Sida 1 av 1

Ovanlig.

InläggPostat: 30 maj 2013, 11:43
av Reid Hulting

Re: Ovanlig.

InläggPostat: 30 maj 2013, 14:02
av Anders Ason
... höll på att skriva att det är väl tur det! Minns dem från Östtyskland under devisen: mycket rök och liten last!

Men visst, som samlarobjekt vore det kul att se en sådan på träffarna.

Re: Ovanlig.

InläggPostat: 30 maj 2013, 14:17
av Reid Hulting
Jodå, har blivit omåkt av sådana med släp i utförslöpor bara för att komma ikapp ett svavelosande avgasmoln i nästa minsta lilla motlut. Men som sagt, vore kul att få se en sådan på nån träff.

Reid.

Re: Ovanlig.

InläggPostat: 30 maj 2013, 14:29
av herrstina-
Det finns vissa som fortfarande används, även om det är i begränsad omfattning och med modifierad bakfjädring.

En ovanlig grej på dom här apparaterna är att växellådan är monterad en bit bak i ramen, mellan motor och låda finns en kort kardanstång.

Stina.

P9030100 - Kopia.JPG
P9030100 - Kopia.JPG (113.3 KiB) Visad 10706 gånger
P9030101_resize.JPG
P9030101_resize.JPG (137.74 KiB) Visad 10706 gånger
P9030109 - Kopia.JPG
P9030109 - Kopia.JPG (109.25 KiB) Visad 10706 gånger

Re: Ovanlig.

InläggPostat: 30 maj 2013, 19:01
av Per Thomson
Ha ha, den moderniserade varianten var kul :lol:
De civila varianterna Reid beskriver minns jag mycket väl men de var inte fyr-hjulsdrivna. De var alltid bemannade med två förare och inte mer än 7 - 8 ton last per fordonskombination bil + 2-axligt släp skulle jag tro att de klarade. Detta är vad jag minns från mitten 60-talet.
Det finns en hel del av just de militära varianterna bevarade och ombyggda till en enklare form av husbilar. Priset i Blocket-annonsen verkar väl högt då jag antar att de slumpades nog iväg för några få EUR-hundringar då järn-ridån rämnade.
DDR köpte under senare hälften av 60 talet ett betydande antal F88:or till sitt statliga åkeri under 60-talet och med nya större släpvagnar hade man kommit upp i lastförmåga på ca 20 ton per ekipage vilket var i paritet med väst.

Det skulle vara intressant att veta i hur hög grad den var tillverkad med delar producerade inom DDR. Jag skulle tro att tjeckiska Skoda och serbiska FAB säkert bidrog med komponenter. Tatra ville nog hålla sig lite förmer och avstod kanske från att få sitt goda rykte naggat i kanten. När Tjeckoslovakien skulle kväsas av Warsavapakten augusti 1968 var stora fält söder om Dresden fyllda med militära IFA-fordon. DDR var aldrig med i den invasionen, man litade kanske inte på IFA-materialet? :mrgreen:

Re: Ovanlig.

InläggPostat: 30 maj 2013, 20:03
av Bo Norvinge
Rullar tydligen många IFA i Vietnam enligt Janne J.
Hur de hamnade där vet jag inte men Vietnam är eller var väl komunistiskt.

Re: Ovanlig.

InläggPostat: 31 maj 2013, 09:02
av Per Thomson
Kanske de också finns i Nordkorea och på Cuba då?