Scania Vabis 1971 Typ 110

Vill du uppmärksamma annonser på Blocket, Blinto, Klaravik eller liknande sajter så gör det här!

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav JohanFischer » 12 sep 2011, 14:10

http://www.blocket.se/skaraborg/Scania_Vabis_1971_Typ_110_36020046.htm?ca=15&w=3

Bild

Reg nr: AUH 013
besiktigad avställd

Renoverings object

Mer bilder kan vi skicka.
Ring för mer info
JohanFischer

Re: Scania Vabis 1971 Typ 110

Inläggav Bo Norvinge » 16 sep 2011, 17:51

Varför uppges detta registreringsnumret?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Bo Norvinge » 17 sep 2011, 19:56

Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Lars-Gunnar » 17 sep 2011, 21:51

Ja, är det något skumt? Jag har för mig att regnumret följer bilen tills den skrotas. Kan man begära ett nytt nummer under bilens levnad?

Kan det vara så att den varit avställd så länge att numret har förfallit och gått till en släpvagn t.ex. Om så måste man ju ansöka om ett nytt.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Bo Norvinge » 17 sep 2011, 22:12

Ursäkta mig, DHH 821 ska det vara...eller ha varit.

Enligt bilregistret är det idag en Scania-Vabis Ö 75 42 150 (AUH 013).
Vad är en Ö 75?
Det går visserligen att omregistrera ett fordon som skrotats och då får det ett nytt registreringsnummer.
Saken är bara den att DHH 821 fortfarande finns kvar i register men då som lastbil och Scania LB110S34. Likheten mellan 110:an och Ö75 är årsmodell 1971.'

Lustigt!?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav S-V L44 » 17 sep 2011, 22:34

Lars-Gunnar skrev:
Jag har för mig att regnumret följer bilen tills den skrotas. Kan man begära ett nytt nummer under bilens levnad? Kan det vara så att den varit avställd så länge att numret har förfallit och gått till en släpvagn t.ex. Om så måste man ju ansöka om ett nytt.

Det går naturligtvis att återregistrera ett fordon som fallit ur bilregistret p.g.a. slapphet från ägarens sida att antingen se till att fordonet verkligen skrotats (dvs. förstörts) eller att man inte betalt den årliga registerhållningsavgiften.
Men för att kunna återregistrera ett gammalt fordon krävs det en s.k. Ursprungskontroll hos Transportstyrelsen. Man måste då också bevisa att man är ägare till fordonet och hur man anskaffat det. Så det kostar en liten slant och kanske framförallt lite tid att få fram nödvändiga handlingar.
Nu vill inte jag göra några anklagelser i fallet ovan, men jag har sett två Scania-Vabis L51:or som också är lite "skumma". Den ena hade en L56 kaross och den andra en L75 kaross. Man kan ju bara spekulera om man verkligen ägnar tid och resurser åt att byta hela karossen på ett gammalt chassi till ett modernare stuk på en Epa- eller A-traktorregistrerat fordon som används kommersiellt.
Förmodligen är det så att man har haft ett gammalt papper på en gammal bil och bara byter identiteten till ett nyare fordon.
Jag har även sett en L385 Viking och en F82/F83 som med största sannolikhet bytt identitet med en annan liknade bil.
Så det är nog en ganska vanligt förekommande företeelse.
Traktorer är, om de redan är i trafik, inte besiktningspliktiga så det kan nog passera en och annan "skum" ID-förflyttning utan större risk för upptäckt.
Man ser också ibland annonser om att reghandlingar säljes, men man har inget fordon.
Även om man vet med sig att den bil som donerat sina gamla papper verkligen är nedsmält till armeringsjärn så är det fortfarande illa.
Det tråkiga med dessa historier är ju om man framöver råkar hitta och köpa ett gammalt lastbilsobjekt med ett visst verifierat chassinummer, och lämnar in alla handlingar för ursprungskontroll så kanske det upptäcks att bilen redan finns registrerat och klart. Då måste man känna sig riktigt blåst på konfekten.
Rådet man kan ge är att inte köpa något som verkar uppenbart "skumt".
Saknar man papper på ett objekt man köpt, så går det faktiskt med lite detektivarbete att få fram dess verkliga identitetshandlingar och då bör ju allt vara frid och fröjd (förutsatt att identiteten inte ägs av ett helt annat fordon). Vi har ju sett en del forummedlemmar som varit exemplariska i sitt tillvägagångssätt och utfört Ursprungskontroll och även berättat om dessa mödor i forumet. Det måste naturligtvis kännas skönare att veta att allt gått rätt till väga.
Senast redigerad av S-V L44 17 sep 2011, 22:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav herrstina- » 17 sep 2011, 22:37

Är det inte så enkelt att den fått nytt nummer i samband med förvandlingen till traktor?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav S-V L44 » 17 sep 2011, 23:21

Förr fick fordonen nya registreringsnummer om de t.ex. ändrades om till ombyggt fordon, dvs. traktorer, eller vice versa.
Idag behåller fordonen emellertid sitt tilldelade regnummer även om de klassas om till traktor, eller det går faktiskt också att göra om en A-traktor till lastbil igen (personbilar är nog lite svårare). Men regnumret förblir detsamma.
Det är först när fordonet helt saknar giltigt regnummer som problemet uppstår.
Jag har själv en gammal jordbrukstraktor (Volvo T230 Victor) var den tidigare ägaren varit slö och inte betalt registerhållningsavgiften. Nu känner jag inte heller till det gamla registreringsnumret, utan bara traktorns chassinummer (som indikerar årsmodell 1956). Och göra en registersökning i Landsarkivets arkiv inom M- och/eller L-län på en traktors chassinummer är en mycket tidsödande historia. Registret är baserat på att man känner till åtminstone ett gammalt registreringsnummer, det duger tyvärr oftast inte med bara ett chassinummer. Min traktor kommer ifrån gränstrakterna mellan Malmöhus- och Kristianstad Län så den kan ha haft både L-, M- och den nya typen av registreringsnummer. Lämnar man bort sökjobbet kan det kosta tusentals kronor. Så för mig ter det sig som tämligen omöjligt (eller snarare olönsamt) att göra en Ursprungskontroll för denna traktor då jag saknar dess ursprung i form av gamla reghandlingar och/eller kända registreringsnummer. Jag har endast kvitto på köpet som sådant.
Eftersom traktorn saknar registreringsskylt så kan jag inte använda den på allmän väg. Det vore fullständigt olagligt. Jag kan inte heller trafikförsäkra den.
Om jag nu ville vara oärlig och få traktorn att kunna komma ut på landsvägen så vore det enklaste för mig att köpa en annan gammal Victor (eller som vi kanske kan tolka det - vilken annan gammal Volvo traktor som helst eller t.o.m. bara köpa några gamla reghandlingar för en annan Volvo traktor) och sätta dess registreringsskyltar på min traktor. Detta skulle säkert kunna passera vilken polismans ögon som helst så länge man inte gjorde sig skyldig till t.ex. någon lagöverträdelse i trafiken, eller inblandad i någon olycka med personskada så att det blir polisutredning, etc..

Det innebär en hel del nackdelar om man som i mitt fall skulle välja att vara ärlig och försöka få sin traktor återregistrerad på lagligt sätt.
- Dels måste jag som nämnts utföra en ursprungskontroll som i mitt fall troligen blir extremt tidsödande eller kostsamt. (Det är väl denna punkt som gör att jag för tillfället väljer att bara bruka traktorn inomgårds.)
- Dels måste jag låta genomföra en besiktning hos en ackrediterad besiktningsman för att genomföra registreringsbesiktningen. Detta innebär då att t.ex. all belysning, bromsar, nuvarande säkerhetsbestämmelser, etc. måste vara helt OK till punkt och pricka. Detta kan man naturligtvis acceptera om man vill ha fordonet i bästa skick och framförallt köra bland övrig trafik.

Så att köpa sig och flytta över en identitet från en annan traktor som enligt myndigheternas sida är i trafik eller avställd skulle kunna ge en hel del "fördelar". Åtminstone kortsiktigt, ända tills den dag man skall försöka avyttra sitt "skumma" fordon.
- Man slipper då helt kostnader för ursprungskontroll.
- Man slipper göra någon som helst besiktning, så man kan strunta i hur belysning, bromsar, etc. fungerar.

// Kjell N

P.S. Detta tillägg är gjort senare samma kväll jag skickat inlägget och ger en vinkling som jag själv inte tänkt på tidigare. Om min traktor (eller annat fordon för den delen) haft ett registreringsnummer av den nya typen men man inte känner till detta, så skall man kunna låta Transportstyrelsen göra en sökning på chassinumret istället. (Jag gjorde faktiskt just detta på chassinumret på min fars Scania-Vabis L44 efter tips från Palle Björkman vid Scania, då jag inte visste om bilen fanns kvar eller om den blivit skrotad eftersom det inte fanns några sådana anteckningar i det senast kända registreringsbeviset av den gamla typen.) Finner Transportstyrelsen ingen träff på det uppgivna chassinumret (och fordonsmärket) så skulle det betyda att fordonet inte varit försett med den nya typen av registreringsnummer som infördes 1972. Får man träff på chassinumret så får man ju fram ett registreringsnummer, om än ogiltigt idag. Men detta regnummer kan bli en grund för betydligt lättare Ursprungskontroll, eftersom den kontrollen alltid är baserad på den senaste registreringen. Problemet med Volvos traktorer är bara att "alla" traktortyper som tillverkats under 1950-talet (t.ex. T15, T21, T22, T24, T25, T31, T33, T230 Victor, BM 230 Victor, T425, och många andra) kan ha ett och samma chassinummer. Så det lär nog bli åtminstone några träffar, men traktortypen stämmer naturligtvis då inte på alla träffarna. Tyvärr är det så att traktortypen inte alltid är införd i Transportstyrelsens register, och då får man kontrollera andra uppgifter såsom t.ex. totalvikt, motoreffekt, etc. för att försöka reda ut vad som verkligen gäller. Har jag lite tur hittar Transportstyrelsen min Victor i sin omfattande databas, och då får jag kanske ompröva mitt ställningstagande att inte försöka få ut den i trafik.
Senast redigerad av S-V L44 18 sep 2011, 11:26, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Reid Hulting » 17 sep 2011, 23:21

1971 hette bilarna inte Scania-Vabis utan endast SCANIA. Chassienumret man får fram på reg.nr. i annonsen är, såvitt jag kommer ihåg, för lågt för att vara en 110:a.
Förklaringen ligger nog i att man fått tag på plåtar från traktorregistrerad 75:a, och för att slippa besiktningar och sådant krångel har man helt enkelt skruvat på dom plåtarna. Sen är ju frågan om man ändrat chassienumret på ramen också?
Reid.
Reid Hulting

Inläggav S-V L44 » 17 sep 2011, 23:37

Chassinumret på AUH013 indikerar dessutom att årsmodellen är 1959, inte 1971.
1971 är säkert året då denna lastbil gjordes om till Epa- eller A-traktor.
En annan väsentlig skillnad är att L75 ju var torpedbyggd, medan LB110 är frambyggd.
Om nu fusk är inblandat så gör det ju saken lite mera riskabel då en polisman kanske kan råka veta bättre.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Reid Hulting » 17 sep 2011, 23:47

Det var 75:an som blev traktorregistrerad 1971, 110:an är fortfarande LB-registrerad till glädje för en ev. renoverare, om chassienumret på ramen är orört.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Lasse Hsand » 18 sep 2011, 08:25

Tveksam att den vanliga bylingen ser någon skillnad :D :D .
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Thomas Almen » 18 sep 2011, 08:30

Lasse Hsand skrev:Tveksam att den vanliga bylingen ser någon skillnad :D :D .

Slår dom på datorn och får fram nåt annat än det dom vinkat in, så kan det nog kärva till sig lite.... Men inte första gången metoden prövas, sista hästhandlarn är inte död än :wink:
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 18 sep 2011, 08:39

Men om båda är traktor reggade och heter scania ser dom då skillnad och är äldre än 1970 8)
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Thomas Almen » 18 sep 2011, 09:06

Mja, man ska nog inte underskatta deras vaksamhet. Kan väl funka en eller två ggr, kanske, men förr eller senare så. Må väl vara bättre allt är grett?.
Thomas Almen

Nästa

Återgå till Blocket Blinto Klaravik - annonser