Vilmer

Modeller av historiska lastbilar/släp m m

Moderator: Anders Ason

Vilmer

Inläggav Stellan » 14 sep 2010, 21:01

När vi ändå har modellexperter på forumet så tänkte jag passa på att fråga om någon vet lite mer om märket "Vilmer". Jag har googlat och kollat runt, men hittar ingen information. Den ser ut som Tekno, men är ändå lite annorlunda i utformningen. Är det bara en tillfällighet att det fanns två tillverkare av modellbilar samtidigt i Danmark, eller kom det ena företaget ur det andra?

Gissa om jag blev förvånad när jag hittade den här bärgaren i en låda, och den var komplett med både reservhjul och kran :shock: :D
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Vilmer

Inläggav Bo Norvinge » 17 sep 2010, 19:55

Synd att inga svar inkommit i ämnet. Det hade varit intressant att få veta mer om Vilmer.

Det enda jag vet, eller tror mig veta om Vilmer är att denna danska tillverkare inte hade något med Tekno att göra.
Under 1960-talet var de konkurrenter tills Vilmer av någon anledning försvann. Gissar på 1960-talet.
Förutom diverse bärgare och tankbilar hade Vilmer en rätt fin Viking- eller Titanmodell i ASG-färgerna med tvåaxligt släp med lite väl hög markfrigång i mitt tycke. De kan ibland dyka upp i annonser och auktionssajter. Tyvärr verkar det vara med Vilmer som med Tekno Danmark att det är billigare att köpa en riktig lastbil än en modell av dessa tillverkare.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Vilmer

Inläggav Anders Roger Larsson » 18 sep 2010, 07:46

Bo Norvinge skrev:Synd att inga svar inkommit i ämnet. Det hade varit intressant att få veta mer om Vilmer.

Det enda jag vet, eller tror mig veta om Vilmer är att denna danska tillverkare inte hade något med Tekno att göra.
Under 1960-talet var de konkurrenter tills Vilmer av någon anledning försvann. Gissar på 1960-talet.
Förutom diverse bärgare och tankbilar hade Vilmer en rätt fin Viking- eller Titanmodell i ASG-färgerna med tvåaxligt släp med lite väl hög markfrigång i mitt tycke. De kan ibland dyka upp i annonser och auktionssajter. Tyvärr verkar det vara med Vilmer som med Tekno Danmark att det är billigare att köpa en riktig lastbil än en modell av dessa tillverkare.


Har Ni sett denna sida: http://www.tekno-vilmer.dk/
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Vilmer

Inläggav swedishbrasscar » 18 sep 2010, 09:18

Jag håller just på och "renoverar" två Volvo Titan från Vilmer. Kommer att skicka upp bilder vad det lider.
Användarvisningsbild
swedishbrasscar
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 22 dec 2009, 21:48
Ort: norr Västerås

Re: Vilmer

Inläggav Bo Norvinge » 18 sep 2010, 11:47

När jag kollade på Tekno-Vilmer-sidan kom jag på att jag faktiskt har en Vilmer vilket jag glömde i all hast.

Vilmer Ford Thames.jpg
Vilmer Ford Thames.jpg (68.2 KiB) Visad 10875 gånger
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Vilmer

Inläggav Anders Roger Larsson » 18 sep 2010, 13:02

Bo Norvinge skrev:När jag kollade på Tekno-Vilmer-sidan kom jag på att jag faktiskt har en Vilmer vilket jag glömde i all hast.

Vilmer Ford Thames.jpg


Den har jag med...
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Vilmer

Inläggav Lars-Gunnar » 18 sep 2010, 22:32

Detta är bilar som finns att köpa per auktion. Jag fann inga Scanior. Vilmer finns inte idag som jag förstår och ingen Wiki har upprättats.

Auktionslänk med foton: http://www.gomer-andersson.se/klubbanwe ... 00&Pics=on

Lars-Gunnar :)

Bild

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Lars-Gunnar
 


Återgå till Modeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron