G4867
Enl tillhörande bildtext: Herbert Liljeberg. Massaveden kördes till Konga eller Lessebo.
Per Thomson skrev:Det är nog en International.
S-V L44 skrev:Jo, jag känner till en del om historiken kring GF i Schweiz från bl.a. från annonser 1950-talet, och jag vet att det inte var "riktiga" Trilex på bl.a. de gamla förkrigs-Internationalerna (och även en del andra amerikanare för den delen).
Men, jag vet inte vad man skall kalla den typen av fälgar med ett ekernav och en lös, men hel fälgbana?
Träeker och ståleker duger ju inte eftersom det associerar till helt andra konstruktioner. Därför skrev jag typ Trilex.
Vad kallar man den här typen av fälgar egentligen?
// Kjell N
Bigmanstown skrev:Ang. Trilex, dom går ypperligt bra att använda slanglösa däck på. Har själv kört en sådan bil utrustade med dessa.
Man bytte däck på mindre än en kvart, längs vägen. Fälgbanan var hel, såg ut som en slanglös fälg utan centrum.
Var man bara noggrann vid monteringen blev där aldrig obalans.
S-V L44 skrev:Tackar för upplysningen. Jag tror inte att jag hört uttrycket tidigare, men jag skall försöka att komma ihåg det.
Jag har alltid tyckt att denna typ av ekerfälgar sett coola ut, och ville att farsan skulle ha sådana på 1950- & 1960-talet eftersom han då ägde IH lastbilar, men han sa att de var "skit" och i princip omöjliga att balansera.
// Kjell N
Per Thomson skrev:Bigmanstown skrev:Ang. Trilex, dom går ypperligt bra att använda slanglösa däck på. Har själv kört en sådan bil utrustade med dessa.
Man bytte däck på mindre än en kvart, längs vägen. Fälgbanan var hel, såg ut som en slanglös fälg utan centrum.
Var man bara noggrann vid monteringen blev där aldrig obalans.
Det här låter konstigt, om fälgbanan är hel så kan inte fälgen delas i tre segment![]()
![]()
Det är just segmentdelningen av fälgen som utgör Trilex-systemet. Ekehjulet i sig är inte Trilex även fast den delbara fälgen kräver ett ekerhjul/nav.
Återgå till Amerikanska lastbilar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster