Om jag hade ett garage..... (GMC CCKW)

Vill du uppmärksamma annonser på Blocket, Blinto, Klaravik eller liknande sajter så gör det här!

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Om jag hade ett garage..... (GMC CCKW)

Inläggav joherl » 09 dec 2015, 23:06

skulle det antagligen fort bli för litet! Ännu en drömbil på Blocket! Dessutom vore det inte riktigt likt mig att köpa något som fungerade från början, så den här skulle nog passa :wink:

Ärligt talat så är jag riktigt förtjust i de tidiga GMC CCKW:na med stålhytt. Hoppas att den kommer till ett gott hem och får komma ut på rull igen!

Johan i Hok
joherl
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 29 jan 2009, 20:59

Re: Om jag hade ett garage..... (GMC CCKW)

Inläggav Per Thomson » 10 dec 2015, 11:40

Johan, du glömde länken till annonsen!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Om jag hade ett garage..... (GMC CCKW)

Inläggav Klas Pettersson » 10 dec 2015, 18:14

Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 478
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Re: Om jag hade ett garage..... (GMC CCKW)

Inläggav Per Thomson » 10 dec 2015, 21:07

Bra! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Om jag hade ett garage..... (GMC CCKW)

Inläggav magirus » 10 dec 2015, 22:09

En CCKW 353 (lång hjulbas) med en svensk closed cab. Denna hytt är inte så vanligt förekommande på GMC så bara därför borde den få en "samlarstatus".
Har troligen varit svenskmodifierad med tryckluft för släpbromsar, tycker mej se en spritburk på första bilden.
Däcken är definitivt det svenska Kronmönstret som var vanligt på slutet 1940 början 1950-tal.

Det är roliga bilar att tuffa runt i!! :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Om jag hade ett garage..... (GMC CCKW)

Inläggav Per Thomson » 10 dec 2015, 23:02

Tog mitt första militära förarbevis med en sådan (KA5 Härnösand 1962).
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Om jag hade ett garage..... (GMC CCKW)

Inläggav magirus » 11 dec 2015, 12:52

Jag har haft 2 och understundom blir saknaden stor efter en undermotoriserad, ( 270 kubiktum, 100 hk, toppventil6a), tungstyrd(tji servo) och allmänt bångstyrig lastbil med konstant tandemdrift och lätt hysteriska vacuumhydrauliska bromsar!! :lol:
Men det är roligt att få lägga i 6hjulsdriften och braka ut i spenaten för att kanske få dra ut den 90 meter långa halvtumswiren från nosspelet (om man nu har en med winsch) och utför lite bärgningsövningar!!!

Monstret lär en också tålamod!!! 2 virkespaket på flaket och sen iväg efter E45. Litsbacken passeras i promenadtakt!! :lol:
Hmmm, kanske man måste lägga in hos finansministeriet om medel för inköp av en GMC igen????? :roll:
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Om jag hade ett garage..... (GMC CCKW)

Inläggav Anders Ason » 11 dec 2015, 13:27

Vi hade ganska många på jobbet och absolut ingen tyckte de var roliga. Ofta svår hosta innan de blev varma och högst 60 på landsväg. Charm? Javisst! Vi hade väl någon med kulhål i också. Våra bar på radarstation PJ-21 R vilken krävde ganska många fordon enbart för en station. Vissa bilar med originalhytt och andra med svensk konstruktion . Bilarna köpes in som surplus efter kriget.

Skickar med några bilder på en station som är renoverad och som finns på Flygvapenmuseum. Var där på en reunion för denna PJ-21. KUl.


P1030824.JPG
Foto:Ason
P1030824.JPG (79.05 KiB) Visad 16184 gånger


P1030825.JPG
Foto:Ason
P1030825.JPG (58.05 KiB) Visad 16184 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Om jag hade ett garage..... (GMC CCKW)

Inläggav S-V L44 » 11 dec 2015, 15:16

Jag håller med om att det är utseendemässigt väldigt tilltalande lastbilar, och jag har flera gånger varit sugen på att köpa en själv (med rätt sorts hytt).
Alla var ju inte av märket GMC, utan det fanns ju också liknande, men tvåaxliga bilar benämnda Chevrolet C7163.
Som den här t.ex., en gammal Televerkare med jordborrningsaggregat.

