1938 International D30 232-155

Nu finns ett väldigt unikt tillfälle att förvärva en riktig raritet, dessutom med en gedigen lokal historik.
Bilen köptes ursprungligen av Henrik Hanssons Åkeri i Malmö och den togs upp i bilregistret den första april 1938 (f.ö. med ett annat M-regnummer än den fick senare).
I maj 1940 "konfiskerades" bilen av Försvarsmakten och fick, när de militära registrerngsnumren infördes i slutet av 1941, ett militärt registreringsnummer.
Efter 2:a världskriget i december 1945 köptes bilen av Ad G Larssons Åkeri (sedermera Lars-Auto) i Malmö och fick därmed ett nytt civilt registreringsnummer (som också syns på Anders Willgårds fotografi).
Bilen hamnade i beredskapsregistret (BRR) i mitten av 1966 och avregistrerades sluligen i september 1969.
När jag samspråkade med Lennart Areskoug på ett av ÅHS Syds sammankomster berättade Lennart att han köpt bilen av en lokal skrotfirma och en anställd, som var medlem av Hells Angels, hade tyckt att den var stor synd och skam att en så fin bil skulle skrotas. Hells Angels-medlemmen hade därför vänt sig till Lennart som tog hand om bilen. Där har bilen sedan blivit stående i Lennarts garage sedan dess. Efter Lennarts frånfälle för några år sedan har nu hans barn och barnbarn börjat röja bland Lennarts stora samlingar.
https://www.blocket.se/annons/skane/int ... l/96011058
Hade jag haft mer ledigt utrymme och något färre objekt hade jag slagit till direkt.
International var under ett 50-tal år, från slutet av 1920-talet fram till första hälften av 1970-talet, en vanlig syn på våra vägar.
Idag är det tyvärr inte många som minns dem. (Kanske dyker det upp avknoppningar i form av en och annan Navistar vad det lider i framtiden.)
Stora Malmö-åkerier som t.x. CarlF, Ad G Larssons Åkeri, Aug Larssons Åkeri hade tillsammans uppemot 200 International.
Tittar man i Transportstyrelsens nuvarande fordonsregister så finns det endast fyra registrerade exemplar kvar av D-modellen, plus då detta riktigt fina objekt.
Läs även mer om International D-serie, t.ex här
viewtopic.php?f=27&t=1454&p=41612&hilit=museum#p41612
viewtopic.php?f=13&t=8386&p=62437&hilit=museum#p62437
// Kjell N
Bilen köptes ursprungligen av Henrik Hanssons Åkeri i Malmö och den togs upp i bilregistret den första april 1938 (f.ö. med ett annat M-regnummer än den fick senare).
I maj 1940 "konfiskerades" bilen av Försvarsmakten och fick, när de militära registrerngsnumren infördes i slutet av 1941, ett militärt registreringsnummer.
Efter 2:a världskriget i december 1945 köptes bilen av Ad G Larssons Åkeri (sedermera Lars-Auto) i Malmö och fick därmed ett nytt civilt registreringsnummer (som också syns på Anders Willgårds fotografi).
Bilen hamnade i beredskapsregistret (BRR) i mitten av 1966 och avregistrerades sluligen i september 1969.
När jag samspråkade med Lennart Areskoug på ett av ÅHS Syds sammankomster berättade Lennart att han köpt bilen av en lokal skrotfirma och en anställd, som var medlem av Hells Angels, hade tyckt att den var stor synd och skam att en så fin bil skulle skrotas. Hells Angels-medlemmen hade därför vänt sig till Lennart som tog hand om bilen. Där har bilen sedan blivit stående i Lennarts garage sedan dess. Efter Lennarts frånfälle för några år sedan har nu hans barn och barnbarn börjat röja bland Lennarts stora samlingar.
https://www.blocket.se/annons/skane/int ... l/96011058
Hade jag haft mer ledigt utrymme och något färre objekt hade jag slagit till direkt.
International var under ett 50-tal år, från slutet av 1920-talet fram till första hälften av 1970-talet, en vanlig syn på våra vägar.
Idag är det tyvärr inte många som minns dem. (Kanske dyker det upp avknoppningar i form av en och annan Navistar vad det lider i framtiden.)
Stora Malmö-åkerier som t.x. CarlF, Ad G Larssons Åkeri, Aug Larssons Åkeri hade tillsammans uppemot 200 International.
Tittar man i Transportstyrelsens nuvarande fordonsregister så finns det endast fyra registrerade exemplar kvar av D-modellen, plus då detta riktigt fina objekt.
Läs även mer om International D-serie, t.ex här
viewtopic.php?f=27&t=1454&p=41612&hilit=museum#p41612
viewtopic.php?f=13&t=8386&p=62437&hilit=museum#p62437
// Kjell N