Sida 1 av 2

Starke med dubbelhytt.

InläggPostat: 02 feb 2013, 20:19
av Reid Hulting

Re: Starke med dubbelhytt.

InläggPostat: 03 feb 2013, 16:48
av Bo Norvinge
Det verkar vara en unik bil detta. Det har inte varit någon brandbil utan en åkarbil.
Framaxeln avslöjar att det är en 68:a eller senare.Enligt uppgift en N84 från 1970 som hade kran och gick för kommun i Stockholm vilket gör att det lutar det är den N84 jag beskrev i min artikel i Klassiska Lastbilar 5-2011 om Kungsholms Åkeriförening. Färgen talar också för detta.

http://www.norvinge.se/artikelarkiv/Kungsholm.pdf

Det var en åkares affärsidé att utrusta sin lastbil med dubbelhytt. Kommungubbarna på jobben ansåg ju bilen var förträfflig att ha med på jobben då de kunde använda den som raststuga. Alltså "krävde" de att bilen skulle vara med och inkomsten var för åkaren på så sätt säkrad.

Kanske "Bilobuss" själv vill dela med sig av sina minnen av bilen här?

Det är alltså en unik lastbil som har en historia. Mer ingående historik kan kanske nästa ägare ruska fram.

Re: Starke med dubbelhytt.

InläggPostat: 03 feb 2013, 19:02
av Lars-Gunnar
Det var intressant Bo. Jag bodde i Stockholm från 1964 -1974 och då såg jag att det i huvudstaden florerade av 2-axliga tippbilar och jag hann också se Sörlings dumperkorg på lastbilarna. Vad som nu slår mig är förkärleken för 2-axlingar. De var feler gånger fler än boggibilarna. Vet inte omdet var ett medvetet val av Stockholmsåkkarna då en kortare bil blir smidigare att manöverera där det är trångt men kanske även i trafiken.

Lars-Gunnar :)

Re: Starke med dubbelhytt.

InläggPostat: 03 feb 2013, 19:06
av bilobuss
Bo Norvinge skrev:Det verkar vara en unik bil detta. Det har inte varit någon brandbil utan en åkarbil.
Framaxeln avslöjar att det är en 68:a eller senare.Enligt uppgift en N84 från 1970 som hade kran och gick för kommun i Stockholm vilket gör att det lutar det är den N84 jag beskrev i min artikel i Klassiska Lastbilar 5-2011 om Kungsholms Åkeriförening. Färgen talar också för detta.

http://www.norvinge.se/artikelarkiv/Kungsholm.pdf

Det var en åkares affärsidé att utrusta sin lastbil med dubbelhytt. Kommungubbarna på jobben ansåg ju bilen var förträfflig att ha med på jobben då de kunde använda den som raststuga. Alltså "krävde" de att bilen skulle vara med och inkomsten var för åkaren på så sätt säkrad.

Kanske "Bilobuss" själv vill dela med sig av sina minnen av bilen här?

Det är alltså en unik lastbil som har en historia. Mer ingående historik kan kanske nästa ägare ruska fram.


Har väl inte så mycket att tillföra om denna Volvo N84 med Floby dubbelhytt. Såg den ett antal gånger under åren då den var ute på jobb åt "gatan" d v s Stockholms Stads Gatukontor. Åkaren var ansluten till "Kungsholms" d v s Kungsholms Åkeriförening. Någon bekant inom schaktsvängen i Stockholm kände till åkaren och hans "upplägg" att ha dubbelhytt. Gubbarna i "gropen" d v s schaktgropen krävde av sin bas att få just denne åkare med "raststugan" på chassit! Tyvärr vet jag inget reg.nr på denna bil och ej heller åkarens namn. Det kan även ha funnits någon liknande bil till i Stockholm. Ev. en Volvo Starke. Kan ha varit samma åkare som hade denna bil tidigare. Bilen i Blocketannonsen är troligen ovan nämnda N84. :D /BL

Re: Starke med dubbelhytt.

InläggPostat: 03 feb 2013, 19:28
av Reid Hulting
Jo det fanns någon sådan bil till. Sett dem många gånger på 60 - 70-talet i Stockholmstrafiken och på olika arbetsplatser, med en Tico eller Foco-kran bakom hytten och en trevägstipp som hade ett ovanligt långt överhäng bakåt. Annars hade det väl inte blivit så mycket flak med dubbelhytt och kran. Och eftersom de ofta gjorde reparationsarbeten med asfalt, så hängde det nästan jämt några hinkar längst bak under flaket.
Beträffande två-axliga bilar så blev det en förändring i mitten på 60-talet, att det blev fler och fler boggiebilar. Det var ju också den tiden Volvo`s 8-serie kom. Så förutom många Scania LS76:or, så kom det då många Volvo NB88:or och FB88:or som tippbilar. Och om jag inte missminner mig så var det väldigt många 88:or som körde för Kungsholms Åkeri & Express ek. förening U.P.A.

Reid.

Re: Starke med dubbelhytt.

InläggPostat: 03 feb 2013, 19:50
av Anders Ason
Lars-Gunnar skrev:Det var intressant Bo. Jag bodde i Stockholm från 1964 -1974 och då såg jag att det i huvudstaden florerade av 2-axliga tippbilar och jag hann också se Sörlings dumperkorg på lastbilarna. Vad som nu slår mig är förkärleken för 2-axlingar. De var feler gånger fler än boggibilarna. Vet inte om det var ett medvetet val av Stockholmsåkarna då en kortare bil blir smidigare att manövrera där det är trångt men kanske även i trafiken.

Lars-Gunnar :)


    Min uppfattning om korta 2-axliga bilar (dessutom med kort hjulbas) som det bokstavligen drällde om har nog en förklaring och du är nog på rätt väg. Själv bodde jag i Stlm, från samma år ungefär och sedan i 14 år och under den tiden pågick det mycket stora byggen i de inre delarna av staden. Hötorgscity påbörjades tidigare, men var i full gång och om jag nu mins rätt var det en stor grop de jobbade i. T-banan byggdes ut och Klarakvarteren försvann, likaså Brunkebergsåsen och mycket annat. Inga andra fordon (längre) hade kunnat gjort det arbete dessa korta bilar gjorde i tunnlar, skrymslen och vrår.

Re: Starke med dubbelhytt.

InläggPostat: 03 feb 2013, 20:02
av Reid Hulting
Var själv med och körde i några av T-banans olika utbyggnader, körde med boggiebil ibland även med tippkärra. Många skulle nog bli förvånade eller imponerade om de sett hur stort det är där nere i underjorden.

Reid.

Re: Starke med dubbelhytt.

InläggPostat: 06 feb 2013, 17:30
av VolvoStar
Reid Hulting skrev:Var själv med och körde i några av T-banans olika utbyggnader, körde med boggiebil ibland även med tippkärra. Många skulle nog bli förvånade eller imponerade om de sett hur stort det är där nere i underjorden.

Reid.

Ja det kan jag tänka mig :D

Re: Starke med dubbelhytt.

InläggPostat: 06 feb 2013, 22:34
av Anders Willgård
Som 08 vill jag minnas att det var ofta man såg dubbelhytt N84 här är en bild, lika dana hytter hade televerket.

Re: Starke med dubbelhytt.

InläggPostat: 06 feb 2013, 22:37
av Anders Willgård
Jag hitta en bild på en Televerkare också.

Re: Starke med dubbelhytt.

InläggPostat: 06 feb 2013, 22:45
av Reid Hulting
De två bilarna på bilderna hade Be-Ge 1800-hytter till skillnad mot Blocket-bilens Floby-hytt.

Reid.

Re: Starke med dubbelhytt.

InläggPostat: 07 feb 2013, 12:27
av bilobuss
Anders Willgård skrev:Som 08 vill jag minnas att det var ofta man såg dubbelhytt N84 här är en bild, lika dana hytter hade televerket.

Tack, Anders för fina "08-bilder" på dubbelhyttare! Känner igen dörrdekalen men kan inte komma på vad företaget hette. Bakdörr saknas på den gröna N 84-an. Ingen kran på dessa två bilar. :D /BL

Re: Starke med dubbelhytt.

InläggPostat: 10 feb 2013, 17:11
av Anders Willgård
De här bilderna tog jag på gatan där jag bor 1976.

Re: Starke med dubbelhytt.

InläggPostat: 10 feb 2013, 23:20
av Lars-Gunnar
Starken ser ut att vara en robust bil.

Lars-Gunnar :)

Re: Starke med dubbelhytt.

InläggPostat: 13 feb 2013, 15:18
av flak
Kul och se en Raske det är inte så många kvar idag, med tanke på att Rasken endast tillverkades i strax över 3000 exemplar