av S-V L44 » 02 sep 2021, 13:19
Här är ett skrämmande typexempel på hur fel det kan gå om man av en eller annan anledning fuskar med ”papper”.
I Transportstyrelsens bilregister har traktorn ett registreringsnummer AMM070 och ett chassinummer 101083.
Angivet chassinummer tillhör egentligen en Scania-Vabis L51 av årsmodell 1953.
”Alla” kan ju se att detta inte stämmer med verkligheten.
I bilens handskfack framgår att det det utauktionerade fordonet är en Scania-Vabis L5646-130 med chassinummer 363231.
Vidare kan man avläsa ett registreringsnummer, Y5899, samt bilens troligen första ägare.
Med dessa uppgifter borde det vara busenkelt att få fram bilens ursprungliga identitetshandlingar.
Vid fordonsregistreringsreformen kring 1972 skall fordonet ha tilldelats ett nytt registreringsnummer enligt dagens system, men sannolikt då inte AMM070.
En tänkbar orsak att det blivit som det blivit är om fordonet av en eller annan anledning avregistrerats innan bilen tilldelats den nyare typen av registreringsnummer. Därmed skulle bilen juridiskt sett vara ”skrotad”.
En annan komplikation är om bilen traktorkonverterats före 1972. I så fall har den säkert fått ett annat ”gammalt” registreringsnummer än Y5899. Traktorkonvertering kan också ha utförts i ett annat län, men å andra sidan borde traktorn då också fått ett nytt registreringsnummer 1972. Vore detta skett enligt regelboken skulle fordonet ändå inte försetts med AMM070.
Så vad har inträffat?
Det skall poängteras att nuvarande ägare inte är den som fuskat.
Jag har haft fordonet under ”uppsikt” sedan januari 2009, främst p.g.a. att uppgifter kring en "skakfyra" är inblandad.
// Kjell N