Tillverkare?

Modeller av historiska lastbilar/släp m m

Moderator: Anders Ason

Tillverkare?

Inläggav S-V L44 » 23 jan 2014, 23:50

Jag har nyss varit på en en och en halvdagars tripp till Helsingfors. (Det var lite kyligt i Helsingfors och om några veckor skall jag till en plats med över 45-gradig värme och skogsbränder i stället för snö. Temperaturskillnaden blir cirka 65 grader, men om jag skall vara ärlig så föredrar jag snön framför den extrema värmen.)
När jag är ute och reser brukar jag googla på respektive lands Google och finner ibland nya websiter och bilder som man normalt sett inte hittar på svenska Google. Åtminstone inte bland toppträffarna.
Jag hittade bl.a. en annons på denna modell som, om jag tolkar finskan korrekt, härstammar från Brasilien och är tillverkad 1960.
Det jag inte kan läsa ut är vilket material bilen är tillverkad i.
Den finska texten lyder som följer :
Auto on todennäköisesti -60 luvulla Brasiliassa annettu uuden kuorma-auton
ostajalle lahjaksi. Tosi tarkat yksityiskohdat esim. vilkut, peilit, pyyhkijät,
etukulmien ojakepit ja lastin sidonta ketjut.

Det står definitivt inte nämnt något om skalan i annonsen. Jag skulle dock tippa att det är minst skala 1:50 p.g.a. detaljrikedomen med bl.a. körriktningsvisare, pejlstänger, backspeglar, vindrutetorkare, etc..

Myydään SCANIA-VABIS Kuorma-auto, 200 € _ Nettimarkkina.JPG
Myydään SCANIA-VABIS Kuorma-auto, 200 € _ Nettimarkkina.JPG (106.59 KiB) Visad 21737 gånger

Nu är annonsen från augusti förra året så bilen är förmodligen redan såld vid det här laget, men jag skulle gärna vilja "lägga vantarna" på en sådan modell.
I övrigt känns det inte helt bekvämt att köpa den för begärda EUR 200 om man inte vet mer detaljer om modellen, men bilen ser ju ut att vara rätt välbyggd och väldetaljerad.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Tillverkare?

Inläggav Anders Ason » 24 jan 2014, 11:17

Hmm... mycket elegant!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Tillverkare?

Inläggav herrstina- » 24 jan 2014, 12:08

Jag tycker att lådan ser ut som en gammal Tekno, men Tekno var danskt.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Tillverkare?

Inläggav Famo58 » 24 jan 2014, 13:40

Helt klart en läckerbit som man gärna skulle vilja ha i sin samling, särskilt som den har daghytt. Det enda brasilianska fabrikat som jag känner till är Arpra men i så fall har dom skärpt upp sig rejält gällande detaljering. Köpte nämligen två modeller av detta fabrikat någon gång under åttiotalet men dom var absolut inte i denna klassen och om jag minns rätt inte heller den typ av kartong som syns på bilden. De modeller jag köpte, som var en maskintransportör och en tankbil, tröttnade jag på då jag inte tyckte att dom höll måttet så dom blev bortauktionerade efter ett tag. Kanske dumt då dom troligen är rätt sällsynta och jag har inte sett dom på några auktioner sedan dess. kan också tillägga att dom hade Trilexfälgar. Den som eventuellt får kännedom om var man kan få tag på denna modell får gärna delge forumet om detta. Hoppas då också att skalan är 1:50
Famo58
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 okt 2007, 09:11
Ort: Helsingborg

Re: Tillverkare?

Inläggav Bo Norvinge » 24 jan 2014, 15:15

Vågar nog påstå att det inte är en 60-talare.
Modeller påminner starkt om en sentida vitmetallbyggsats från Heavy Goods eller liknande. Speciellt flaket som ser ut att vara kortat i framkant.
Kolla också hjulen. Knappast 60-talsmodell, och för den delen så fanns nog sällan "modeller" av den egenskapen att stå i bokhyllor och vara samlarobjekt. Då skulle allt lekas med.
Men att det är skala 1:50 bör vara säkert.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Tillverkare?

Inläggav gunnilse » 24 jan 2014, 21:18

mm 001.JPG
mm 001.JPG (55.66 KiB) Visad 21669 gånger


Några Heavy gods..
Tekno är det inte kan vara spec beställda ska höra mig för på den.

Det som finns likvärdigt att köpa ännu är NZG länk..dock ej så detaljerad,,

http://www.hobby4u.se/visa_produkt.asp? ... 0+%28NY%29
gunnilse
 

Re: Tillverkare?

Inläggav Bo Norvinge » 24 jan 2014, 23:31

LT146:an är ovanlig, eller har de återupptagit den?
Minns att de var slutsålda redan på 80-talet.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Tillverkare?

Inläggav S-V L44 » 25 jan 2014, 01:11

Intressant information som framkommit hittills.
Kartongen ser onekligen lite hemsnickrad ut, så bilen är nog ett enskilt bygge av en seriös modellbyggare.
Sannolikt är utgångsmaterialet Heavy Goods, men det framkommer kanske mer konkreta uppgifter framöver.
Jag tycker bygget är tilltalande, snyggt och prydligt.

F.ö. nämnde "Famo58" Arpra som en brasiliansk modelltillverkare, men deras modeller är som också nämndes ganska grovhuggna.
I Brasilien fanns också Jue, som var (är ?) en avknoppare från Tekno eller man har kanske kopierat Teknos gjutformar. Jues bilar är i alla fall väldigt snarlika Teknos, men det finns markanta skillnader i vissa detaljer, bl.a. hjulen.
Inte heller Jues bilar har tillnärmelsevis samma detaljfinish som bilen på den översta bilden.

Jag har hittills inte sett någon L51/L71-modell från dessa båda brasilianska tillverkare heller.
Men det kan ju ha funnits i deras sortiment, eller så kan det ha funnits ytterligare någon modelltillverkare i detta stora land?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Tillverkare?

Inläggav tiptoppviking » 27 jan 2014, 01:15

Trevliga bil , bygg om en Heavy Goods LS71 `regent` 6x2 med BE-GE sovhytt , mycket arbete om Hytt , chassie kortare mm, dessa och LT146 6x4 dragbil tillverkade idag med andra , se min Dansk Mercedes Benz , har del av detta under sack last
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: Tillverkare?

Inläggav gunnilse » 27 jan 2014, 16:27

Får inte så stor respons än att de tror på Heavy Goods troligen Ls 71 hytt som jag la in på bild innan.
Lt146 finns att köpa igen även Volvo starke har återuppstått fanns även en 112 med Sörlingdumper som var så himla bra men den är tydligen formarna utom räddning till tyvärr.
OT
Tekno släpper en ny bättre utgåva av Volvo F88 89 nu under våren tyvärr var det väl Trailex på något av ekipagen å dragbilar..
Även Scania nosbilar med BG hytt, fick se pluggen på dessa men jag tycker inte de stämmer skalenligt..vet inte om de åkte hem å kontrollmätte å ändrade lite??
gunnilse
 

Re: Tillverkare?

Inläggav tiptoppviking » 28 jan 2014, 01:43

A Smith automodels England tillverkade i 80 talet den Volvo Starke for Kims classics Holland , nu Bemo Holland har dem i lager ? trevliga modell
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: Tillverkare?

Inläggav gunnilse » 28 jan 2014, 04:06

Yes my friend it is true Bemo has Starken also 146an in stock.
Starken is a bit too high in price, I think when the model seems a bit simple ..
gunnilse
 

Re: Tillverkare?

Inläggav tiptoppviking » 29 jan 2014, 04:30

Ja OK , i dont like the Dutch cabin , so i would not pay all that , my three Starke were much lower price many years since from Modelauto in Leeds and all have the Nystrom hytt , 1 Caltex 1 Svenska `Coka cola ` and i more to build
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38


Återgå till Modeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster