Starke med dubbelhytt.

Vill du uppmärksamma annonser på Blocket, Blinto, Klaravik eller liknande sajter så gör det här!

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Starke med dubbelhytt.

Inläggav Reid Hulting » 02 feb 2013, 20:19

Reid Hulting
 
Inlägg: 2417
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Starke med dubbelhytt.

Inläggav Bo Norvinge » 03 feb 2013, 16:48

Det verkar vara en unik bil detta. Det har inte varit någon brandbil utan en åkarbil.
Framaxeln avslöjar att det är en 68:a eller senare.Enligt uppgift en N84 från 1970 som hade kran och gick för kommun i Stockholm vilket gör att det lutar det är den N84 jag beskrev i min artikel i Klassiska Lastbilar 5-2011 om Kungsholms Åkeriförening. Färgen talar också för detta.

http://www.norvinge.se/artikelarkiv/Kungsholm.pdf

Det var en åkares affärsidé att utrusta sin lastbil med dubbelhytt. Kommungubbarna på jobben ansåg ju bilen var förträfflig att ha med på jobben då de kunde använda den som raststuga. Alltså "krävde" de att bilen skulle vara med och inkomsten var för åkaren på så sätt säkrad.

Kanske "Bilobuss" själv vill dela med sig av sina minnen av bilen här?

Det är alltså en unik lastbil som har en historia. Mer ingående historik kan kanske nästa ägare ruska fram.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Starke med dubbelhytt.

Inläggav Lars-Gunnar » 03 feb 2013, 19:02

Det var intressant Bo. Jag bodde i Stockholm från 1964 -1974 och då såg jag att det i huvudstaden florerade av 2-axliga tippbilar och jag hann också se Sörlings dumperkorg på lastbilarna. Vad som nu slår mig är förkärleken för 2-axlingar. De var feler gånger fler än boggibilarna. Vet inte omdet var ett medvetet val av Stockholmsåkkarna då en kortare bil blir smidigare att manöverera där det är trångt men kanske även i trafiken.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Starke med dubbelhytt.

Inläggav bilobuss » 03 feb 2013, 19:06

Bo Norvinge skrev:Det verkar vara en unik bil detta. Det har inte varit någon brandbil utan en åkarbil.
Framaxeln avslöjar att det är en 68:a eller senare.Enligt uppgift en N84 från 1970 som hade kran och gick för kommun i Stockholm vilket gör att det lutar det är den N84 jag beskrev i min artikel i Klassiska Lastbilar 5-2011 om Kungsholms Åkeriförening. Färgen talar också för detta.

http://www.norvinge.se/artikelarkiv/Kungsholm.pdf

Det var en åkares affärsidé att utrusta sin lastbil med dubbelhytt. Kommungubbarna på jobben ansåg ju bilen var förträfflig att ha med på jobben då de kunde använda den som raststuga. Alltså "krävde" de att bilen skulle vara med och inkomsten var för åkaren på så sätt säkrad.

Kanske "Bilobuss" själv vill dela med sig av sina minnen av bilen här?

Det är alltså en unik lastbil som har en historia. Mer ingående historik kan kanske nästa ägare ruska fram.


Har väl inte så mycket att tillföra om denna Volvo N84 med Floby dubbelhytt. Såg den ett antal gånger under åren då den var ute på jobb åt "gatan" d v s Stockholms Stads Gatukontor. Åkaren var ansluten till "Kungsholms" d v s Kungsholms Åkeriförening. Någon bekant inom schaktsvängen i Stockholm kände till åkaren och hans "upplägg" att ha dubbelhytt. Gubbarna i "gropen" d v s schaktgropen krävde av sin bas att få just denne åkare med "raststugan" på chassit! Tyvärr vet jag inget reg.nr på denna bil och ej heller åkarens namn. Det kan även ha funnits någon liknande bil till i Stockholm. Ev. en Volvo Starke. Kan ha varit samma åkare som hade denna bil tidigare. Bilen i Blocketannonsen är troligen ovan nämnda N84. :D /BL
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Starke med dubbelhytt.

Inläggav Reid Hulting » 03 feb 2013, 19:28

Jo det fanns någon sådan bil till. Sett dem många gånger på 60 - 70-talet i Stockholmstrafiken och på olika arbetsplatser, med en Tico eller Foco-kran bakom hytten och en trevägstipp som hade ett ovanligt långt överhäng bakåt. Annars hade det väl inte blivit så mycket flak med dubbelhytt och kran. Och eftersom de ofta gjorde reparationsarbeten med asfalt, så hängde det nästan jämt några hinkar längst bak under flaket.
Beträffande två-axliga bilar så blev det en förändring i mitten på 60-talet, att det blev fler och fler boggiebilar. Det var ju också den tiden Volvo`s 8-serie kom. Så förutom många Scania LS76:or, så kom det då många Volvo NB88:or och FB88:or som tippbilar. Och om jag inte missminner mig så var det väldigt många 88:or som körde för Kungsholms Åkeri & Express ek. förening U.P.A.

Reid.
Senast redigerad av Reid Hulting 05 feb 2013, 00:04, redigerad totalt 1 gång.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2417
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Starke med dubbelhytt.

Inläggav Anders Ason » 03 feb 2013, 19:50

Lars-Gunnar skrev:Det var intressant Bo. Jag bodde i Stockholm från 1964 -1974 och då såg jag att det i huvudstaden florerade av 2-axliga tippbilar och jag hann också se Sörlings dumperkorg på lastbilarna. Vad som nu slår mig är förkärleken för 2-axlingar. De var feler gånger fler än boggibilarna. Vet inte om det var ett medvetet val av Stockholmsåkarna då en kortare bil blir smidigare att manövrera där det är trångt men kanske även i trafiken.

Lars-Gunnar :)


    Min uppfattning om korta 2-axliga bilar (dessutom med kort hjulbas) som det bokstavligen drällde om har nog en förklaring och du är nog på rätt väg. Själv bodde jag i Stlm, från samma år ungefär och sedan i 14 år och under den tiden pågick det mycket stora byggen i de inre delarna av staden. Hötorgscity påbörjades tidigare, men var i full gång och om jag nu mins rätt var det en stor grop de jobbade i. T-banan byggdes ut och Klarakvarteren försvann, likaså Brunkebergsåsen och mycket annat. Inga andra fordon (längre) hade kunnat gjort det arbete dessa korta bilar gjorde i tunnlar, skrymslen och vrår.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Starke med dubbelhytt.

Inläggav Reid Hulting » 03 feb 2013, 20:02

Var själv med och körde i några av T-banans olika utbyggnader, körde med boggiebil ibland även med tippkärra. Många skulle nog bli förvånade eller imponerade om de sett hur stort det är där nere i underjorden.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2417
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Starke med dubbelhytt.

Inläggav VolvoStar » 06 feb 2013, 17:30

Reid Hulting skrev:Var själv med och körde i några av T-banans olika utbyggnader, körde med boggiebil ibland även med tippkärra. Många skulle nog bli förvånade eller imponerade om de sett hur stort det är där nere i underjorden.

Reid.

Ja det kan jag tänka mig :D
VolvoStar
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 mar 2012, 22:28

Re: Starke med dubbelhytt.

Inläggav Anders Willgård » 06 feb 2013, 22:34

Som 08 vill jag minnas att det var ofta man såg dubbelhytt N84 här är en bild, lika dana hytter hade televerket.
Bilagor
1971 N84 GK (640x409).jpg
1971 N84 GK (640x409).jpg (212.59 KiB) Visad 22616 gånger
Anders Willgård
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 sep 2012, 10:55

Re: Starke med dubbelhytt.

Inläggav Anders Willgård » 06 feb 2013, 22:37

Jag hitta en bild på en Televerkare också.
Bilagor
1971 Starke Tele (640x406).jpg
1971 Starke Tele (640x406).jpg (240.7 KiB) Visad 22616 gånger
Anders Willgård
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 sep 2012, 10:55

Re: Starke med dubbelhytt.

Inläggav Reid Hulting » 06 feb 2013, 22:45

De två bilarna på bilderna hade Be-Ge 1800-hytter till skillnad mot Blocket-bilens Floby-hytt.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2417
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Starke med dubbelhytt.

Inläggav bilobuss » 07 feb 2013, 12:27

Anders Willgård skrev:Som 08 vill jag minnas att det var ofta man såg dubbelhytt N84 här är en bild, lika dana hytter hade televerket.

Tack, Anders för fina "08-bilder" på dubbelhyttare! Känner igen dörrdekalen men kan inte komma på vad företaget hette. Bakdörr saknas på den gröna N 84-an. Ingen kran på dessa två bilar. :D /BL
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Starke med dubbelhytt.

Inläggav Anders Willgård » 10 feb 2013, 17:11

De här bilderna tog jag på gatan där jag bor 1976.
Bilagor
1976 FGJ540  (2) (640x441).jpg
1976 FGJ540 (2) (640x441).jpg (203.7 KiB) Visad 22494 gånger
1976 FGJ540  (1) (640x400).jpg
1976 FGJ540 (1) (640x400).jpg (204.09 KiB) Visad 22494 gånger
Anders Willgård
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 sep 2012, 10:55

Re: Starke med dubbelhytt.

Inläggav Lars-Gunnar » 10 feb 2013, 23:20

Starken ser ut att vara en robust bil.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Starke med dubbelhytt.

Inläggav flak » 13 feb 2013, 15:18

Kul och se en Raske det är inte så många kvar idag, med tanke på att Rasken endast tillverkades i strax över 3000 exemplar
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 994
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Nästa

Återgå till Blocket Blinto Klaravik - annonser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster