Vad är detta för bil nu då?

Vill du uppmärksamma annonser på Blocket, Blinto, Klaravik eller liknande sajter så gör det här!

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vad är detta för bil nu då?

Inläggav Anders Ason » 02 jun 2013, 21:11

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Vad är detta för bil nu då?

Inläggav joel_vbg » 02 jun 2013, 21:17

Dekaltrimmad? :roll:
joel_vbg
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 31 maj 2013, 23:48

Re: Vad är detta för bil nu då?

Inläggav S-V L44 » 08 jun 2013, 20:48

Bilen är de facto en T92H (trots dekaltrimningen) och av 1987-års modell. (Regnumret är EGR843 om någon är intresserad.)
Bilen gick tidigare hos Palms Åkeri i Trelleborg och var då lackad i åkeriets gröna färg med silver-stripes och knallröd stötfångare.
Man såg den ofta innan dekaltrimningen (och även en T82 6x2 om jag inte minns helt fel) dragande en två eller t.o.m. treaxlig trailer på motorvägen mellan Trelleborg och Helsingborg.
Om målet var Helsingborg låter jag vara osagt, men det lär ha varit relativt korta körsträckor p.g.a. daghytten och dessutom förmodligen bara på slättland p.g.a. den relativa undermotoriseringen.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Vad är detta för bil nu då?

Inläggav herrstina- » 09 jun 2013, 10:03

Jag har gjort det omvända en gång. Vi byggde en lite speciell T142 med 400 hästars motor, redan från start var den trött som ett ålderdomshem. Scania hävdade att den gick som den skulle och för att det skulle stämma lite bättre bytade vi emblem till en mer passande model.

Verkstadschefen på Vabis här i Helsinborg uppskattade inte humorn och jag har sällan blivit så utskälld. Någon nytta gjorde det för pumpen skickades till Boschdoktorn som fick fart på grejorna, så vi kunde byta tillbaks till ursprungsmärkena.

Tyvärr höll resten av bilen samma kvalitet som maskineriet, efter 28000 mil ställde vi bilen pga. alla brister som inte kunde avhjälpas och efter en hel del vapenskrammel med advokater fick Scania tillbaka sin bil.

Stina.
377777_4148679448479_1799603787_n[1].jpg
377777_4148679448479_1799603787_n[1].jpg (88.88 KiB) Visad 14393 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Vad är detta för bil nu då?

Inläggav Bo Norvinge » 09 jun 2013, 12:50

Stina, är jag ute och cyklar, men hade inte CMH - Ronny Hansson och Christina Mörck denna under slutet av 90-talet?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Vad är detta för bil nu då?

Inläggav herrstina- » 09 jun 2013, 17:51

Bo Norvinge skrev:Stina, är jag ute och cyklar, men hade inte CMH - Ronny Hansson och Christina Mörck denna under slutet av 90-talet?


Du är på rätt spår. Jag tror att Ronny Hansson ägde bilen och använde den för Nils Hanssons räkning.

Vi hade bilen stående ganska länge medan vi bråkade med Scania. När Scania väl tagit tillbaka skrotet med alla dess brister lyckades dom kränga den till en kille i Stehag som trots att han fick låna pärmarna med all dokumentation om bilens brister köpte eländet. Den skrupelfria handlaren från Södertälje sålde bilen utan att fixa ett enda av felen.

Killen från Stehag kursade efter något år.

Jag ritade själv ekipaget vars syfte var att köra växelflak på bil/trailer vilket innebar ca 20% högre nyttolast vid den här tiden, jämfört med bil/släp. En förutsättning för att det skulle fungera var att bilen var av pushermodel vilket Volvo hade i sitt sortiment. I princip var en F12 beställd för ändamålet.

Trailern byggdes av BRIAB i Hässleholm, jag inbillade mig att deras ramar var av det bättre slaget, vilket nog var rätt.
När BRIAB fick frågan var svaret att konstruktionen var omöjlig så jag fick åka till Hässleholm och prata mattematik och hållfasthet innan dom började svetsa. Efter ett par mindre justeringar fungerade trailern alldeles utmärkt.

Det här var en ganska udda fågel så vi byggde inte ekipaget förrän vi hade ett bindande kontrakt med uppdragsgivaren som vid tidpunkten hade stora volymer för Scania i Södertälje. Scania hade uppenbarligen problem att avyttra sina produkter så dom ställde krav på att viss andel av godset skulle fraktas på lastbilar från Södertälje. I kontraktet skrevs in att fordonet skulle vara "blått och vitt och av märket Scania".

Redan när bilen kom som chassie till Helsingborg framförde jag mina tvivel på att luftfjädringen på fordonet skulle fungera, i princip fick jag lära mig att en snorig sprätt från Skåne skulle inte lära Scanias begåvade tekniker att bygga bilar.

Efter ett drygt år var bilen hos Scania i Laxå och fick den redan dubbla ramen försedd med ytterligare en profil och blev alltså den enda bil jag vet med tre ramprofiler i hela huvudramen. Anledningen till förstärkningen var att fjädringen som inte fungerade skickade alla rörelser från vägen helt ofjädrade upp i ramen via fjäderfästena, både fjäderfästena och huvudramen såg ut som spindelnät och risken för rambrott var överhängande.

Om bilen upplevdes som stötig från början blev det ju inte mycket bättre när Scania var färdiga med sina förstärkningar.

Nästa stora bekymmer var att bilen började vobbla om vägen var spårig, när ett ekipage på 50 ton plötsligt tar ett skutt på en halvmeter i sidled känner man sig ganska hjälplös!
Enda sättet att få stopp på skuttandet var att panikbromsa, runt 40 km/h blev farkosten någorlunda stabil igen. Tills den hittade ett nytt spår.

Det tråkiga när sånt här händer är att den lille åkaren måste vara fruktansvärt envis och aningen mer påläst än genomsnittet för att inte bli överkörd av sin viktigaste leverantör.

Av olika orsaker letade jag upp bilen några år senare, jag tänkte göra en traktor till den minste sonen av den. Tråkigt nog hade den exporterats till Asien med skuren motor bara någon dag tidigare, när jag väl hittade den.

Är någon nyfiken tror jag den hette: NFM897.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Vad är detta för bil nu då?

Inläggav Per Thomson » 10 jun 2013, 14:46

Det där med att det måste vara en trailerkombination skulle vara intressant att få veta mer om?
För övrigt ett mycket intressant inlägg.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Vad är detta för bil nu då?

Inläggav Anders Roger Larsson » 10 jun 2013, 18:25

herrstina- skrev:
Bo Norvinge skrev:Stina, är jag ute och cyklar, men hade inte CMH - Ronny Hansson och Christina Mörck denna under slutet av 90-talet?


Du är på rätt spår. Jag tror att Ronny Hansson ägde bilen och använde den för Nils Hanssons räkning.

Är någon nyfiken tror jag den hette: NFM897.

Stina.


Intressant och roligt inlägg. Jag tycker om att läsa om Dina upplevelser...
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Vad är detta för bil nu då?

Inläggav Bo Norvinge » 10 jun 2013, 23:03

Tog visst en bild på den.
På CMH 1999. Har för mig att den mest stod på området.
CMH_Helsingborg_Jan1999.jpg
CMH_Helsingborg_Jan1999.jpg (272.27 KiB) Visad 14274 gånger
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Vad är detta för bil nu då?

Inläggav herrstina- » 10 jun 2013, 23:30

Per Thomson skrev:Det där med att det måste vara en trailerkombination skulle vara intressant att få veta mer om?
För övrigt ett mycket intressant inlägg.


Jag minns inte alla turerna kring bygget, det är ju ett tag sedan. Det lär ha varit tjänstevikter och axelavstånd som spelade in. En fördel var att båda flaken kunde vara lika tunga, vilket var problem på det konventionella sättet.
Minns jag rätt lastade ekipaget 31 ton ex flaken lagligt med de regler som gällde i slutet på 80-talet.
Bilen hade 5,67m hjulbas, vilket inte var standard mått precis.

Det stora problemet var att få ner höjden så det gick att backa under flaken när dom stod på sina ben, det var där BRIAB.s ram kom in i bilden, svanhalsens höjd var begränsad och därmed också hållfastheten. Det var också anledningen till att det skulle vara en pusherbil, plattan hamnar längre fram på en konventionell boggiebil och därmed blir avståndet mellan kingpin och stödben större och det skulle påverka bygghöjden negativt.

Konceptet fungerade utmärkt, bortsett från bilen.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Palms dekaltrimmade T92

Inläggav PerErik » 23 jan 2022, 23:31

Den bilen håller jag på att renovera just nu, hytten är nylackad och så även chassiet, planerar att ha den klar i sommar. Dessutom ska jag åtgärda dekaltrimningen. :D Om jag klarade av det skulle jag lägga in någon bild här men tyvärr inte.
PerErik
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 jan 2022, 11:29


Återgå till Blocket Blinto Klaravik - annonser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster