Sida 1 av 1

Scania LS76 hos Klaravik

InläggPostat: 10 nov 2022, 21:37
av ankarback
Scania LS76 hos Klaravik. Behöver nog en del jobb.. :)

https://www.klaravik.se/auktion/produkt/1164256-lastbil-scania-vabis-76/

/Johan

Re: Scania LS76 hos Klaravik

InläggPostat: 11 nov 2022, 09:50
av Per Thomson
Inte så tokig men nya hytten blir ett minus i min värdering.

Re: Scania LS76 hos Klaravik

InläggPostat: 11 nov 2022, 12:34
av S-V L44
Per Thomson skrev :
..... men nya hytten blir ett minus i min värdering


Brytpunkten mellan den gamla, traditionella Be-Ge-hytten och Scanias s.k. "päronhytt" skedde någon gång under 1967, så de flesta sent producerade lastbilarna från modellåren 1967 och 1968 har faktiskt päronhytt.
Runt brytpunkten, kring chassinummer 433500, finns det bilar både med den gamla och den nya hytten.
Bilen som auktioneras ut har chassinummer 435304.

Det må se "fel" ut men är alltså ändå helt korrekt.

// Kjell N

Re: Scania LS76 hos Klaravik

InläggPostat: 11 nov 2022, 15:12
av Per Thomson
De sista 76:orna hade även en annan bakaxel, fjäderbromsklockor, oljekylare samt en annan turbo. Effekten var höjd till 260 hk. Man kan säga att det var en förklädd 110:a vilken kom 1968. Men den fick aldrig öknamnet synvilla :lol:
Med minus menar jag att gamla hytten gav bilen ett gedignare intryck, dessutom var den bredare och skramlade mindre. Men det är min personliga smak.
En fördel med fjäderbromsklockorna var att man slipper den hemska och otympliga handbromskonstruktionen.

Re: Scania LS76 hos Klaravik

InläggPostat: 11 nov 2022, 17:15
av Drängen
FB_IMG_1668179527653.jpg
FB_IMG_1668179527653.jpg (177.53 KiB) Visad 2772 gånger

Samma bil i början av 70-talet, lackad i Jämtfrakts färger. Den tankfulle Bengt Lundberg inväntar anrop under rasten. Före honom hade Bröderna Jönsson i Lorås haft bilen från den var ny. Bengt gick hastigt bort för ungefär 30 år sen, alltför tidigt. En mycket trevlig kollega att jobba ihop med. Bilens Ilsboflak med tre tippbommar och kranhylsor hade jag gärna haft på min FB88.

Re: Scania LS76 hos Klaravik

InläggPostat: 11 nov 2022, 18:21
av Reid Hulting
S-V L44 skrev:Per Thomson skrev :
..... men nya hytten blir ett minus i min värdering


Brytpunkten mellan den gamla, traditionella Be-Ge-hytten och Scanias s.k. "päronhytt" skedde någon gång under 1967, så de flesta sent producerade lastbilarna från modellåren 1967 och 1968 har faktiskt päronhytt.
Runt brytpunkten, kring chassinummer 433500, finns det bilar både med den gamla och den nya hytten.
Bilen som auktioneras ut har chassinummer 435304.

Det må se "fel" ut men är alltså ändå helt korrekt.

// Kjell N

Jag köpte en ny LS110 1972 som levererades i maj, och fortfarande då fick jag frågan om jag ville ha en Be-Ge-hytt. Så brytpunkten var ganska långt utsträckt :D .

Reid.

Re: Scania LS76 hos Klaravik

InläggPostat: 12 nov 2022, 19:35
av Per Thomson
Härliga kommentarer Kjell, Reid och inte minst Thomas (Drängen) med bilden om reklam för AGA komradio. :D

Re: Scania LS76 hos Klaravik

InläggPostat: 12 nov 2022, 19:41
av Per Thomson
Vi köpte en begagnad LS7642 trailerdragare 1968 med 1450 hytt som skulle göras om till tippbil med Ilsboflak. Tyvärr erhöll den då den enligt min mening fula päronhytten.
Lyckades inte hitta en bild med tillräcklig upplösning där det tydligt framgår att det är en päronhytt annat än att den ser smal ut.
.
W6206.jpg
W6206.jpg (18.52 KiB) Visad 2737 gånger