Fotograferad i Torsby, juni 2011. Om jag hörde rätt hade bilen varit i samma familj sedan ny.
hansanders skrev:Kommer väl ihåg den här bilen, som ägdes av vapenhandlaren JV Åström i Bjurtjärn. (En man vars levnadshistoria borde vara intressant att få klarhet i. Dock var han inte alls någon storbonde, utan helt ointresserad av sitt jordbruk. Det sköttes/misssköttes helt av anställd personal. Hans inkomster kom från generalagenturen för Walther pistoler som då användes av Sveriges poliskår. Efter att ha varit representant för vapenfabrik i sydamerika, rådgivare åt Sovjetarmén under tidigt 20-tal, kom han tillbaka till Sverige under 30-talet med nazisympatier och tyskkontakter som gjorde att han tidvis inte fick lämna sina ägor. I princip husarrest. Han förberedde ett flygfält på sina ägor för att hans tyska vänner skulle kunna landa här vid behov.)
Eftersom min far hade bilverkstad i Bjurtjärn minns jag att den var inne för reparation ganska ofta, såg i gamla papper att man renoverade motorn bl.a.
Dock vill jag minnas att bilen hade en mera orange färg än den klarröda på bilden.
Återgå till Amerikanska lastbilar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster