Sida 1 av 1

Hybrid?

InläggPostat: 10 jan 2012, 10:41
av Anders Ason

Re: Hybrid?

InläggPostat: 10 jan 2012, 18:46
av Thomas Almen
Hehe, ja.... Ambitiöst?.

Re: Hybrid?

InläggPostat: 10 jan 2012, 22:16
av Lars-Gunnar
Nyströmshytt när den säkerligen skulle ha en BeGe, Atvidabergare eller hemsnickrad.

Är det Volvobakaxlar på den?

Ja, nu är jag ju som vanligt ute för att hitta fel men det är väl inte fel att påpeka saker?

Undrar vad den fått "bära på ryggen" i sina dar?

Lars-Gunnar :)

Re: Hybrid?

InläggPostat: 11 jan 2012, 00:14
av färingsösoljeätare
:arrow:

Re: Hybrid?

InläggPostat: 11 jan 2012, 09:53
av Anders Ason
4890327151.jpg
4890327151.jpg (79.76 KiB) Visad 17645 gånger

Min uppfattning är att bilen ser ganska grym ut och fotografen har vetat vad han höll på med när bilden togs. Fixlight, Nyströmshytt? och s k "luffarturbo" var de saker som gjorde benämningen hybrid. Boggie var i f s ovanligt men förekom. Å andra sidan, måste alla bilar var i originalutförande?

Luffarturbo, d v s ett efteråt påsatt luftintag á la Regernt kallades det hemma på 50-talet när "företagssamma" yngre åkare ansåg att de kunde få ut några hästar till i sin gamla omoderna bil. De skruvade upp pumpen, kopplade en grov luftslang direkt från den påsatta plåtbiten till motorns insug (utan luftrenare) och menade att det gjorde minst 25 hästar till när de kom upp i fart. Själv upplevde jag nog att det var mest den svarta röken som ökade!

Re: Hybrid?

InläggPostat: 11 jan 2012, 11:19
av färingsösoljeätare
:arrow:

Re: Hybrid?

InläggPostat: 11 jan 2012, 11:48
av Reid Hulting
Vad är original på den här årsmodellen? Är det som den kom ifrån fabriken, chassie med motorhuv och framskärmar, eller som den var första gången färdigbyggd till det den skulle användas? Och hur mycket arbete skall man lägga ned på att återställa ett fordon som tidigare ägare anpassat på olika sätt för att det fylla en specifik funktion eller lastförmåga?
Fortsätter uppbyggandet av den här Volvon som det har påbörjats, så har det alla möjligheter att väl fylla en plats på en träff eller i ett rally. Känslan för hur det skall se ut verkar ju ha funnits, det är bara att hoppas att nån likasinnad tar över.
Reid.

Re: Hybrid?

InläggPostat: 11 jan 2012, 21:35
av Lars-Gunnar
Ja, Volvon är fin och ovanlig för den var vanlig på 40-50-talet så mycket vatten har hunnit rinna genom bron. Den där "luffarturbon" tror jag som Anders att det var en psykologisk grej.
Någon som tror att Volvos orginalmotor sitter i eller en Scania-Vabis regent? Kan de ändra ute kan de ändra inne. I USA kan de renovera en Peterbilt 1950 med 160 HK. Men se det duger inte, istället skall de ha en Cummins N14 som visst gav över 200 HK.

Grabbar, erkänn att det hade varit fantastiskt om den hade varit tidstypisk, inte för att den MÅSTE vara det utan FÖR. Analys: Volvo L150? Den med 90 HK. Vi har ju sett en boggierundnos med släp och öppna motothuvsidor och timmer tungt som själva den här på forumet. Skulle inte ha förvånat mig om det satt Volvos 150 hk som provmotor. det har jag som funderat över då lasset inte var gjort för 90 hk om den inte var mycket lågt växlad.

Någon som känner av "vill ha suget"?

Lars-Gunnar :)

Re: Hybrid?

InläggPostat: 12 jan 2012, 12:24
av färingsösoljeätare
:arrow:

Re: Hybrid?

InläggPostat: 13 jan 2012, 23:28
av Fredrik Klint
Det fanns ju faktiskt treaxliga rundnosar men de var väl inte så vanliga, någon som sitter på tillverkningssiffror?

LG: Är det någon i Sverige som monterat en Scaniamotor i en Volvo och vice versa? Syftar på veteraner, men tror knappt det förekommer på nyare bilar heller.
Sen det där med Peterbilt, finns många "over there" som tar sprillans nya motorer, runt 400hk, alternativt skrämmer upp till otroliga 800-1000 hästar och har i sin gamla klenod, tro det eller ej. Antingen det är show eller bilar som faktiskt används dagligen, det handlar väl om att "hänga med i trafiken". Om det låter vansinnigt så är det bara att jämföra med nya Volvon, 700 hästar... Och mer blir det säkert i framtiden.

Re: Hybrid?

InläggPostat: 19 jan 2012, 01:46
av Lars-Gunnar
Jo, det fanns väl en Volvo med Scania V8 eller var det en grunka?

Hur får de bakaxlarna att hålla för de kan väl inte ta en 60-tals Peterbilt och skrämma upp den utan att kuggarna går i kras eller de kanske inte kör så våldsamt hårt på gasen?

Lars-G :wink: unnar

Re: Hybrid?

InläggPostat: 06 feb 2012, 00:46
av S-V L44
Jag tyckte att den verkade lite bekant, men kunde inte hitta tidigare dokumentation om den. Boggin och dieselmotorn lurade mig att leta bland LV150.
Nu har jag funnit mina gamla uppgifter och bilen är registrerad som en Volvo LV132 T av 1948 års modell och kom i trafik första gången i mars 1949.
Bilen är registrerad med en 66 kW bensinmotor, och dessutom endast med två axlar. Så den måste genomgå en ny registreringsbesiktning, vilket ägaren också påpekar.
Nuvarande ägare har haft den sedan 2002.

// Kjell