Sida 1 av 1

En dansk jänkare

InläggPostat: 21 sep 2014, 22:37
av Thomas Almen
http://www.blocket.se/helsingborg/Mack_ ... m?ca=3&w=3 Osedvanligt märklig bakvägg på hytten :? . Men stiligt ekipage.

Re: En dansk jänkare

InläggPostat: 21 sep 2014, 23:18
av herrstina-
Formen på väggen skulle kunna förklaras genom trailerns svepyta, men det motsägs av pinnen för att fästa slangar och kabel som då sitter i vägen och även av påståendet att fordonen alltid gått ihopkopplade. Avståndet mellan hytt och trailer är ju väl tilltaget.

Mercedes hade det motsatta på vissa Actros, man kunde köpa en hytt med utbuktad bakvägg för att rymma chaufförernas ofta korpulenta magar.

Stina.

Re: En dansk jänkare

InläggPostat: 22 sep 2014, 12:08
av Per Thomson
De hårda längdbestämmelserna för de flesta stater i USA gällde fram till 1982, därefter ändrades bestämmelserna vilket medförde att dragbilslängden överhuvudtaget inte fick någon restriktion. Främst säkerhetsargument men även komfort har nämnts i de utredningar som låg till grund för ändringen av bestämmelserna.

Under 60-talet blev det allt vanligare med COE modeller. Kanske Mack på 50-talet hade denna modell med insvängd bakvägg på sitt program innan COE modellerna infördes, gissning från min sida.

De tyska bilarna med "sovalkov" fick sin uppkomst på grund av de snäva längdbestämmelserna som infördes under 50-talet i BRD. Då gällde 16,5 m totallängd och för fjärrtrafik (avstånd 100 km eller längre) gällde bemanning med 2 man. Det gällde att maximera flakytan inom dessa 16,5 m men ändå ha plats för en vilande förare under färd. Beträffande bemanningsbestämmelsen gällde den fram till 70-talet, lite osäker när den upphörde. "Uppfinningen" med sovalkov kunde ses långt efter det att 16,5 m begränsningen ändrades.