M8769 - Chevrolet C7163 - 1944 - Ch # CH10428 - Televerket (med Jordborrningsaggregat).JPG
M8769 - Chevrolet C7163 - 1944 - Ch # CH10428 - Televerket (med Jordborrningsaggregat).JPG (146.2 KiB) Visad 16172 gånger

Bilden har jag erhållit av Fredrik Klint för flera år sedan.

Magirus skrev:
.... Monstret lär en också tålamod!!! 2 virkespaket på flaket och sen iväg efter E45. Litsbacken passeras i promenadtakt!! ...

Vad skall man då säga om det här italienska ekipaget? Dessutom med styrbar boggi på trailern, eller ekipaget är inte ens ledat? Det ser onekligen lite skumt ut. Det ser snarare ut som om man kommit in i en bredsladd, men det kan man väl inte ens vara möjligt? :roll: :lol:

GMC CCKW - Orlandi - 20301[1].jpg
GMC CCKW - Orlandi - 20301[1].jpg (31.68 KiB) Visad 16172 gånger

Bilden kommer från http://www.negri.it/orlandi-dal-1859-il ... porto.html

En annan av Magirus kommentarer :
....tungstyrd(tji servo) ...

Hur tungstyrd kan den här vara med tvillinghjul på framaxeln?

GMC CCKW 353 6x6 - 1943 - CY86333 - 01 - Danmark.JPG
GMC CCKW 353 6x6 - 1943 - CY86333 - 01 - Danmark.JPG (41.54 KiB) Visad 16172 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Om jag hade ett garage..... (GMC CCKW)

Inläggav magirus » 11 dec 2015, 18:04

Well, de e ju tur att smaken är olika. :D
Hostan beror på troligast på att regulatorn inte funkar som den ska.
Den kan man modifiera litt samtidigt som man minskar huvudmunstycket med ca 25 procent. Blir en helt annan bil och med en helt annan bränsleförbrukning.
Sen är dom rätt kinkiga på grenrören som tyvärr ofta slår sej och börjar läka.

Men en sak är säker, eftersom grundbilen (nu talar jag om GMC, inte Chevrolet) tillverkades i över 500 000 ex under 4 år, gjorde tjänst runt hela jordklotet låååååångt efter att WW2 tog slut så vill jag påstå att den inte är så dålig.
SKa man hårddra så tillverkades det över 30 olika påbyggnader bara i USA, sen har varje land som haft dom gjort egna påbyggnader.
I Tyskland var/är det vanligt med dieselkonverteringar.
I Frankrike hade man på mindre orter kvar GMCer modifierade till skogsbrandbilar så sent som 1989. Jag gjorde rätt stora ögon när jag såg detta!!

Jag gjorde bort mina då dom inte gillar att stå still, definitivt inte de som kom från Norge. Dom hade silikonbromsvätska och det var mer regel än undantag att nån hjulcylinder började läcka eftesom silikonoljan inte har nån ytspänning. Det behövs inte nåt stort grand som lägger sig i nån av tätningarna förrän hundralapparna låg i en pöl på gargegolvet!! :roll:
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Om jag hade ett garage..... (GMC CCKW)

Inläggav S-V L44 » 11 dec 2015, 18:39

Magirus skrev :
I Frankrike hade man på mindre orter kvar GMCer modifierade till skogsbrandbilar så sent som 1989. Jag gjorde rätt stora ögon när jag såg detta!!

Denna bild tog jag i Frankrike för ganska precis 9 år sedan.

Brandfordon - France - DSCN1855.JPG
Brandfordon - France - DSCN1855.JPG (251.61 KiB) Visad 16146 gånger

Det fanns många fler gamla brandbilar, bl.a. flera Dodge WC, Saviem, Renault, m.fl., stående på den med stängsel inhägnade gräsplanen så det var svårt att ta bra bilder genom nätet.
Jag vet egentligen inte varför brandbilarna samlats på området som var beläget längs en liten väg någonstans mellan Lyon och Macon. Det verkade varken vara någon skrot eller något museum.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Om jag hade ett garage..... (GMC CCKW)

Inläggav magirus » 11 dec 2015, 18:49

Häftigt!! :D
Dodge WC är inte heller fel. Hade en WC 52, dvs med winsch. Sidsexan har ett alldeles särskilt ljud och det är en rejält seg motor.. Har man en gång kommit upp på 4an ska de mycket till innan man behöver växla!!
Fast på väg från Trondheim gick det inte fort i alla uppförsbackar innan vi kom till Storlien!!! :lol:
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt


Återgå till Blocket Blinto Klaravik - annonser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster