Volvo N88 som Brekina-modeller i skala 1:87

Modeller av historiska lastbilar/släp m m

Moderatorer: Anders Ason, Bo Norvinge

Volvo N88 som Brekina-modeller i skala 1:87

Inläggav LYRAPID » 02 jul 2014, 18:33

Bild

Här på länken nedan kan vi se Brekinas presentation av Volvo N88 som 1:87-modell
http://www.brekina.de/de/modellprogramm ... volvo.html

MODELLPROGRAMM
LASTKRAFTWAGEN
VOLVO N88 LASTWAGEN 1965-73
- och i en något modifierad översättning:
Som en sommaröverraskning presenterar Brekina modeller av den svenska lastbilsserien Volvo N88, som är mycket välkända över hela världen. Förutom Scania som har erbjudits en tid i Brekinas sortiment följer nu den direkta konkurrenten:
Det svenska märket Volvo (latin för "jag rullar") är sedan 1928 också tillverkare av kommersiella fordon. Ett år tidigare hade de börjat bygga personbilar. Verksamheten med lastbilen blev kom snabbt i fokus för varumärket. Först efter andra världskriget fanns bilarna mer tillgängliga på världsmarknaden och nu är den tillgänglig i Brekinas program av betydelse.

Under hösten 1951 presenterade Volvo den nya tunga lastbilen "Titan", en normalbygd modell med motorhuv för 10-tons nyttolast med en 9,6-liters dieselmotor.
Sedan mitten av 50-talet fanns även Volvos lastbilar med överladdning via en turbo.
Volvo var, tillsammans med med svenska konkurrenten Scania-Vabis ledande på den svenska marknaden för tyngre lastbilar och snarare som en marginell företeelse av andra fabrikat, som exempelvis amerikanska, engelska och tyska märken, som MAN och Daimler-Benz, vilka började komma in fram till slutet av 70-talet.
År 1965 var de tunga Titan och Viking ersatta med uppföljande "Serie 8".
De nyutvecklade modellerna behöll det välbekanta utseendet, men deras teknik var helt omarbetad.
Motorerna på 9,6 liter med oförändrad nykonstruerad direktinsprutning, men nu utrustade med laddning upp till 260 hk.
Denna utveckling gick parallellt med nya beteckningar för N88 för normalbyggda modeller och även F88 för de frambyggda.
N88 förblev utåt sett i stort oförändrad jämfört med sin föregångare, och har byggts ut ytterligare i detta normalutförande fram till 1973.
N88 var benämningen för den två-axlade modellen och NB 88 (6x4) var den tre-axliga.
Brekina-modellen motsvarar N/NB88 - under perioden 1965-1973 och är kända som 2 - och 3-axlade kombinationer oftast kopplade med släp eller trailers..
Fortfarande fanns de normalbyggda svenska lastbilarna på marknaden motsvarande den design som används också av Scania för LB76 eftersom hytterna köptes av både Scania och Volvo av från samma leverantörer.
Både Volvo och Scania utvecklades senare med lätt modifierade hytter till sina egna varumärken och gick skilda vägar senare.
Idag är Volvo Lastvagnar AB med huvudkontor i Sverige, globalt verksamt och är den näst största lastbilstillverkaren i världen - nu inför marknaden i Asien.

Leverans av Brekina-modellerna är planerad till juli 2014.

/LYRAPID
LYRAPID
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 nov 2012, 15:35

Re: Volvo N88 som Brekina-modeller i skala 1:87

Inläggav tiptoppviking » 05 jul 2014, 00:40

Mycket trevligt , bra
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: Volvo N88 som Brekina-modeller i skala 1:87

Inläggav Per Thomson » 11 jul 2014, 12:47

Fina modeller som sådana men synd att släpet har tysk design.
N88:orna kom aldrig att användas i utrikestrafik med längdbegränsning 18m, då användes istället den frambyggda modellen F88 med 3-axligt släp eller FB88 med 2 axligt släp. Modell-släpet som visas här är mycket kort och av typen som användes när max-längden i Tyskland var endast 16,5 m, har dragstången i högläge samt saknar dolly-monterade stänkskärmar.

88-seriens motor TD100 var på 10 liter, föregångaren Titanen L395 var på 9,6 liter. I Sverige uppgavs motoreffekten för 88:an till 250 hk (SMMT) men det är en annan norm än den som användes i Tyskland (DIN).
Scanias LB76 var inte normalbyggd och hytten för denna användes aldrig på andra märken. Däremot för L76 stämmer det. "B" i Scanias modellbeteckning syftar på att den just är frambyggd, medan "B" i Volvos FB88 syftade på att bilen var 3-axlig. Scanias beteckning för 3-axlig bil var LS för normalbyggda modeller och LBS för frambyggda. Lite förvirrande måste man säga men nu gavs det tillfälle att förklara detta.

Det hade varit intressantare för oss i Skandinavien om modellen hade varit 3-axlig och försetts med svensk-designat släp om minst 3-axlar. Förlåt om jag uppfattas som petig eller besserwisser och tack för inlägget om att modellen finns! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6149
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo N88 som Brekina-modeller i skala 1:87

Inläggav tiptoppviking » 12 jul 2014, 00:15

Men den D / TD 100 88 motor var 9.6 liter ........samma av Titan ,men mer starke
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: Volvo N88 som Brekina-modeller i skala 1:87

Inläggav herrstina- » 12 jul 2014, 00:43

Det är två helt olika motorer, D/TD96 hade tex två toppar medan D/TD100 hade separata toppar för varje cylinder. En unik detalj är att Volvos 100 motorer bara hade fyra bultar i varje topp.

Volymen var samma för båda motorerna, För att skilja ny från gammal började man antagligen att avrunda uppåt i samband med den nyare motorns födelse.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3766
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo N88 som Brekina-modeller i skala 1:87

Inläggav Per Thomson » 12 jul 2014, 08:55

Där ser man, man är aldrig för gammal att lära om :oops:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6149
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo N88 som Brekina-modeller i skala 1:87

Inläggav tiptoppviking » 13 jul 2014, 00:06

Ja absolut , bara volymen var samma om D/TD 96 och D/TD 100 , jag minns Viking D/TD 67 var 6.7 liter (410 cubic inches) och F86 D/TD 70 samma volymen , samma F7 och FL7 , original var Tidaholm design (Volvo typ VDA ) (Volvo diesel typ A ) (Volvos forsta diesel ) rundnos motor mmm
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: Volvo N88 som Brekina-modeller i skala 1:87

Inläggav herrstina- » 13 jul 2014, 10:00

Skillnaden med de mindre motorerna är att där är det i princip samma motor, lite vidareförädlad. Det där med Tidaholm hade jag inte koll på.

Som jag förstått historien slog Wallenberg omkull Tidaholm för att bli av med en konkurrent, och samtidigt överföra kunskaper till Södertälje. Vägen mellan Tidaholm och Göteborg är inte så lång så det gick väl att flytta grejor på det hållet också.

Stina
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3766
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Volvo N88 som Brekina-modeller i skala 1:87

Inläggav Per Thomson » 14 jul 2014, 08:36

Talade med en man från Tidaholmsmuseet för några år sedan och fick veta att motorfolket på Tidaholm gick till Volvo medan övriga konstruktörer värvades till Södertälje.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6149
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo N88 som Brekina-modeller i skala 1:87

Inläggav tiptoppviking » 15 jul 2014, 00:24

Ja , Tidaholms chief motor designer herr Gotthard Osterberg went to Volvo and in is head or on drawings he had Tidaholms sista motor design en 6.7 liter bensin motor , this was developed and went into the `Long nose` ect , later a diesel version was built (prototype VDA) a direct injection 6.13 liter unit , it was not good at all and a new pre-chamber or indirect injection diesel of 6.1 liters based on the Hesselman FAH motor became the first production Volvo VDA diesel , later it was enlarged to 6.7 liters and had direktinsprutning ,many years later it was the first Svensk `intercooler` motor in the 1979 F7 and gave 340 hk in the FM7 , amazing ! such power from 6.7 liters , MVH Alan.
Senast redigerad av tiptoppviking 17 jul 2014, 01:44, redigerad totalt 1 gång.
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: Volvo N88 som Brekina-modeller i skala 1:87

Inläggav Per Thomson » 16 jul 2014, 08:33

Tack Alan, mycket intressant läsning! :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6149
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Volvo N88 som Brekina-modeller i skala 1:87

Inläggav LYRAPID » 07 aug 2014, 12:19

Bild

Nu har Brekina hunnit så här långt i produktionen - och beräknas anlända till de svenska mj-handlarna
som gjort beställningar inom ett par veckor.
Vi kan säkerligen förvänta oss kommande versioner med andra påbyggnader och kombinationer efter hand
och även med loggor/märkning för olika åkerier.
/LYR
LYRAPID
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 nov 2012, 15:35

Re: Volvo N88 som Brekina-modeller i skala 1:87

Inläggav LYRAPID » 07 aug 2014, 17:30

Här på länken: http://www.mo87.de/index.php?st=1&kat=7517
kan vi se modellen i olika bildvinklar och i närbilder.
Samtidig ser vi vilka delar som kan plockas isär och som då är utbytbara mot andra kombinationer dels hos övriga N88:or i andra färger, men kan också bytas mot eventuella
övriga påbyggnader och tillbehör av Brekinas lastbilsmodeller.
/LYRAPiD
LYRAPID
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 nov 2012, 15:35

Re: Volvo N88 som Brekina-modeller i skala 1:87

Inläggav LYRAPID » 10 aug 2014, 11:17

Bild

Som vi kan se här på bilden så är modellen isärplockad och alla delar lätt åtkomliga för målning eller ytterligare detaljering.
Modellen är alltså inte limmad, utan bara genom att först dra ut kofångaren så kan man lätt fortsätta att plocka isär alla delarna.
Det ger lättare möjligheter till ombyggnader, ommålningar eller byta komponenter till andra färger från andra av Brekinas N88:or,
men då själv välja hur bilen ska byggas.

LYRAPID
LYRAPID
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 nov 2012, 15:35

Re: Volvo N88 som Brekina-modeller i skala 1:87

Inläggav tiptoppviking » 10 aug 2014, 22:14

inte Volvo chassie :( eller ratten , bara universal Brekina chassie ,men mycket trevlig hytt och fronten .
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Nästa

Återgå till Modeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst