Chevrolet chassier på 1940-talet

Chevrolet chassier på 1940-talet

Inläggav bilomnibussen » 24 maj 2021, 21:36

Hej! Först får jag tacksamt notera att jag blivit insläppt i detta anrika forum! Jag vill höra mig för om det finns någon kännare av 1940-talets Chevroletchassier här, kanske särskilt de svenskbyggda. Det som väckt frågan är Bo Forsbergs frambyggda Chevroletbuss som presenteras i senaste Klassiska Lastbilar. Man spekulerar i om chassiet är omändrat från ett annat, om det är svenskt eller hitplockat från amerika och liknande. Vad jag förstår hade de svensktillverkade helt andra beteckningar än de amerikanska. Jag hade en gång en brandbil med chassinamnet KPV, ingick i chassinumret. De här busschassierna tycks ha varit minst 23 till antalet och försågs i de flesta fall med kaross från Hägglund & Söner i Ö-vik. Chassibeteckningen är KRTB vilket jämte ett ordningsnummer utgör chassinumret. Är det ett omändrat lastbilschassi eller är det ett redan från början planerat busschassi? I sistnämnda fallet hör väl inte frågan alls hemma här men det vore intressant att få veta något om helheten. Likaså om motorerna 1948-50. Ett par år tidigare förekom två olika motorer, en på ca 216 kubiktum och 90 hk och en lite starkare på 235,5 kubiktum och 93 hk. Den motor som nuvarande ägaren strax bytte ut skall ha varit på 90 hk, enligt ägaren var den otroligt svag. 93-hästaren i min brandbil upplevde jag som ganska stark trots att den inte gick ordentligt enda gången jag körde långt med bilen.
Mvh Jan G
bilomnibussen
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 maj 2021, 16:51

Re: Chevrolet chassier på 1940-talet. Oljud i bakaxlarna

Inläggav Bengt Dahlberg » 01 jun 2021, 15:48

Typiskt för Chevrolet på 1940-talet var att bakaxlarna "sjöng" med ett malande ljud.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Chevrolet chassier på 1940-talet

Inläggav Per Thomson » 01 jun 2021, 18:51

Det ljudet minns jag än idag. Om det var slaktarens bil eller fiskbilen minns jag inte. Egentligen växte jag upp i en stad men under somrarna bodde jag någon vecka hos min mormor och fick uppleva hur man handlade livsmedel på landet i slutet av 40 talet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Chevrolet chassier på 1940-talet

Inläggav Bengt Dahlberg » 03 jun 2021, 16:10

Per Thomson skrev:Det ljudet minns jag än idag. Om det var slaktarens bil eller fiskbilen minns jag inte. Egentligen växte jag upp i en stad men under somrarna bodde jag någon vecka hos min mormor och fick uppleva hur man handlade livsmedel på landet i slutet av 40 talet.



Kul att det var fler än jag, född 1940, som hörde och minns det.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Chevrolet chassier på 1940-talet

Inläggav Malte. E » 04 jun 2021, 11:35

Ljuden från landsvägen.
Jag har läst det ovanstående med stigande förvåning. Ruskade om huve´t för att blanda sågspånen bättre men
det hjälpte inte. Min minnesbild avviker ändå=
Jag kan inte minnas att Chevrolet lät på något speciellt sätt, men däremot minns jag att Ford lastbilar ylade
och malde på ett speciellt sätt. Om det var motorn, kraftöverföringen eller både och?
Om jag går tillbaka till tidsperioden 1937-1941 minns jag att det ibland passerade en grå treaxlig lastbil som
hade ett utpräglat sjungande ljud, olikt alla andras. Vill tro att det var en Scania-Vabis, men kan inte utesluta
Tidaholm.
Nar jag ändå skriver lite nonsens om ljud, är det fler än jag som minns den epokens Scania-Vabisbussar, vars motor r gav ifrån sig ett lustigt visslande ljud när chauffören släppte upp gaspedalen och motorn gick ner på tomgång ?
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Chevrolet chassier på 1940-talet

Inläggav Per Thomson » 04 jun 2021, 16:55

Mitt minne från tiden när jag bara var fem eller sex år klarar inte av om det var en Chevrolet eller Ford. Men ljudet minns jag. :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Amerikanska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster