Lars-Gunnar skrev:
Jag har för mig att regnumret följer bilen tills den skrotas. Kan man begära ett nytt nummer under bilens levnad? Kan det vara så att den varit avställd så länge att numret har förfallit och gått till en släpvagn t.ex. Om så måste man ju ansöka om ett nytt.
Det går naturligtvis att återregistrera ett fordon som fallit ur bilregistret p.g.a. slapphet från ägarens sida att antingen se till att fordonet verkligen skrotats (dvs. förstörts) eller att man inte betalt den årliga registerhållningsavgiften.
Men för att kunna återregistrera ett gammalt fordon krävs det en s.k. Ursprungskontroll hos Transportstyrelsen. Man måste då också bevisa att man är ägare till fordonet och hur man anskaffat det. Så det kostar en liten slant och kanske framförallt lite tid att få fram nödvändiga handlingar.
Nu vill inte jag göra några anklagelser i fallet ovan, men jag har sett två Scania-Vabis L51:or som också är lite "skumma". Den ena hade en L56 kaross och den andra en L75 kaross. Man kan ju bara spekulera om man verkligen ägnar tid och resurser åt att byta hela karossen på ett gammalt chassi till ett modernare stuk på en Epa- eller A-traktorregistrerat fordon som används kommersiellt.
Förmodligen är det så att man har haft ett gammalt papper på en gammal bil och bara byter identiteten till ett nyare fordon.
Jag har även sett en L385 Viking och en F82/F83 som med största sannolikhet bytt identitet med en annan liknade bil.
Så det är nog en ganska vanligt förekommande företeelse.
Traktorer är, om de redan är i trafik, inte besiktningspliktiga så det kan nog passera en och annan "skum" ID-förflyttning utan större risk för upptäckt.
Man ser också ibland annonser om att reghandlingar säljes, men man har inget fordon.
Även om man vet med sig att den bil som donerat sina gamla papper verkligen är nedsmält till armeringsjärn så är det fortfarande illa.
Det tråkiga med dessa historier är ju om man framöver råkar hitta och köpa ett gammalt lastbilsobjekt med ett visst verifierat chassinummer, och lämnar in alla handlingar för ursprungskontroll så kanske det upptäcks att bilen redan finns registrerat och klart. Då måste man känna sig riktigt blåst på konfekten.
Rådet man kan ge är att inte köpa något som verkar uppenbart "skumt".
Saknar man papper på ett objekt man köpt, så går det faktiskt med lite detektivarbete att få fram dess verkliga identitetshandlingar och då bör ju allt vara frid och fröjd (förutsatt att identiteten inte ägs av ett helt annat fordon). Vi har ju sett en del forummedlemmar som varit exemplariska i sitt tillvägagångssätt och utfört Ursprungskontroll och även berättat om dessa mödor i forumet. Det måste naturligtvis kännas skönare att veta att allt gått rätt till väga.