Sida 1 av 1

Deutrans

InläggPostat: 20 sep 2010, 21:48
av Stellan
Delar av mitt Deutransåkeri i skala 1:87. Barkas, IFA, Volvo...och Scania :shock: Hade Östtyskarna verkligen Scania i sin vagnpark, jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett det.

Bild

/Stellan

Re: Deutrans

InläggPostat: 28 okt 2010, 22:06
av Per Thomson
Nej, jag har heller inte sett det men de var tidiga på F88. Minns att de var roströda till färgen.

Re: Deutrans

InläggPostat: 02 nov 2010, 21:48
av S-V L44
Fin samling du har, Stellan.

Var det Deutrans som lät Volvo uppgradera ett antal F88:or till F12:or under sent 1970-tal eller tidigt 1980-tal?
Med bibehållet chassi (och kanske även drivlina) så bytte man bl.a. ut hytterna till den modernare varianten.
Men jag minns inte att dessa uppgraderade bilar var orange utan mer "öststatsgrå/gröna". Det var kanske helt enkelt ett annat östtyskt åkeri?

// S-V L44

Re: Deutrans

InläggPostat: 02 nov 2010, 22:01
av Stellan
Deutrans var egentligen ett enda "folkägt" åkeri med flera filaler runt om i landet, och tydligen fanns det en viss frihet för de olika kontoren att bryta det orange mönstret. De vita bilarna fanns alldeles efter sammanbrottet/sammanslagningen innan det "företaget" försvann. Jag känner inte till någon uppgradering av den typ du nämner, men jag kan höra mig för på Volvo under vintern.

/Stellan

Re: Deutrans

InläggPostat: 03 nov 2010, 01:31
av Skandinaven
Interessant du har Deutrans som åkerimodeller, Stellan.
Jag husker dom på 70 & 80 tallet, altid med de orange F88, 2 aks. bil & släp + enkelte F89 och alla utan solskydd.
Vi träffades når vi alla skulle bakke ind på färjan i Gedser, til Warnemünde och alla dom östtyska chaufförer, dom kunne inte bakke normalt, men skulle altid kobla av och sätte " hyttan i midten " av ekipagen.
Dom har aldrig kjört med Scania. Volvo F88 var til dom som kjörte på export och interne östyska bilar, var som regel IFA & LIAZ.
Deutrans var vel på lige fod med de andre gamla östbloklandes biler, Sovtransauto, Hungarocamion, Pekaes, - alla statsejede företag.

Hälsn. Skandinaven.

Re: Deutrans

InläggPostat: 03 nov 2010, 21:31
av Per Thomson
Hej Skandinavien!
Jag slutade att köra på Österrike (via DDR) 1968. Min bil gick den sista resan (utan mig) till Österrike efter Prag-invasionen augusti 1968. Du återkallar minnen om att backa på färjan till Warnemünde i Gedser, fantastiskt att den gamla skorven användes ända in på 70-talet.

Deutrans ja, kanske bidrog jag till att 88:an valdes av Deutrans då mitt ekipage passerade DDR under nära två år och väckte uppmärksamhet. Deutrans hade då inga 88:or vad jag vet, de kom senare. Apropå uppmärksamhet fick jag hjälp av en Deutrans ? traktorförare med att byta hjul på trailern i Warnemünde efter konstaterad punktering. Det enda föraren godtog som ersättning för den omfattande hjälpen var att få provsitta 88:an och höra sig för om främst tekniska prestanda. Hela denna historia kan läsas en bit in på en annan tråd här på forumet http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1571&p=10092&hilit=ddr#p10092

Re: Deutrans

InläggPostat: 04 nov 2010, 00:21
av Skandinaven
Per;- jag er gudskelov inte så gammal som dig endnu, men på den tiden hvor jag kjörte eksport fra start 80 tallet, da sejlede vi med Gedser - Warnemünde färjan, når vi skulle til Nürnberg - Bayreuth - München och det var på den tiden, hvor vi normalt skulle fortolde dieselolja, når man skulle ind i vesttyskland,- men alt hvad der kom ind fra östlande ( DDR ) var toldfrit, så det betød ingenting, om man havde 600 liter olja i tanken ,- det var fidusen med at kjöre ind i Hof.
På den tiden, var det den gamla danske färje Kong Frederik och en tysk färje ochså, som vi sejlede med, så der skulle bakkes ind på färjan i Gedser och i Warnemünde ochså. De skandinaviske chauffører kunne alla bakke med ekipagen, men de kunne de östtyska chaufförer inte finde ud af, så de koblade altid av och satte hytten i midten af ekipagen, så kunne de lettere kjöre släbet ind på färjan, på det sett.

Hälsn. Skandinaven.
4031021061_1ae282cfa7.jpg
4031021061_1ae282cfa7.jpg (87.58 KiB) Visad 13885 gånger

Re: Deutrans

InläggPostat: 04 nov 2010, 00:51
av Per Thomson
Jag minns inte riktigt hur det var på 60-talet, det var nog bara undantagsvis öst-bilar var med på färjan, kanske några bulgarer med frystrailers. Ekipage av typen bil+släp tror jag kopplades isär och man hade någon typ av traktor eller Unimog som "nosade" (=släpet kopplat framför) in släpet.

Oftast var man enda lastbil med på färjan och för övrigt var det tågvagnar, även passagerar-vagnar.
Körde också in över Hof någon gång, annars var det förbi Dresden upp mot Tjeckiska gränsen vid Zinwald när man skulle till Österrike.

Fin bild, tack!

Re: Deutrans

InläggPostat: 04 nov 2010, 07:23
av gunnilse
Bild