Diamond T -37

Diamond T -37

Inläggav Anders Roger Larsson » 20 jun 2011, 22:25

Bild

Fotograferad i Torsby, juni 2011. Om jag hörde rätt hade bilen varit i samma familj sedan ny.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Diamond T -37

Inläggav Anders Ason » 21 jun 2011, 09:24

Härlig bil och orginell hytt.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5613
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Diamond T -37

Inläggav faun v12 » 24 jul 2011, 19:10

Denna bil fanns tidigare på Bjurtjärns gård mellan Storfors och Karlskoga. Såldes på auktion i början på 1980 talet p.g.a. bodelning mellan två barn till storbonden. Bilen användes både till timmer, grus, spannmål och mjölk-transporter då gården hade betydande ko-besättning.Stod under ett car-port liknande tak där man kunde se den från lands-vägen när man åkte med som hjälp-lastare p å Centralföreningens F86.mvh KH.
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Diamond T -37

Inläggav hansanders » 18 dec 2011, 19:18

Kommer väl ihåg den här bilen, som ägdes av vapenhandlaren JV Åström i Bjurtjärn. (En man vars levnadshistoria borde vara intressant att få klarhet i. Dock var han inte alls någon storbonde, utan helt ointresserad av sitt jordbruk. Det sköttes/misssköttes helt av anställd personal. Hans inkomster kom från generalagenturen för Walther pistoler som då användes av Sveriges poliskår. Efter att ha varit representant för vapenfabrik i sydamerika, rådgivare åt Sovjetarmén under tidigt 20-tal, kom han tillbaka till Sverige under 30-talet med nazisympatier och tyskkontakter som gjorde att han tidvis inte fick lämna sina ägor. I princip husarrest. Han förberedde ett flygfält på sina ägor för att hans tyska vänner skulle kunna landa här vid behov.)
Eftersom min far hade bilverkstad i Bjurtjärn minns jag att den var inne för reparation ganska ofta, såg i gamla papper att man renoverade motorn bl.a.
Dock vill jag minnas att bilen hade en mera orange färg än den klarröda på bilden.
hansanders
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 nov 2011, 20:53

Re: Diamond T -37

Inläggav Anders Roger Larsson » 18 dec 2011, 19:45

hansanders skrev:Kommer väl ihåg den här bilen, som ägdes av vapenhandlaren JV Åström i Bjurtjärn. (En man vars levnadshistoria borde vara intressant att få klarhet i. Dock var han inte alls någon storbonde, utan helt ointresserad av sitt jordbruk. Det sköttes/misssköttes helt av anställd personal. Hans inkomster kom från generalagenturen för Walther pistoler som då användes av Sveriges poliskår. Efter att ha varit representant för vapenfabrik i sydamerika, rådgivare åt Sovjetarmén under tidigt 20-tal, kom han tillbaka till Sverige under 30-talet med nazisympatier och tyskkontakter som gjorde att han tidvis inte fick lämna sina ägor. I princip husarrest. Han förberedde ett flygfält på sina ägor för att hans tyska vänner skulle kunna landa här vid behov.)
Eftersom min far hade bilverkstad i Bjurtjärn minns jag att den var inne för reparation ganska ofta, såg i gamla papper att man renoverade motorn bl.a.
Dock vill jag minnas att bilen hade en mera orange färg än den klarröda på bilden.


Intressant inlägg och herre denna vapenhandlare.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Diamond T -37

Inläggav faun v12 » 18 dec 2011, 21:31

Trots att Åström hade titeln vapenhandlare så ägde han en bland de största egendomarna i trakten,dessutom lades nazist flaggan ut på åkern när tyskt flyg passerade.
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Diamond T -37

Inläggav S-V L7142150 » 20 dec 2011, 11:28

Det var intressant att få lite historia om Diamonten. Bilen som ägdes av Kurt Walfridsson, renoverades någon gång i slutet på -80-talet eller början på -90-talet. Jag tror den var med i Bilsport eller Trailer, eller kanske bägge tidningarna runt -92. Kurt Walfridsson finns tyvärr inte i livet längre, så nu är det hans barn som äger Diamonten. I filmen Gränsen är bilen med i en kort sen inspelad vid gamla järnvägstationen i Torsby, i samma sen är det även några fler riktigt fina lastbilar med.
Hälsningar Morgan.
S-V L7142150
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 okt 2011, 11:29


Återgå till Amerikanska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron