Scania marinmotor

Vill du uppmärksamma annonser på Blocket, Blinto, Klaravik eller liknande sajter så gör det här!

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania marinmotor

Inläggav Sudde52 » 25 aug 2010, 18:50

http://www.blocket.se/kalmar?ca=18&st=s ... =0&o=2&w=1
Hittade denna på blocket, är det en rak åtta eller en sexa?
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Scania marinmotor

Inläggav Raubtier » 25 aug 2010, 19:56

D8 är en sexa.
// Magnus
Ett vrak bland träden kan bli en veteran på vägen
Användarvisningsbild
Raubtier
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 jul 2009, 21:00
Ort: Ljusdal

Re: Scania marinmotor

Inläggav herrstina- » 26 aug 2010, 06:57

Den raka åttan som fanns på 50-talet hette även den D8, förmodligen är det en sån som är aktuell.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania marinmotor

Inläggav Kjell T » 26 aug 2010, 09:23

Raka åttan hade en tresiffrig modellbeteckning. De första förkammardieslarna med 8cylindrar var D801 och D802 (D800). De direktinsprutade var i D810/820 serien, nummer enligt vilken sida av motorn som insprutningspumpen satt på. Den turboladdade versionen var D815. Alla dessa hade 136mm i slaglängd, vilket kan sägas vara en "klassisk slagläng" för Scania-Vabis motorer. Denna slaglängd kom även att användas på Scania DN/DS/DSC9 på 1980-talet i 2 och 3 serien.
Ett fåtal raka åttor tillverkades med samma slaglängd som i D440 och D630/640 motorerna. Det var D847 som hade 150mm i slaglängd och var provmotor för LA82. Finns det uppgifter på hur många av dessa som tillverkats?
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania marinmotor

Inläggav S-V L44 » 26 aug 2010, 19:33

Det är riktigt som Kjell T skriver att den raka åttan egentligen inte hade någon D8-beteckning utan en tresiffrig beteckning som började med D80x, D81x eller D847.
D847 tillverkades i endast två exemplar vad jag kan utläsa. Dessa båda motorer användes i LA82 Myrsloksprototyperna.

Scania-Vabis-motorerna på senare delen av 1940- och under 50-talet hade i princip cylinderkåpor som vardera bara täckte två cylindrar på både 4-, 6- och 8-cylindriga motorer.
När D10-motorn kom med L75-modellen så täckte cylinderkåporna vardera tre cylindrar och detta blev sedan också standard på de efterföljande sex-cylindriga motorerna, men av någon anledning behöll man tre korta cylinderkåpor på just D8-motorn.

På bilden av motorn till salu i Kalmar kan man bara se tre cylinderkåpor och sex cylindrar (än om bilden är något mörk och otydlig i bakre delen av motorn), och det skulle tyda på att motorn är en D8.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Scania marinmotor

Inläggav herrstina- » 26 aug 2010, 20:13

Jag hittade ingen bild utan antog lite vårdslöst att motorn var "gammal" och därför 8-cylindrig.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Scania marinmotor

Inläggav Sudde52 » 26 aug 2010, 21:36

herrstina- skrev:Jag hittade ingen bild utan antog lite vårdslöst att motorn var "gammal" och därför 8-cylindrig.

Stina.

Det gjorde jag oxå, kunde ju varit ett fynd... :oops:
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro


Återgå till Blocket Blinto Klaravik - annonser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster