Sida 1 av 1

Scania marinmotor

InläggPostat: 25 aug 2010, 18:50
av Sudde52
http://www.blocket.se/kalmar?ca=18&st=s ... =0&o=2&w=1
Hittade denna på blocket, är det en rak åtta eller en sexa?

Re: Scania marinmotor

InläggPostat: 25 aug 2010, 19:56
av Raubtier
D8 är en sexa.

Re: Scania marinmotor

InläggPostat: 26 aug 2010, 06:57
av herrstina-
Den raka åttan som fanns på 50-talet hette även den D8, förmodligen är det en sån som är aktuell.

Stina.

Re: Scania marinmotor

InläggPostat: 26 aug 2010, 09:23
av Kjell T
Raka åttan hade en tresiffrig modellbeteckning. De första förkammardieslarna med 8cylindrar var D801 och D802 (D800). De direktinsprutade var i D810/820 serien, nummer enligt vilken sida av motorn som insprutningspumpen satt på. Den turboladdade versionen var D815. Alla dessa hade 136mm i slaglängd, vilket kan sägas vara en "klassisk slagläng" för Scania-Vabis motorer. Denna slaglängd kom även att användas på Scania DN/DS/DSC9 på 1980-talet i 2 och 3 serien.
Ett fåtal raka åttor tillverkades med samma slaglängd som i D440 och D630/640 motorerna. Det var D847 som hade 150mm i slaglängd och var provmotor för LA82. Finns det uppgifter på hur många av dessa som tillverkats?

Re: Scania marinmotor

InläggPostat: 26 aug 2010, 19:33
av S-V L44
Det är riktigt som Kjell T skriver att den raka åttan egentligen inte hade någon D8-beteckning utan en tresiffrig beteckning som började med D80x, D81x eller D847.
D847 tillverkades i endast två exemplar vad jag kan utläsa. Dessa båda motorer användes i LA82 Myrsloksprototyperna.

Scania-Vabis-motorerna på senare delen av 1940- och under 50-talet hade i princip cylinderkåpor som vardera bara täckte två cylindrar på både 4-, 6- och 8-cylindriga motorer.
När D10-motorn kom med L75-modellen så täckte cylinderkåporna vardera tre cylindrar och detta blev sedan också standard på de efterföljande sex-cylindriga motorerna, men av någon anledning behöll man tre korta cylinderkåpor på just D8-motorn.

På bilden av motorn till salu i Kalmar kan man bara se tre cylinderkåpor och sex cylindrar (än om bilden är något mörk och otydlig i bakre delen av motorn), och det skulle tyda på att motorn är en D8.

// S-V L44

Re: Scania marinmotor

InläggPostat: 26 aug 2010, 20:13
av herrstina-
Jag hittade ingen bild utan antog lite vårdslöst att motorn var "gammal" och därför 8-cylindrig.

Stina.

Re: Scania marinmotor

InläggPostat: 26 aug 2010, 21:36
av Sudde52
herrstina- skrev:Jag hittade ingen bild utan antog lite vårdslöst att motorn var "gammal" och därför 8-cylindrig.

Stina.

Det gjorde jag oxå, kunde ju varit ett fynd... :oops: