av S-V L44 » 26 aug 2010, 19:33
Det är riktigt som Kjell T skriver att den raka åttan egentligen inte hade någon D8-beteckning utan en tresiffrig beteckning som började med D80x, D81x eller D847.
D847 tillverkades i endast två exemplar vad jag kan utläsa. Dessa båda motorer användes i LA82 Myrsloksprototyperna.
Scania-Vabis-motorerna på senare delen av 1940- och under 50-talet hade i princip cylinderkåpor som vardera bara täckte två cylindrar på både 4-, 6- och 8-cylindriga motorer.
När D10-motorn kom med L75-modellen så täckte cylinderkåporna vardera tre cylindrar och detta blev sedan också standard på de efterföljande sex-cylindriga motorerna, men av någon anledning behöll man tre korta cylinderkåpor på just D8-motorn.
På bilden av motorn till salu i Kalmar kan man bara se tre cylinderkåpor och sex cylindrar (än om bilden är något mörk och otydlig i bakre delen av motorn), och det skulle tyda på att motorn är en D8.
// S-V L44