Deutrans

Modeller av historiska lastbilar/släp m m

Moderator: Anders Ason

Deutrans

Inläggav Stellan » 20 sep 2010, 21:48

Delar av mitt Deutransåkeri i skala 1:87. Barkas, IFA, Volvo...och Scania :shock: Hade Östtyskarna verkligen Scania i sin vagnpark, jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett det.

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Deutrans

Inläggav Per Thomson » 28 okt 2010, 22:06

Nej, jag har heller inte sett det men de var tidiga på F88. Minns att de var roströda till färgen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Deutrans

Inläggav S-V L44 » 02 nov 2010, 21:48

Fin samling du har, Stellan.

Var det Deutrans som lät Volvo uppgradera ett antal F88:or till F12:or under sent 1970-tal eller tidigt 1980-tal?
Med bibehållet chassi (och kanske även drivlina) så bytte man bl.a. ut hytterna till den modernare varianten.
Men jag minns inte att dessa uppgraderade bilar var orange utan mer "öststatsgrå/gröna". Det var kanske helt enkelt ett annat östtyskt åkeri?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Deutrans

Inläggav Stellan » 02 nov 2010, 22:01

Deutrans var egentligen ett enda "folkägt" åkeri med flera filaler runt om i landet, och tydligen fanns det en viss frihet för de olika kontoren att bryta det orange mönstret. De vita bilarna fanns alldeles efter sammanbrottet/sammanslagningen innan det "företaget" försvann. Jag känner inte till någon uppgradering av den typ du nämner, men jag kan höra mig för på Volvo under vintern.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Deutrans

Inläggav Skandinaven » 03 nov 2010, 01:31

Interessant du har Deutrans som åkerimodeller, Stellan.
Jag husker dom på 70 & 80 tallet, altid med de orange F88, 2 aks. bil & släp + enkelte F89 och alla utan solskydd.
Vi träffades når vi alla skulle bakke ind på färjan i Gedser, til Warnemünde och alla dom östtyska chaufförer, dom kunne inte bakke normalt, men skulle altid kobla av och sätte " hyttan i midten " av ekipagen.
Dom har aldrig kjört med Scania. Volvo F88 var til dom som kjörte på export och interne östyska bilar, var som regel IFA & LIAZ.
Deutrans var vel på lige fod med de andre gamla östbloklandes biler, Sovtransauto, Hungarocamion, Pekaes, - alla statsejede företag.

Hälsn. Skandinaven.
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Deutrans

Inläggav Per Thomson » 03 nov 2010, 21:31

Hej Skandinavien!
Jag slutade att köra på Österrike (via DDR) 1968. Min bil gick den sista resan (utan mig) till Österrike efter Prag-invasionen augusti 1968. Du återkallar minnen om att backa på färjan till Warnemünde i Gedser, fantastiskt att den gamla skorven användes ända in på 70-talet.

Deutrans ja, kanske bidrog jag till att 88:an valdes av Deutrans då mitt ekipage passerade DDR under nära två år och väckte uppmärksamhet. Deutrans hade då inga 88:or vad jag vet, de kom senare. Apropå uppmärksamhet fick jag hjälp av en Deutrans ? traktorförare med att byta hjul på trailern i Warnemünde efter konstaterad punktering. Det enda föraren godtog som ersättning för den omfattande hjälpen var att få provsitta 88:an och höra sig för om främst tekniska prestanda. Hela denna historia kan läsas en bit in på en annan tråd här på forumet http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1571&p=10092&hilit=ddr#p10092
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Deutrans

Inläggav Skandinaven » 04 nov 2010, 00:21

Per;- jag er gudskelov inte så gammal som dig endnu, men på den tiden hvor jag kjörte eksport fra start 80 tallet, da sejlede vi med Gedser - Warnemünde färjan, når vi skulle til Nürnberg - Bayreuth - München och det var på den tiden, hvor vi normalt skulle fortolde dieselolja, når man skulle ind i vesttyskland,- men alt hvad der kom ind fra östlande ( DDR ) var toldfrit, så det betød ingenting, om man havde 600 liter olja i tanken ,- det var fidusen med at kjöre ind i Hof.
På den tiden, var det den gamla danske färje Kong Frederik och en tysk färje ochså, som vi sejlede med, så der skulle bakkes ind på färjan i Gedser och i Warnemünde ochså. De skandinaviske chauffører kunne alla bakke med ekipagen, men de kunne de östtyska chaufförer inte finde ud af, så de koblade altid av och satte hytten i midten af ekipagen, så kunne de lettere kjöre släbet ind på färjan, på det sett.

Hälsn. Skandinaven.
4031021061_1ae282cfa7.jpg
4031021061_1ae282cfa7.jpg (87.58 KiB) Visad 12295 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Deutrans

Inläggav Per Thomson » 04 nov 2010, 00:51

Jag minns inte riktigt hur det var på 60-talet, det var nog bara undantagsvis öst-bilar var med på färjan, kanske några bulgarer med frystrailers. Ekipage av typen bil+släp tror jag kopplades isär och man hade någon typ av traktor eller Unimog som "nosade" (=släpet kopplat framför) in släpet.

Oftast var man enda lastbil med på färjan och för övrigt var det tågvagnar, även passagerar-vagnar.
Körde också in över Hof någon gång, annars var det förbi Dresden upp mot Tjeckiska gränsen vid Zinwald när man skulle till Österrike.

Fin bild, tack!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Deutrans

Inläggav gunnilse » 04 nov 2010, 07:23

Bild
gunnilse
 


Återgå till Modeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster