Sida 1 av 1

Scania Vabis F40?

InläggPostat: 25 nov 2020, 17:44
av Matte Bäcklund
Jag har suttit och jämfört skillnader mellan olika årsmodeller tills jag blivit helt knäpp märker jag.
Men ni här på forumet som har ett väldigt bra öga för sånt här, verkar inte detta vara en sent tillverkad fyrhjulsdriven Scania Vabis, typ F40 eller liknande?
Om så är fallet så kan det inte finnas många kvar av dom, inte ens i det här något betagna skick .

https://www.klaravik.se/auction/product ... nia-vabis/

/Mattias

Re: Scania Vabis F40?

InläggPostat: 25 nov 2020, 20:28
av Per Thomson
Tillverkades i en liten batch under 1950, chassinr 75732 - 75756.

F40.jpg
F40.jpg (458.65 KiB) Visad 5128 gånger

Re: Scania Vabis F40?

InläggPostat: 25 nov 2020, 22:18
av Kjell T
Motorhuven är utbytt till en från L51, kanske annat också.

Re: Scania Vabis F40?

InläggPostat: 25 nov 2020, 23:37
av Bo Norvinge
Hytten gissar jag på 1955-1958.

Re: Scania Vabis F40?

InläggPostat: 26 nov 2020, 00:21
av Matte Bäcklund
Haha, ja ni ser! :D
Jag kan sitta i timtal periodvis under det senste året, sen jag såg den här bilen på annons första gången, och jämföra bilder utan att varken bekräfta eller dementera vad det är för modell.
Jag skulle helt enkelt frågat proffsen från början :roll:
Är egentligen bara chassienumret som kan visa vad det handlar om då. Spännande ändå...
Kanske bäst att släppa objektet och sikta mot något mer realistiskt som kanske inte står 80 mil bort till att börja med.

Re: Scania Vabis F40?

InläggPostat: 26 nov 2020, 00:32
av Bo Norvinge
Det verkar allt vara en HPD med lite av varje.
Är allt en hel del jobb innan den kommer ut på lastbilsutställningar.

Re: Scania Vabis F40?

InläggPostat: 26 nov 2020, 00:36
av S-V L44
Det tillverkades endast 25 stycken (evt. 26 enl. "Scaniabibeln") bilar ur den fyrhjulsdrivna F40-serien, samtliga år 1950.
Föregångarna, de övriga fyrhjulsdrivna F10 respektive 2F10 tillverkades mellan 1944 och 1949.
F10-serien tillverkades i 684 exemplar och 2F10-serien i ett litet antal exemplar, 45 stycken.

L51 byggdes aldrig som något fyrhjulsdrivet chassi.

Bilen som auktioneras ut har, som även andra antytt, genomgått förändringar i form av t.ex. hytt och huv som är från tiden efter 1955. Ratten borde dessutom vara fyrekrad. Den tvåekrade ratten kom runt 1952.
Strålkastarfästena är av den äldre typen med fyra bultar som fanns mellan 1944-46.
Det är svårt att avgöra om bilen i grunden är en F40 eller 2F10, eller en ännu äldre F10.
Motorn ser ut att vara en direktinsprutad D422 som fanns i F40-modellen och som kom 1950. Tidigare modeller hade förkammardieslar D402 eller bensinmotorer av typ 402.
Uppgifter om chassinummer och/eller motornummer borde kunna reda ut saken. Om motorn skulle vara utbytt, är chassinumret den enda identifieringsmöjligheten.

OM bilen är en F40 känner jag sedan tidigare endast till ett objekt och en bil som håller på att renoveras.
Bilen som håller på att renoveras kom aldrig i allmän trafik eftersom den byggdes som en stenbrytare redan när den var ny och har därefter hela tiden ägts av samma familj.
I övrigt finns det minst uppemot 20-talet fyrhjulsdrivna bilar ur de tidigare serierna som är bevarade. I varierande skick, men dock än så länge bevarade.

// Kjell N