av Anders Ason » 15 apr 2012, 19:55
"Flaket" på en A-traktor kallas "Godslåda" och har en maxstorlek: Det går alltså inte att ha originalflaket kvar och bilen ska vara ombyggd så att det är uppenbart att den inte längre är avsedd för person- eller godsbefordran.
"Barlastflak
A-traktor får förses med barlastflak med en yta av högst 10 kvadratdecimeter per 100 kg tjänstevikt, dock högst 125 kvadratdecimeter. Har A-traktorn en tjänstevikt av högst 2000 kg och mindre än 60 procent av tjänstevikten vilar på drivhjulen ska den vara försedd med ett barlastflak, som medger barlast så att drivhjulen belastas med minst 60 procent av bruttovikten. Som barlastflak räknas inte täckplåtar mellan rambalkar och inte heller den plana överdel runt barlastflaket (godslådan) som kan uppstå på en pickup eller motsvarande då lastutrymmets storlek reduceras till godtagbar storlek och karosserisidorna samtidigt behålls. De blindutrymmen som då uppstår runt barlastflaket kan normalt accepteras om barlastflaket centreras och begränsningen ska är varaktigt utförd. Barlastflak ska vara öppet."
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.