Plastmodell av Scania-Vabis L75 skala 1:50

Modeller av historiska lastbilar/släp m m

Moderator: Anders Ason

Plastmodell av Scania-Vabis L75 skala 1:50

Inläggav S-V L44 » 11 sep 2010, 10:00

År 1959 erhöll jag en hyfsat detaljrik modell av en paprikaorange Scania-Vabis L75 tillverkad av plast i skala cirka 1:50 (samma som t.ex. Tekno) av Scaniaförsäljaren Habil i Helsingborg. Förmodligen skedde detta i samband med något introduktionsjippo för just L75:an som då var en alldeles ny lastbil på marknaden.
Jag minns årtalet väl eftersom jag strax före jul drabbades av scharlakansfeber och på den tiden blev man placerad i isolering på epidemisjukhuset för dylika sjukdomar.
För att fördriva tiden så ville jag gärna ha min modellbil i sjukrummet (jag var bara nio år fyllda).
När jag skrevs ut efter 10-14 dagar så skulle alla tillhörigheter desinficeras och då minns jag att baklämmen försvunnit.
Sidolämmar och baklämmen gick nämligen att ta av på bilen.

Tyvärr tog jag aldrig väl hand om min modellbil utan den finns numera som ett riktigt vrak med många delar borta. Mina föräldrar slängde också boxen som bilen låg i vid något tillfälle för längesedan.

På senare år har jag alltid önskat ha en likadan bil i gott skick, men det har aldrig dykt upp någon trots idogt letande på diverse loppmarknader, modellbilsförsäljare (butiker + marknadsstånd), etc.. När man frågat “experterna” så har de sagt att de aldrig hört talas om att en sådan modellbil existerat.
Eftersom jag tror att modellbilen var tillverkad i Brasilien (det var inte Jue) så har jag även frågat efter den där vid mina besök i landet.

För snart tre år sedan dök det faktiskt upp en liknande bil på Tradera i ett klart bättre skick än min, men ändå som synes inte i originalskick. Det saknas en del detaljer och chassit har blivit lite kutryggat. Utgångspriset var lågt men det fanns ett reservationspris som inte var speciellt högt, så jag och en annan person bjöd på den men jag fick den till slut för reservationspriset som ändå innebar mycket rimliga pengar.
Så nu har jag denna också.

Men jag skulle åtminstone gärna vilja betrakta några närbilder på en bil i gott skick samt om möjligt även bilder på boxen som bilen en gång låg i. Boxen vill jag minnas hade en mycket informativ text.
Scaniamuseet har kanske en sådan bil inklusive dess transportask men jag har inte sett dem i montrarna vid mina besök, men å andra sidan har jag inte frågat heller.

Jag lägger in ett par foton på den bil som jag köpte på Tradera så är det kanske någon som minns modellbilen.
Modell - Scania-Vabis L75 Promotion - 1959 Plast LR - 01A.JPG
Modell - Scania-Vabis L75 Promotion - 1959 Plast LR - 01A.JPG (65.36 KiB) Visad 10436 gånger

Modell - Scania-Vabis L75 Promotion - 1959 Plast LR - 02A.JPG
Modell - Scania-Vabis L75 Promotion - 1959 Plast LR - 02A.JPG (74.9 KiB) Visad 10436 gånger


All information om denna modellbil är mycket intressant.
Hur stor upplaga tillverkades den i?
Hur många kan man tänka sig finns kvar?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Plastmodell av Scania-Vabis L75 skala 1:50

Inläggav S-V L44 » 19 sep 2010, 10:51

Är det inte någon som kommer ihåg eller känner till denna modellbil?
Här är vraket efter den bil jag fick av Habil i Helsingborg 1959. Det är tyvärr de enda delarna jag har kvar.
Modell - Scania-Vabis L75 Promotion - 1959 Plast LR - 03.JPG
Modell - Scania-Vabis L75 Promotion - 1959 Plast LR - 03.JPG (134.17 KiB) Visad 10344 gånger


// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Plastmodell av Scania-Vabis L75 skala 1:50

Inläggav Uno A46 » 04 okt 2010, 12:34

Har just letat fram en Scania-Vabis L75 orangeröd, den typ jag tror du menar. Den är ganska väl bevarad men flaket har blivit lite kutryggigt och släppt från chassit. Alla lämmar finns kvar.Jag fick den från Scania i slutet av -50 talet, efter att ha skrivit ett brev och fått ett vänligt svar samt 2 likadana bilar, den andra har "omkommit" bara chassi och hjul finns kvar. Hör av dej om du vill ha den.
Bilagor
L 75, 71.jpg
L 75, 71.jpg (41.74 KiB) Visad 10277 gånger
Uno A46
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 27 sep 2010, 14:32

Re: Plastmodell av Scania-Vabis L75 skala 1:50

Inläggav gunnilse » 04 okt 2010, 16:49

Lite kul grej detta.
Jag stod å höll i två igår på mässan som var här i stan dock fann inte mig å säljaren till affär.
Dock var dessa militärmålade med hembyggt kapell å skick sådär kladdigt målade men nu fanns det massor militärt just hos denne säljare å det visade sig att detta hade tillhört försvaret å hade vart på något landskap typ hur placerar man trupper bäst?
Eller så har de väl kanske lekt krig på mässen med lite starkt i kroppen kanske? :mrgreen:
gunnilse
 

Re: Plastmodell av Scania-Vabis L75 skala 1:50

Inläggav S-V L44 » 04 okt 2010, 18:48

Intressant Uno A46. Det är så jag minns dessa modellbilar.

Gunnilse, är du säker på att det var samma typ av modell?
Det kan mycket väl vara så, men jag har aldrig sett dem militärgröna.

Då börjar det dyka upp lite fler exemplar efter hand. Skojigt. Jag trodde att de var helt "utdöda".

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Plastmodell av Scania-Vabis L75 skala 1:50

Inläggav gunnilse » 04 okt 2010, 20:01

Jo känner igen den nu nitar samt ingen tillverkare som signerat skapelsen stod dock sverige eller sweden på hjulen å något mera..
Det var målat av någon värnpliktig tjockt lager inte snyggt alls kapellen var balsaträd..
Jag trodde de var i sedvanliga plåt men när jag lyfte de plast å lite rappliga inte värda 150kr st i mina ögon..
Dock stillade jag mitt köpbegär med en liten sliten Scania dragbil för samma peng lite senare 8)

//Thomas
gunnilse
 


Återgå till Modeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron