av Per Thomson » 22 sep 2014, 12:08
De hårda längdbestämmelserna för de flesta stater i USA gällde fram till 1982, därefter ändrades bestämmelserna vilket medförde att dragbilslängden överhuvudtaget inte fick någon restriktion. Främst säkerhetsargument men även komfort har nämnts i de utredningar som låg till grund för ändringen av bestämmelserna.
Under 60-talet blev det allt vanligare med COE modeller. Kanske Mack på 50-talet hade denna modell med insvängd bakvägg på sitt program innan COE modellerna infördes, gissning från min sida.
De tyska bilarna med "sovalkov" fick sin uppkomst på grund av de snäva längdbestämmelserna som infördes under 50-talet i BRD. Då gällde 16,5 m totallängd och för fjärrtrafik (avstånd 100 km eller längre) gällde bemanning med 2 man. Det gällde att maximera flakytan inom dessa 16,5 m men ändå ha plats för en vilande förare under färd. Beträffande bemanningsbestämmelsen gällde den fram till 70-talet, lite osäker när den upphörde. "Uppfinningen" med sovalkov kunde ses långt efter det att 16,5 m begränsningen ändrades.
Hälsningar
Per Thomson