Sida 1 av 1

Scania L51 -53 på Blinto

InläggPostat: 07 jan 2022, 09:22
av baklastaren
En Scania L51 46A 4x2 1953 på Blinto;
https://www.blinto.se/auction/Scania-Va ... 9736-42591

/baklastaren

Re: Scania L51 -53 på Blinto

InläggPostat: 07 jan 2022, 09:49
av Anders Ason
Mycket fin och trevlig bil, en klassiker. Som barn gick jag ibland på LBC och kände på motorhuven när en sådan bil gick på tomgång för att känna om den skakade :-)
Vill minnas att jag blev besviken varje gång. Men skakade det inte ovanligt mycket när man stängde av motorn? Körde en sådan några gånger när jag blev äldre och åkaren skulle in på sjukhus.

Men... släpskylt på taket utan att ha drag och solskyddet som nog är betydligt yngre.

Re: Scania L51 -53 på Blinto

InläggPostat: 07 jan 2022, 14:36
av Åkarns Kalle
Intressant .........

Från Ovanåker enl. vår S-V gurus eminenta förteckning.......

PDX850
101144

Re: Scania L51 -53 på Blinto

InläggPostat: 10 jan 2022, 01:11
av S-V L44
En utvald bild från Blintos auktion.

Scania-Vabis L5146A-100 - 1953 - PDX850 - Ch # 101144 - Blinto - big_139736_776179.JPG
Scania-Vabis L5146A-100 - 1953 - PDX850 - Ch # 101144 - Blinto - big_139736_776179.JPG (558.14 KiB) Visad 3133 gånger

Åkarns Kalle skrev :
Från Ovanåker .......

Jo, det stämmer bra att bilen tidigare funnits i bl.a. Ovanåker i västra Hälsingland.
Bilen var ursprungligen en militärbil från den första serien av fem L51:or, men blev omregistrerad till civil bil 1992 av Bilprovningen i Gävle.
Som alla andra Scania-Vabis L51:or från 1950-talet vilka beställdes av försvarsmakten så är även denna bil utrustad med både tryckluftsassisterade bromsar och Nyström stålhytt.
Nyström-hytten är en "halvtidig" och en idag ganska ovanlig variant som bara fanns de första åren i början av 1950-talet. Man ser detta på den hela framrutan, den hela lite bredare bakrutan samt de pressade plåtskoningarna på dörrarnas insidor som säger GN-stålkarosseri". Dessutom är dörrarna försedda med ventilationsrutor som kan öppnas och stängas med hjälp av ett ovanligt "skjutreglage".
De allra äldsta Nyström-hytterna från cirka 1947-48 hade varken ventilationsrutor eller de "snabbhanterade" fönsterhissarna.

Så här såg bilen ut för sisådär 10-15 år sedan innan den sedermera helrenoverades och lackerades om i Blekinge.

Scania-Vabis L5146A-100 - 1953 - PDX850 - 01 - Gråsätter Dåprodukter - Ovanåker.JPG
Scania-Vabis L5146A-100 - 1953 - PDX850 - 01 - Gråsätter Dåprodukter - Ovanåker.JPG (352.61 KiB) Visad 3133 gånger

Scania-Vabis L5146A-100 - 1953 - PDX850 - 02 - Gråsätter Dåprodukter - Ovanåker - sxtg.JPG
Scania-Vabis L5146A-100 - 1953 - PDX850 - 02 - Gråsätter Dåprodukter - Ovanåker - sxtg.JPG (395.07 KiB) Visad 3133 gånger

Den uppmärksamme ser att det gjorts en del genomgripande förändringar under renoveringen.
T.ex. har man tagit bort HIAB-kranen och flyttat fram flaket.

Anders Ason skrev bl.a. :
Men... släpskylt på taket utan att ha drag och solskyddet som nog är betydligt yngre.

Enligt Transportstyrelsen tidiga register var bilen försedd med en bogserkrok (troligen en militärkrok, som numera är borttagen), men en dylik krok motiverar kanske inte släpvagnsskylten på taket.
Solskyddet, som kallas gangsterkeps av Blinto, nytillverkades enligt texten så sent som 2016. Troligen tillverkades takräcket samtidigt.

Anders Ason skrev dessutom :
Mycket fin och trevlig bil, en klassiker. Som barn gick jag ibland på LBC och kände på motorhuven när en sådan bil gick på tomgång för att känna om den skakade.
Vill minnas att jag blev besviken varje gång. Men skakade det inte ovanligt mycket när man stängde av motorn? Körde en sådan några gånger när jag blev äldre och åkaren skulle in på sjukhus.


Min far hade en skakfyra (eller rickefyra som vi brukade benämna dem här i Skåne) under sex år från att bilen var ny 1950, fram till 1956.
Visserligen var det en L40-modell, dvs. modellen före L51.
Jag minns inte att bilen skakade speciellt mycket, men farsan skyllde bilen på sina ryggbesvär och att han var tvungen att efterspänna flertalet bultar varje helg. Bilen var ändå i daglig drift 365 dagar om året p.g.a. mjölktransporter.
Jag och min kompis, då fem respektive sex år, torrkörde bilen i garaget och på något sätt vred vi om nyckeln så att bilen kom att rulla iväg några meter på startmotorn.
Det var tur att stoppknappen var utdragen, annars hade vi kanske gjort ett ovälkommet besök i huset mitt över landsvägen.

// Kjell N

Re: Scania L51 -53 på Blinto

InläggPostat: 10 jan 2022, 08:48
av Anders Ason
Tack för bilderna och intrycket är nog att originalet var trevligare och borde ha behållits, även kranen och färgen. "Uppdateringen" förtar ju en hel del av bilens intryck. Dit med sökarlampan (behöver ju inta vara inkopplad) och kranen som är unik och bort med triangeln och solskyddet. Men det är vad jag anser.

Den mycket stora ratten!

Re: Scania L51 -53 på Blinto

InläggPostat: 10 jan 2022, 10:59
av Ove
Militära bilar hade ingen triangel,synd att kranen kom bort,första modellen av hiaben.

Re: Scania L51 -53 på Blinto

InläggPostat: 10 jan 2022, 17:18
av S-V L44
Jo, jag håller med att originalet såg betydligt trevligare ut.
Den nya maroonröda färgen kan jag acceptera, men man skulle undvikit en stor del av de vita detaljerna på t.ex. lyktfästena, fälgkanterna, etc..

Men, men, alla har ju rätt att göra som han eller hon vill.....

// Kjell N

Re: Scania L51 -53 på Blinto

InläggPostat: 11 jan 2022, 08:37
av flak
Håller fullständigt med Ason och den blev lite för mkt cirkustraktor enligt min smak.