Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Bo Norvinge skrev:Det verkar vara en unik bil detta. Det har inte varit någon brandbil utan en åkarbil.
Framaxeln avslöjar att det är en 68:a eller senare.Enligt uppgift en N84 från 1970 som hade kran och gick för kommun i Stockholm vilket gör att det lutar det är den N84 jag beskrev i min artikel i Klassiska Lastbilar 5-2011 om Kungsholms Åkeriförening. Färgen talar också för detta.
http://www.norvinge.se/artikelarkiv/Kungsholm.pdf
Det var en åkares affärsidé att utrusta sin lastbil med dubbelhytt. Kommungubbarna på jobben ansåg ju bilen var förträfflig att ha med på jobben då de kunde använda den som raststuga. Alltså "krävde" de att bilen skulle vara med och inkomsten var för åkaren på så sätt säkrad.
Kanske "Bilobuss" själv vill dela med sig av sina minnen av bilen här?
Det är alltså en unik lastbil som har en historia. Mer ingående historik kan kanske nästa ägare ruska fram.
Lars-Gunnar skrev:Det var intressant Bo. Jag bodde i Stockholm från 1964 -1974 och då såg jag att det i huvudstaden florerade av 2-axliga tippbilar och jag hann också se Sörlings dumperkorg på lastbilarna. Vad som nu slår mig är förkärleken för 2-axlingar. De var feler gånger fler än boggibilarna. Vet inte om det var ett medvetet val av Stockholmsåkarna då en kortare bil blir smidigare att manövrera där det är trångt men kanske även i trafiken.
Lars-Gunnar
Reid Hulting skrev:Var själv med och körde i några av T-banans olika utbyggnader, körde med boggiebil ibland även med tippkärra. Många skulle nog bli förvånade eller imponerade om de sett hur stort det är där nere i underjorden.
Reid.
Anders Willgård skrev:Som 08 vill jag minnas att det var ofta man såg dubbelhytt N84 här är en bild, lika dana hytter hade televerket.
Återgå till Blocket Blinto Klaravik - annonser
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster