Sida 1 av 1

Ovanlig bil

InläggPostat: 20 mar 2017, 09:31
av Anders Ason
https://www.blocket.se/jonkoping/IH_Loa ... ?ca=14&w=3

V8 bensin.


IHloadstar.jpg
IHloadstar.jpg (105.93 KiB) Visad 15232 gånger

Re: Ovanlig bil

InläggPostat: 20 mar 2017, 16:15
av S-V L44
Det är säkert denna bil som blivit strippad på sin Hi-Ranger-påbyggnad. Fotot är daterat 2004.

IH Cargostar CO1800 - 1966 - Hi-Ranger - Blekinge.JPG
IH Cargostar CO1800 - 1966 - Hi-Ranger - Blekinge.JPG (48.92 KiB) Visad 15204 gånger

Jag vet inte exakt hur många av denna frambyggda modell som kom till Sverige, men det bör nog röra sig om någonting mellan 20 och 30 stycken.
I Sverige finns det åtminstone årsmodellerna 1966, 1970, 1975 och 1976, varav de senare årsmodellerna har en lite annorlunda frontdesign.
De flesta av dessa frambyggda IH som kom till Sverige finns nog kvar i en eller annan form, men få används nog i trafik. Några stycken brandbilar har faktiskt också direktimporterats från USA på senare tid.

// Kjell N

Re: Ovanlig bil

InläggPostat: 20 mar 2017, 17:46
av Per Thomson
Är det riktiga Trilex-fälgar eller fusk?

Re: Ovanlig bil

InläggPostat: 20 mar 2017, 18:03
av S-V L44
Jag tror inte att det var någon av dessa Hi-Ranger-bilar som egentligen sattes samman i Sverige (då antingen i fabriken i Norrköping eller i Malmö) utan de importerades nog mer eller mindre kompletta från USA, och därmed fick bilarna de "riktiga" amerikanska fälgarna. (Loadstar-bilarna behöll sina amerikansktillverkade hytter.)
Så fälgarna är inte fusk, men jag vet dock inte om de är "äkta" Trilex?

IH Cargostar CO1810-B - 1975 - HZZ010 - MRED - Örestads Blästring - 11 - Dalby.JPG
IH Cargostar CO1810-B - 1975 - HZZ010 - MRED - Örestads Blästring - 11 - Dalby.JPG (271.36 KiB) Visad 15186 gånger

Här är en bild från en annan, men dock lite nyare Cargostar som visar bakhjulsnavet.

// Kjell N

Re: Ovanlig bil

InläggPostat: 20 mar 2017, 21:19
av herrstina-
Finns det äkta och oäkta Trilex???

Jag kollade en gång till på Kjells bild och börjar ana vad det handlar om. Det syns inga skarvar på fälgen, är det så att man även gjorde fälgar med hel fälgbana och låsringar för slangdäck? Jag har sett hela fälgar för slanglösa däck anpassade för Trilexnav, men det här verkar suspekt...

Stina.

Re: Ovanlig bil

InläggPostat: 20 mar 2017, 22:06
av S-V L44
Denna är om möjligt ännu ovanligare i Sverige eftersom den är treaxlad.
https://www.blocket.se/angelholm/Brandb ... w=0&last=1

IH Loadstar F1800 6x4 Boggi - 1966 - ENN815 - 10 - Brandbil (SDL374) - Ängelholms Brandkårsmuseum Heagården.JPG
IH Loadstar F1800 6x4 Boggi - 1966 - ENN815 - 10 - Brandbil (SDL374) - Ängelholms Brandkårsmuseum Heagården.JPG (142.02 KiB) Visad 15158 gånger

Här framgår det tydligt att fälgarna har låsringar, precis som bilen på bilden från USA nedan.

IH Loadstar 1600 Boggi - 1967 - Ch # 416060-H953943 - Holgate OH - 01.JPG
IH Loadstar 1600 Boggi - 1967 - Ch # 416060-H953943 - Holgate OH - 01.JPG (194.6 KiB) Visad 15158 gånger

// Kjell N

Re: Ovanlig bil

InläggPostat: 20 mar 2017, 22:24
av Bo Norvinge
Många frambyggda IH blev väl stegbilar och korghissbilar för exempelvis företag som pysslade med elektriska luftledningar?
Kom också att tänka på att Tommy Lindberg har en 70-tals brun tippbil i fint skick som varit med en del förut. Har för mig att han också har en steg- eller korgbil hemma.

Re: Ovanlig bil

InläggPostat: 20 mar 2017, 22:28
av Z 1578
Maffig brandbil, ser mer ut som en stridsvagn än ett räddningsfordon. :)

Re: Ovanlig bil

InläggPostat: 20 mar 2017, 23:07
av herrstina-
Hel fälgbana och låsringar var nog en bra lösning, dom var ju fortfarande lätta att hantera, och möjliga att balansera. Dom tredelade fälgarna var tungarbetade och omöjliga att få balans i när delarna blivit lite slitna.

Boggiebrandbilen var rätt häftig, men V8 bensin är lite avskräckande...

Stina.

Re: Ovanlig bil

InläggPostat: 21 mar 2017, 19:44
av Per Thomson
herrstina- skrev:Hel fälgbana och låsringar var nog en bra lösning, dom var ju fortfarande lätta att hantera, och möjliga att balansera. Dom tredelade fälgarna var tungarbetade och omöjliga att få balans i när delarna blivit lite slitna.

Boggiebrandbilen var rätt häftig, men V8 bensin är lite avskräckande...

Stina.

Har funderat om Trilex och USA tidigare, det verkar som om att man inte köpte konceptet med tre-delade fälgar i USA, däremot köpte man hjulen från GF i Schweiz med tillhörande fästmekanism mot fälgen. Var själv på GF fabriken en gång och fick bra kontakt med personalen. När jag skulle låna Telexen för att meddela mig "hem" så fick jag vänta medan ett par USA-order dansade in. Blev lite extra länge i Schaffhausen då jag hamnade på sjukhus där.

IH -flakbilen tycks ha pusher :!:
Brandbilen, undrar om den har originalboggi, i så fall är den tandemdriven :?:

Re: Ovanlig bil

InläggPostat: 21 mar 2017, 19:50
av PatrikD11
Per Thomson skrev:Brandbilen, undrar om den har originalboggi, i så fall är den tandemdriven :?:


Enligt transportstyrelsen så är det två drivande axlar bak. :)


Mvh Patrik

Re: Ovanlig bil

InläggPostat: 21 mar 2017, 22:38
av S-V L44
Bo Norvinge skrev :
......Kom också att tänka på att Tommy Lindberg har en 70-tals brun tippbil i fint skick som varit med en del förut........

Så här skrev Alfscout här viewtopic.php?f=13&t=273&start=30 just med tanke på den här bilen :
......Det kan tilläggas att det också finns några frambyggda Cargostar med originalhytter i landet, bl.a. en bil som användes för transport av gastuber vid Karolinska sjukhuset i Solna och som nu ägs av Tommy Lindberg. Samtliga USA-importerade Loadstar/Cargostar var utrustade med bensinmotorer.......

Och så här ser den ovanliga lastbilen ut :

IH Cargostar CO1610B - 1976 - JCL070 - 165241-9e581bece4d4a384bc211fd1f5d64ba7.jpg
IH Cargostar CO1610B - 1976 - JCL070 - 165241-9e581bece4d4a384bc211fd1f5d64ba7.jpg (122.95 KiB) Visad 15061 gånger

Bilden är nedladdad från http://www.garaget.org ("Sveriges största community för motorintresserade och bilentusiaster") för flera år sedan men bilden verkar inte längre finnas kvar i det forumet när man söker på den.

// Kjell N