtlasDiesel vilket med största sannolikhet betyder att den körde många bensin- och oljefat.

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Chevrolet -41/-47 Atlas Diesel

Inläggav Reid Hulting » 17 jul 2011, 17:42

Atlas Diesel, numera Atlas Copco, innebar nog snarare att det lastades mycket tungt och stort (för den tiden) maskingods ofta packat i stora trälådor. Atlas Diesel låg ursprungligen, om jag minns rätt, på Kungsholmen i Stockholm vid Karlbergskanalen inte så långt ifrån där Stockholms stadshus ligger. Men när den här Chevroleten var i trafik hade man flyttat ut till Sickla industriområde i Nacka, alldeles utanför stadsgränsen.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Chevrolet -41/-47 Atlas Diesel

Inläggav Thomas Almen » 17 jul 2011, 18:13

Kvinns fanns på flera sätt i sinnevärlden, (alla vet ju hur chaufförer är :wink: ). Bl.a var min hulda moder hjälplastare åt farsgubben åtskilliga år på 50-talet. Och vet några till som körde på kraftverksutbyggnaderna runt om i Norrland. Men annars har väl åkarnas fruar gjort största insatserna bakom skrivbordet, tror många åkare fått gå från gård och grund om inte fruarna ställt upp som gratis bokhållare på fri tid.
Thomas Almen
 

Re: Chevrolet -41/-47 Atlas Diesel

Inläggav Sudde52 » 17 jul 2011, 19:03

Anders skrev: En 20 kg cementsäck är tung numera men konstigt nog hade jag aldrig problem med de 25-flaskiga ölbackarna, vad det nu berodde på?

Anders, den enda förklaringen jag kan komma på är skillnaden i specifik vikt :mrgreen:
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Chevrolet -41/-47 Atlas Diesel

Inläggav vidingsbo » 18 jul 2011, 15:59

Härligt,sådär ska en lastbil se ut,i alla fall om man ska ha den som hobbybil eller till hjälp hemma på gården.Tungstyrd.osynkad 4vxl låda(med norrlandsväxel),hydraulisk tipp,samt,mekanisk air condition.
I mitt fall,med den ID lösa -46an,kan det vara så att det är en av dessa" Surplusfordon",som såldes ut i Belgien efter 2a världskriget?
Den saknar förstärkt ram,samt har ökenfärg(ljusgul),under den gröna färgen,och har gott om kulhål i högerdörren.
Jag gillar att det börjar bli fart på detta forum. :D
vidingsbo
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 04 okt 2010, 18:49

Re: Chevrolet -41/-47 Atlas Diesel

Inläggav Anders Ason » 18 jul 2011, 17:30

vidingsbo skrev:Härligt,sådär ska en lastbil se ut,i alla fall om man ska ha den som hobbybil eller till hjälp hemma på gården.Tungstyrd.osynkad 4vxl låda(med norrlandsväxel),hydraulisk tipp,samt,mekanisk air condition.
I mitt fall,med den ID lösa -46an,kan det vara så att det är en av dessa" Surplusfordon",som såldes ut i Belgien efter 2a världskriget?
Den saknar förstärkt ram,samt har ökenfärg(ljusgul),under den gröna färgen,och har gott om kulhål i högerdörren.
Jag gillar att det börjar bli fart på detta forum. :D



    :D :D :D
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Chevrolet -41/-47 Atlas Diesel

Inläggav Kjell Åman » 18 jul 2011, 17:59

Är fotografiet taget i Sickla tro.
Kjell Åman
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 sep 2010, 17:27

Re: Chevrolet -41/-47 Atlas Diesel

Inläggav Anders Roger Larsson » 18 jul 2011, 18:33

Kjell Åman skrev:Är fotografiet taget i Sickla tro.


Har tyvärr ingen uppgift vart fotot är taget.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Chevrolet -41/-47 Atlas Diesel

Inläggav Lars-Gunnar » 18 jul 2011, 19:15

Skillnaden mot då och nu är väl att muskelmassan minskar med stigande ålder.

En sak som hade med ett tomdäck att göra var jag med om i början på 60-talet. Sågverkets areal skulle utvidgas där ett nytt såghus samt timmeravlägg skulle samsas. För detta var verkets alla tre Volvolastbilar engagerade. Två L 494 och en L393. De körde sågspån, bark och annan bråte som skulle utgöra isolering mot tjäle. Då de höll på som bäst fastnade ena Titan Turbon och kom sig inte upp. Underlaget var så där att man inte kunde dra upp den på sedvanligt sätt.

Då tog man ett gammalt lastbilsdäck och satte en kätting från bilen till ena "sidan" av däcket. Sedan gjorde man likadant på dragaren vars kätting gick till motsatta däcksidan. Sedan kunde man ta lite fart innan kättingarna sträcktes. Däcket blev ju aningen ovalt i dragögonblicket. Upp kom den fastkörda bilen men i samma ögonblick släppte kättingen från däcket med följd att kättingen "fjädrade" och slungades mot hytten och och dess keps. Fort gick det och när det var över var kepsen bucklig. Om motorhuven fick sig något skrap vet jag inte. Rutan minns jag inte heller om den fick sig något slag. Till saken hör att bilen bara var veckogammal.

Man kan använda däck som en hävstång om man skall dra upp någon och måste ta sats för att skona grejorna. Men då måste man se till att kättingarna sitter säkrade så ingen rekyl uppstår.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 


Återgå till Amerikanska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron