G län

G län

Inläggav Per Thomson » 28 jul 2022, 11:20

G4867
Enl tillhörande bildtext: Herbert Liljeberg. Massaveden kördes till Konga eller Lessebo.

2022-07-28-0007.jpg
2022-07-28-0007.jpg (222.08 KiB) Visad 5012 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: G län

Inläggav Noxcania » 28 jul 2022, 17:27

Hade de vart ben personbil så hade de la vart en -38 Cheva, så nå't ditåt borde de ju vara..?
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: G län

Inläggav Per Thomson » 28 jul 2022, 20:50

Det är nog en International.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: G län

Inläggav Anders Ason » 28 jul 2022, 21:13

Per Thomson skrev:Det är nog en International.


    Det tror jag med och visar den bil som min far körde, dock en annan förare på bilden, de var två som byttes om så min far håller nog i kameran.
    Intressant bild Per men den bilen hade nog problem i uppförsbackarna. Gengas och boggi var tufft.

    553321 005.jpg
    553321 005.jpg (444.13 KiB) Visad 4988 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: G län

Inläggav Bigmanstown » 29 jul 2022, 22:29

Jag är också inne på att det är en Cheva ~38.
Bigmanstown
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:20

Re: G län

Inläggav Noxcania » 30 jul 2022, 22:43

Så ser en cheva ut:
38chev.jpg
38chev.jpg (209.11 KiB) Visad 4918 gånger
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: G län

Inläggav S-V L44 » 01 aug 2022, 00:58

Jag håller med Noxcania och Bigmanstown att timmerbilen är en 1938-års Chevrolet.
Just denna årsmodell hade en karaktäristik form på kylargrillen som jag markerat med rött. Formen syns ju också tydligt på den bild som Noxcania lagt in.

Chevrolet - 1938 - G4867 - G-län Veteranlastbilar - 2022-07-28-0007 - Grillinje.JPG
Chevrolet - 1938 - G4867 - G-län Veteranlastbilar - 2022-07-28-0007 - Grillinje.JPG (22.19 KiB) Visad 4887 gånger

Hytten på timmerbilen är också intressant i det avseende att det inte är någon original Chevrolet-hytt.

Den International som Anders Ason visar är en efterkrigsmodell ur K- eller KB-serierna.
De International-modeller som man eventuellt skulle kunna förväxla med utseendet på timmerbilen skulle kunna vara C- eller D-serierna som tillverkades från 1934 till 1940.
Här är en sådan International. Bilden kommer från DigitaltMuseum/Upplandsmuseet.

PS08334 - C4741 - International - Wolrath & Co.jpg
PS08334 - C4741 - International - Wolrath & Co.jpg (251.19 KiB) Visad 4887 gånger

Än om Chevroleten är försedd med gengasaggregat, så kan man betrakta grillens form och lutning. Man kan också jämföra strålkastarnas form och placering.
International hade ofta (men inte alltid) ekerfälgar typ Trilex.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: G län

Inläggav Per Thomson » 02 aug 2022, 17:00

Kjell en liten sidofråga, är det verkligen Trilex-fälgar? Ofta drar man den slutsatsen idag när man ser ekerhjul. Företaget som tillverkade både ekerhjulen och Trilex-fälgarna var Georg Fisher i Schaffhausen Schweiz (GF). Trilex-fälgarna vet jag inte om de fanns före kriget, det unika med dessa var att de var tre-delade och underlättade byte av däck. Även om det är ekerhjul kan det vara pressade fälgar utan delning. Många USA märken köpte GF hjul som var av gjutgods och svarvade till exakt rundhet som tidigare var svårt att uppnå med pressade helhjul/fälgar. USA lastbilarna var nog försedda med GF hjul innan GF hade tagit fram Trilex -fälgen. Det skulle vara intressant att få veta om Trilex-fälgen någonsin hittade över Atlanten.

Trilexfälgarna används nog inte att idag tror jag, dels sägs det att sammanfogningen av delarna kunde brista och dels går de inte att använda med slanglösa däck.
GF tillverkade även vändskivor.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: G län

Inläggav S-V L44 » 03 aug 2022, 10:07

Jo, jag känner till en del om historiken kring GF i Schweiz från bl.a. från annonser 1950-talet, och jag vet att det inte var "riktiga" Trilex på bl.a. de gamla förkrigs-Internationalerna (och även en del andra amerikanare för den delen).

Framhjulsnav International D30 från 1938.JPG
Framhjulsnav International D30 från 1938.JPG (177.32 KiB) Visad 4806 gånger

Men, jag vet inte vad man skall kalla den typen av fälgar med ett ekernav och en lös, men hel fälgbana?
Träeker och ståleker duger ju inte eftersom det associerar till helt andra konstruktioner. Därför skrev jag typ Trilex.
Vad kallar man den här typen av fälgar egentligen?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: G län

Inläggav ankarback » 03 aug 2022, 11:24

S-V L44 skrev:Jo, jag känner till en del om historiken kring GF i Schweiz från bl.a. från annonser 1950-talet, och jag vet att det inte var "riktiga" Trilex på bl.a. de gamla förkrigs-Internationalerna (och även en del andra amerikanare för den delen).

Framhjulsnav International D30 från 1938.JPG

Men, jag vet inte vad man skall kalla den typen av fälgar med ett ekernav och en lös, men hel fälgbana?
Träeker och ståleker duger ju inte eftersom det associerar till helt andra konstruktioner. Därför skrev jag typ Trilex.
Vad kallar man den här typen av fälgar egentligen?

// Kjell N


I USA kallar dom såna där fälgar för Daytons, antagligen efter någon tillverkare som gjort dom från början. Dom är visst hopplösa att få bort när dom suttit länge på bilen och rostat ihop...

/Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: G län

Inläggav S-V L44 » 03 aug 2022, 11:34

Tackar för upplysningen. Jag tror inte att jag hört uttrycket tidigare, men jag skall försöka att komma ihåg det.
Jag har alltid tyckt att denna typ av ekerfälgar sett coola ut, och ville att farsan skulle ha sådana på 1950- & 1960-talet eftersom han då ägde IH lastbilar, men han sa att de var "skit" och i princip omöjliga att balansera.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: G län

Inläggav Bigmanstown » 03 aug 2022, 21:54

Ang. Trilex, dom går ypperligt bra att använda slanglösa däck på. Har själv kört en sådan bil utrustade med dessa.
Man bytte däck på mindre än en kvart, längs vägen. Fälgbanan var hel, såg ut som en slanglös fälg utan centrum.
Var man bara noggrann vid monteringen blev där aldrig obalans.
Bigmanstown
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:20

Re: G län

Inläggav Per Thomson » 05 aug 2022, 18:57

Bigmanstown skrev:Ang. Trilex, dom går ypperligt bra att använda slanglösa däck på. Har själv kört en sådan bil utrustade med dessa.
Man bytte däck på mindre än en kvart, längs vägen. Fälgbanan var hel, såg ut som en slanglös fälg utan centrum.
Var man bara noggrann vid monteringen blev där aldrig obalans.

Det här låter konstigt, om fälgbanan är hel så kan inte fälgen delas i tre segment :?: :!:
Det är just segmentdelningen av fälgen som utgör Trilex-systemet. Ekehjulet i sig är inte Trilex även fast den delbara fälgen kräver ett ekerhjul/nav.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: G län

Inläggav Per Thomson » 05 aug 2022, 19:13

S-V L44 skrev:Tackar för upplysningen. Jag tror inte att jag hört uttrycket tidigare, men jag skall försöka att komma ihåg det.
Jag har alltid tyckt att denna typ av ekerfälgar sett coola ut, och ville att farsan skulle ha sådana på 1950- & 1960-talet eftersom han då ägde IH lastbilar, men han sa att de var "skit" och i princip omöjliga att balansera.

// Kjell N

Jag tror att det florerade mycket missförstånd kring dessa ekerhjul. De var svarvade till exakt rundhet och behövde därför ingen balansering till skillnad mot tidigare helfälgar som var pressade (idag bättre precision på dessa). Vid fler tillfällen har både Volvo och Scania försett svenska bilar med ekerhjul på framaxeln i samband med vibrationsproblem. Ända fram till 90-talet har de flesta utomskandinaviska åkare föredragit ekerhjul på sina Scania och Volvo, det skulle de inte ha gjort om de hade varit en nackdel. En fördel bland flera som dessa åkare hävdade var bättre kylning av bromsarna, just det argumentet kanske inte var så viktigt i Södra Sverige.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: G län

Inläggav Bigmanstown » 07 aug 2022, 00:08

Per Thomson skrev:
Bigmanstown skrev:Ang. Trilex, dom går ypperligt bra att använda slanglösa däck på. Har själv kört en sådan bil utrustade med dessa.
Man bytte däck på mindre än en kvart, längs vägen. Fälgbanan var hel, såg ut som en slanglös fälg utan centrum.
Var man bara noggrann vid monteringen blev där aldrig obalans.

Det här låter konstigt, om fälgbanan är hel så kan inte fälgen delas i tre segment :?: :!:
Det är just segmentdelningen av fälgen som utgör Trilex-systemet. Ekehjulet i sig är inte Trilex även fast den delbara fälgen kräver ett ekerhjul/nav.



Det är fullt möjligt att jag har missuppfattat detta med Trilex, men på ekerna var det gjutet skrift med ”trilex” och ”+ GF”.
Har alltid haft uppfattningen att +GF var tillverkaren och systemet heter Trilex, man lär sig alltid något nytt. Det är toppen
med detta forum, så mycket kunskap här finns.
Bigmanstown
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:20

Nästa

Återgå till Amerikanska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron