En utvald bild från Blintos auktion.

- Scania-Vabis L5146A-100 - 1953 - PDX850 - Ch # 101144 - Blinto - big_139736_776179.JPG (558.14 KiB) Visad 4939 gånger
Åkarns Kalle skrev :
Från Ovanåker .......
Jo, det stämmer bra att bilen tidigare funnits i bl.a. Ovanåker i västra Hälsingland.
Bilen var ursprungligen en militärbil från den första serien av fem L51:or, men blev omregistrerad till civil bil 1992 av Bilprovningen i Gävle.
Som alla andra Scania-Vabis L51:or från 1950-talet vilka beställdes av försvarsmakten så är även denna bil utrustad med både tryckluftsassisterade bromsar och Nyström stålhytt.
Nyström-hytten är en "halvtidig" och en idag ganska ovanlig variant som bara fanns de första åren i början av 1950-talet. Man ser detta på den hela framrutan, den hela lite bredare bakrutan samt de pressade plåtskoningarna på dörrarnas insidor som säger GN-stålkarosseri". Dessutom är dörrarna försedda med ventilationsrutor som kan öppnas och stängas med hjälp av ett ovanligt "skjutreglage".
De allra äldsta Nyström-hytterna från cirka 1947-48 hade varken ventilationsrutor eller de "snabbhanterade" fönsterhissarna.
Så här såg bilen ut för sisådär 10-15 år sedan innan den sedermera helrenoverades och lackerades om i Blekinge.

- Scania-Vabis L5146A-100 - 1953 - PDX850 - 01 - Gråsätter Dåprodukter - Ovanåker.JPG (352.61 KiB) Visad 4939 gånger

- Scania-Vabis L5146A-100 - 1953 - PDX850 - 02 - Gråsätter Dåprodukter - Ovanåker - sxtg.JPG (395.07 KiB) Visad 4939 gånger
Den uppmärksamme ser att det gjorts en del genomgripande förändringar under renoveringen.
T.ex. har man tagit bort HIAB-kranen och flyttat fram flaket.
Anders Ason skrev bl.a. :
Men... släpskylt på taket utan att ha drag och solskyddet som nog är betydligt yngre.
Enligt Transportstyrelsen tidiga register var bilen försedd med en bogserkrok (troligen en militärkrok, som numera är borttagen), men en dylik krok motiverar kanske inte släpvagnsskylten på taket.
Solskyddet, som kallas gangsterkeps av Blinto, nytillverkades enligt texten så sent som 2016. Troligen tillverkades takräcket samtidigt.
Anders Ason skrev dessutom :
Mycket fin och trevlig bil, en klassiker. Som barn gick jag ibland på LBC och kände på motorhuven när en sådan bil gick på tomgång för att känna om den skakade.
Vill minnas att jag blev besviken varje gång. Men skakade det inte ovanligt mycket när man stängde av motorn? Körde en sådan några gånger när jag blev äldre och åkaren skulle in på sjukhus.
Min far hade en skakfyra (eller rickefyra som vi brukade benämna dem här i Skåne) under sex år från att bilen var ny 1950, fram till 1956.
Visserligen var det en L40-modell, dvs. modellen före L51.
Jag minns inte att bilen skakade speciellt mycket, men farsan skyllde bilen på sina ryggbesvär och att han var tvungen att efterspänna flertalet bultar varje helg. Bilen var ändå i daglig drift 365 dagar om året p.g.a. mjölktransporter.
Jag och min kompis, då fem respektive sex år, torrkörde bilen i garaget och på något sätt vred vi om nyckeln så att bilen kom att rulla iväg några meter på startmotorn.
Det var tur att stoppknappen var utdragen, annars hade vi kanske gjort ett ovälkommet besök i huset mitt över landsvägen.
// Kjell N