Nåt för Reid att komplettera samlingarna med?

Vill du uppmärksamma annonser på Blocket, Blinto, Klaravik eller liknande sajter så gör det här!

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Nåt för Reid att komplettera samlingarna med?

Inläggav Bo Norvinge » 16 maj 2015, 11:27

Bilden ur Helsingebilder är tagen av Gunnar Persson och fick av Marianne Gunnarsson på S. Gunnarssons Transport tillgång till den för mitt nostalgiblock i Svensk Åkeritidning.

Jag citerar mig själv:
Mångs Per Persson, född 1880 i Öje utanför Malung men bosatt i Föne, Färila i Hälsingland var både bonde och affärsman. Han startat åkerirörelse som sonen Gunnar tar över under 30-talet.
På bilden är det Gunnar Perssons Krupp från 1936 med 3,7-tons lastförmåga som inköptes ny och såldes 1938 till sulfatfabriken Marma-Långrör AB i Ljusdal.
Motorn var en tvåcylindrig motkolvsdiesel med fyra kolvar. Den förde ett fasligt oväsen så på eftermiddagarna hörde Gunnars fru Elin hörde på lång väg när Gunnar var på väg hem och kunde då sätta på potatisen och förbereda middagen.
Männen på Kruppen är Isac Stener och Agnar Blomgren, kanske extraförare och hjälplastare.
Idag drivs åkeriet - S. Gunnarssons Transport AB av femte generationen.

Ur Norvinges Nostalgi 12-2012: http://norvinge.se/onewebmedia/NorvingesNastalg_SAT_12-2012.pdf

NN12_Krupp.jpg
NN12_Krupp.jpg (100.86 KiB) Visad 6189 gånger
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Nåt för Reid att komplettera samlingarna med?

Inläggav S-V L44 » 16 maj 2015, 13:38

Vad trevligt att det fanns en historik kring den bilden, Bo.
Det visste jag inte förut (eller snarare missat).
I samband med att jag frågade om kompletterande information kring min bild i följande tråd viewtopic.php?f=11&t=7813 så skickade säljaren mig en digital bild av en mycket snarlik timmerlastad Krupp med registreringsnumret U1608. Ett originalfoto som också varit ute på Tradera. Säljaren av bilden hävdade att hennes far hade jobbat för åkaren i Riddarhyttan. Eftersom varken hon eller jag numera är den rättmätige ägaren till den Krupp-bilden så vill jag inte visa upp den här, men intressant var det i alla fall.

Den här tråden handlade ursprungligen om en annan Krupp med vanligt flak och med helt utbrunnen hytt.
Denna lastbil blev exporterad till Holland.
På flaket på de bilder som presenterats av den bilen fanns också en avkapad framända en Krupp med en röd väl bevarad hytt. Kanske den framändan hade haft sitt ursprung i antingen Färila eller Riddarhyttan?
Det kan ju inte ha funnits alltför många Krupp i Sverige på mitten/slutet av 1930-talet.

I Malmöhus län fanns det före 2:a världskriget endast två Krupp LD 3-M 22 av årsmodell 1936. Båda var boggibilar med totalvikten 10000 kg (lastvikt 5 resp. 5.5 ton).
Den ena av dessa bilar (chassinummer 50739) fanns i Limhamn, men bilen kom ursprungligen från Stockholms stad.
Den andra (chassinummer 50737-J) fanns i Helsingborg, men kom ursprungligen från Jönköpings län.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Nåt för Reid att komplettera samlingarna med?

Inläggav Åkarns Kalle » 22 maj 2015, 16:04

Uppskattas Intressant intressant

Jag tror jag tog lastbilskortet samtidigt som en Gunnarssonsönerna
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Föregående

Återgå till Blocket Blinto Klaravik - annonser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster