Sida 1 av 1

1938 International D30 232-155

InläggPostat: 26 jun 2021, 12:02
av S-V L44
Nu finns ett väldigt unikt tillfälle att förvärva en riktig raritet, dessutom med en gedigen lokal historik.
Bilen köptes ursprungligen av Henrik Hanssons Åkeri i Malmö och den togs upp i bilregistret den första april 1938 (f.ö. med ett annat M-regnummer än den fick senare).
I maj 1940 "konfiskerades" bilen av Försvarsmakten och fick, när de militära registrerngsnumren infördes i slutet av 1941, ett militärt registreringsnummer.
Efter 2:a världskriget i december 1945 köptes bilen av Ad G Larssons Åkeri (sedermera Lars-Auto) i Malmö och fick därmed ett nytt civilt registreringsnummer (som också syns på Anders Willgårds fotografi).
Bilen hamnade i beredskapsregistret (BRR) i mitten av 1966 och avregistrerades sluligen i september 1969.
När jag samspråkade med Lennart Areskoug på ett av ÅHS Syds sammankomster berättade Lennart att han köpt bilen av en lokal skrotfirma och en anställd, som var medlem av Hells Angels, hade tyckt att den var stor synd och skam att en så fin bil skulle skrotas. Hells Angels-medlemmen hade därför vänt sig till Lennart som tog hand om bilen. Där har bilen sedan blivit stående i Lennarts garage sedan dess. Efter Lennarts frånfälle för några år sedan har nu hans barn och barnbarn börjat röja bland Lennarts stora samlingar.

https://www.blocket.se/annons/skane/int ... l/96011058
Hade jag haft mer ledigt utrymme och något färre objekt hade jag slagit till direkt.

Screenshot 2021-06-22 at 23-11-36 International veteran lastbil säljes i Kävlinge - Blocket.png
Screenshot 2021-06-22 at 23-11-36 International veteran lastbil säljes i Kävlinge - Blocket.png (1.19 MiB) Visad 5555 gånger

Screenshot 2021-06-22 at 23-12-27 International veteran lastbil säljes i Kävlinge - Blocket.png
Screenshot 2021-06-22 at 23-12-27 International veteran lastbil säljes i Kävlinge - Blocket.png (698.35 KiB) Visad 5555 gånger

International var under ett 50-tal år, från slutet av 1920-talet fram till första hälften av 1970-talet, en vanlig syn på våra vägar.
Idag är det tyvärr inte många som minns dem. (Kanske dyker det upp avknoppningar i form av en och annan Navistar vad det lider i framtiden.)
Stora Malmö-åkerier som t.x. CarlF, Ad G Larssons Åkeri, Aug Larssons Åkeri hade tillsammans uppemot 200 International.

Tittar man i Transportstyrelsens nuvarande fordonsregister så finns det endast fyra registrerade exemplar kvar av D-modellen, plus då detta riktigt fina objekt.
Läs även mer om International D-serie, t.ex här
viewtopic.php?f=27&t=1454&p=41612&hilit=museum#p41612
viewtopic.php?f=13&t=8386&p=62437&hilit=museum#p62437

// Kjell N

Re: 1938 International D30 232-155

InläggPostat: 26 jun 2021, 22:19
av ankarback
Det var ett otroligt bra pris för den bilen. Man önskar att man hade haft plats att göra iordning den :(

/Johan

Re: 1938 International D30 232-155

InläggPostat: 27 jun 2021, 07:47
av Anders Ason
Min far körde något liknande på fjärrtrafik med släp. En bil som kallades "Nalen".
Här står han dock bakom kameran.

553321 005.jpg
553321 005.jpg (444.13 KiB) Visad 5530 gånger


I bland blev det dock dramatiskt. Bilen reparerades.


nalenolyckan1949_2.jpg
nalenolyckan1949_2.jpg (316.69 KiB) Visad 5530 gånger

Re: 1938 International D30 232-155

InläggPostat: 28 jun 2021, 10:38
av Per Thomson
Hoppas verkligen att någon tar sig an den :!:

Re: 1938 International D30 232-155

InläggPostat: 28 jun 2021, 14:13
av Stenhuggarn
Ja, i all fall att den blir undanställd för framtiden. På bilden från -73 ser den ju penselmålad ut på skärmar och nos. Nosen är demolerad och utan lister också men den som sitter på nu är rak och fin och verkar ha de flesta lister. Den gamla ser ut att ligga på flaket. Så det har ju hittats lite delar under tiden den stått där.

Fascinerad över att hytten har ju klarat sig så bra (vad det ser ut som). Dess historia är ju så tydlig så den förpliktigar ju till bevarande. Vad är det för fabrikat?

Re: 1938 International D30 232-155

InläggPostat: 28 jun 2021, 17:40
av S-V L44
Jag skulle ha gjort ett besök för att kika på bilen eftersom den står endast knappt 2 mil från min bostadsort, men pandemin orsakade förhinder.
International Harvesters Europeiska sammansättningsfabrik byggdes så tidigt som 1905 i Norrköping. Malmöfabriken invigdes 1946, så det här chassit kom antingen direkt från USA, eller så har det satts samman i Norrköping.
De här två fabrikerna försåg, efter vad jag kan förstå hela Europa med lastvagnschassier av märket International.

Som jag nämnt tidigare hade flera stora Malmö-åkerier ett förhållandevis stort antal lastbilar av märket International.
Beträffande hytten, så tror jag att det med största sannolikhet är en Kvarnby-hytt.
Kvarnby ligger i Malmö, och många lastbilschassier sålda lokalt i Malmö-regionen, inkl. t.ex. Volvo och Scania-Vabis från slutet av 1940- och början av 1950-talet, har detta hyttfabrikat. (En person som har bra koll på Kvarbyhytter är Bert Hansson i Skivarp.)
F.ö. tillverkade Kvarnby samtliga skåpsinredningar till bl.a. Pågens Bageri senare när andra tillverkare av lastbilshytter såsom t.ex. Nyström, Be-Ge och Floby blev mer dominerande.

// Kjell N

Re: 1938 International D30 232-155

InläggPostat: 29 jun 2021, 08:29
av Per Thomson
Intressant med sådan historiebeskrivning, tack Kjell! :D
Kvarnbyhytter var något nytt för mig.

Re: 1938 International D30 232-155

InläggPostat: 10 aug 2021, 18:20
av S-V L44
Bilen var uppenbarligen skänkt till Malmö museum 1972. Man behöll bilen i 12 år innan den överlämnades för skrotning 1984 enligt detta dokument. Som beskrivits tidigare förbarmade sig Lennart Areskoug glädjande nog bilen.
https://kringla.nu/kringla/objekt?refer ... ekt/980648
Strålkastarna lär ju, enligt uppgift i dokumentet, finnas kvar i museets gömmor.

Detta är tyvärr inte den enda lastbilen som skänkts till museet i tron att bilen skulle komma att bevaras åt eftervärlden, men var gåvan trots allt hamnade hos en skrotfirma så småningom.
Samma öde rönte även en Scania-Vabis LS71 årsmodell 1956 med tillhörande släpvagn av fabrikat Olsson från 1963. En gåva till museet från AB Henrik Hanssons Åkeri i Malmö 1970.
Reg.nr.lastbil: M 19065 (senare GDJ675), släp: M 2598.
Ekipaget såldes av museet till Erikssons Bilskort i Malmö 1980.

Upplysningsvis har den unika Internationalen nu i alla fall funnit ett nytt hem i syfte att återställas till körbart skick.
Vi lär förhoppningsvis få se ett positivt resultat vad det lider.

// Kjell N