Volvo f89 6x6 Flygplatsbrandbil.

Vill du uppmärksamma annonser på Blocket, Blinto, Klaravik eller liknande sajter så gör det här!

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo f89 6x6 Flygplatsbrandbil.

Inläggav jonas a » 27 okt 2010, 17:30

Jonas A
jonas a
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 21 aug 2008, 07:17
Ort: Södra Sverige

Re: Volvo f89 6x6 Flygplatsbrandbil.

Inläggav Skandinaven » 27 okt 2010, 22:40

Hejsan!

Jag mener dom havde sådan et eksemplar i den Danske Kastrup Lufthavn, Kjøbenhamn, i manga år.
Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Volvo f89 6x6 Flygplatsbrandbil.

Inläggav Fredrik Klint » 28 okt 2010, 21:58

Vore kul om den sparades i detta skick (renoverad eller inte) men ingen ombyggnad till lastväxlare tack, som det står i annonsen.
Undrar hur många såna här det funnits i Sverige? Och hur många finns kvar?
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Volvo f89 6x6 Flygplatsbrandbil.

Inläggav Lars-Gunnar » 28 okt 2010, 23:21

Fredrik Klint skrev:Vore kul om den sparades i detta skick (renoverad eller inte) men ingen ombyggnad till lastväxlare tack, som det står i annonsen.
Undrar hur många såna här det funnits i Sverige? Och hur många finns kvar?


Många flygfält hade dessa. Luftfartsverket köpte in dessa till tror jag alla större flygfält. Bland annat hade Falmarks flygfält (Skellefteå) en sådan som jag tack vare min svåger fick se närmare på då han var chef för markpersonalen där. Undrar vad som hänt med denna. Det måste väl vara så att flygfält som har lagts ned har släppt ifrån sig sina Volvo brandbilar. Falmarks flygfält har mig veterligen inte lagts ned.

De hade 350 hk men kunde under en kort stund fås att generera 400 hk. 400 pållar tänker jag behövdes under den första utryckningsminuten då det gällde att få fart på åbäket för det vet vi att brinner ett plan är det bråttom att hinna i tid. Sprutan kunde visst spruta från minst 50 meter. Kan ha fel men det blir ju så hett av bensin som brinner så det är väl inte helt ologiskt.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Blocket Blinto Klaravik - annonser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster