Mack

Re: Mack

Inläggav Lasse Hsand » 04 dec 2011, 12:20

Anders skrev:Har suttit och kikat en stund, och nog ser det väl ut att vara en vanlig framaxel på den?
Och som tur är blir ju inte vintrarna i holland speciellt hårda, här hade väl ekipaget varit en mardröm i januari :lol:

Anders

Det kanske är portaxlar så det finns en kardantunnel gömt under lasten. :? /Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2220
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Mack

Inläggav Anders » 04 dec 2011, 13:51

Fredrik Klint skrev:Det här är väl lill-Macken? Mycket trevlig bild Stellan!
Den kom efter "stor-Macken" som blev förebilden till Scanias Metropol. Den på bilden inspirerade till Scanias mindre modell Capitol.


Det hade jag totalt missat!

Nu en lite annan passus; Var det inte en Mack-buss som gick på prov i stockholm någon gång tidigare som hade två motorer?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Mack

Inläggav Stellan » 04 dec 2011, 16:35

Det jag vet om de amerikanska bussarna är att det importerades två stycken Mack, varav den ena stod modell hos Scania och den andra lite mindre modellen kom i trafik hos SJ först för att senare hamna hos Uddevalla Omnibuss.

Leveransfoto på samma buss
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Mack

Inläggav Anders » 04 dec 2011, 19:05

Jo, för det var väl den första som stod modell för Metropol, och senare kom Capitol som väl är en nedskalad variant?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Mack

Inläggav Fredrik Klint » 04 dec 2011, 22:03

Anders skrev:Jo, för det var väl den första som stod modell för Metropol, och senare kom Capitol som väl är en nedskalad variant?

Anders


Ja, den större Macken blev ju i princip avritad med karbonpapper av Scania-Vabis.
Men när Scania sedan byggde lillebror Capitol så skippade man det typiskt amerikanska (sido)fönsterarrangemanget.

Jag antar att förklaringen till varför Scania övergav Metropol och satsade på Capitol var att Metropol var främst avsedda för förortstrafik, de var ju rätt stora (åtminstone med dåtidens mått). Capitol var en mer lämplig stadsbuss.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Mack

Inläggav Anders » 04 dec 2011, 22:41

Hur var det, blev både Metropol och Capitol slopade vid högertrafikomläggningen?

En sak måste man ändå säga, och det är att Mack-bussarna är riktigt fina att se på. Och riktigt skoj att vi får se de här bilderna! :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Mack

Inläggav Fredrik Klint » 04 dec 2011, 22:59

Det finns faktiskt tre Metropoler bevarade, en hos Scania, en på Spårvägsmuseét och en tillhör Svenska Spårvägssällskapet. Men ingen byggdes om för högertrafik, många exporterades till Lagos i Nigeria.

Beträffande Capitoler var det rätt många som byggdes om men dessa var av lite nyare modell med den större vindrutan. Ett antal äldre med lilla rutan byggdes om, men ingen av denna modell som tillhörde Stockholms Spårvägar fick förlängt liv. Många exporterades till Pakistan. Det ska dock nämnas att detta "biståndsarbete" inte var så mycket att hurra för, bussarna var rätt slutkörda och hann inte rulla mycket på sina nya platser. Det sägs att en del Capitoler slutade sina liv som hönshus och liknande.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Föregående

Återgå till Amerikanska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst